F fribygg skrev:
Var det inte brist i går kväll efter kl19 iaf då frekvensen var så låg så elnätet nästan behövde stängas?
Jag vet inte vilken frekvens det var då. Men jag betvivlar att det var nära systemkollaps då det inte ens ledde till någon bortkoppling.

Men visst var det en effektbrist om frekvensen var låg. Men det beror snarare ju på en differens mellan verklighet och utfall på nätnivå.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte vilken frekvens det var då. Men jag betvivlar att det var nära systemkollaps då det inte ens ledde till någon bortkoppling.

Men visst var det en effektbrist om frekvensen var låg. Men det beror snarare ju på en differens mellan verklighet och utfall på nätnivå.
Det var nere på gult mer än 5 min, är väl ett tydligt tecken på problem som Farmanbar inte kommer låtsas om, det blir väl möjligtvis ett nytt "vi såg det inte komma" från regeringen.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Alltså nu är det här vad jag tror, men ärligt talat tror jag det är närmast garanterat att SE4 kommer drabbas av rullande elavbrott i vinter. Något annat skulle förvåna mig.
 
  • Haha
  • Arg
djac och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det var nere på gult mer än 5 min, är väl ett tydligt tecken på problem som Farmanbar inte kommer låtsas om, det blir väl möjligtvis ett nytt "vi såg det inte komma" från regeringen.
Då är det tämligen långt ifrån systemkollaps. Det ska ner en bra bit till innan automatiska nödsystem börjar triggas.
 
F fribygg skrev:
Var det inte brist i går kväll efter kl19 iaf då frekvensen var så låg så elnätet nästan behövde stängas?
var hittar ni frekvensdata? Finns nåt bättre än https://twitter.com/frekvensbot ?
 
D Daniel 109 skrev:
Men visst var det en effektbrist om frekvensen var låg.
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi har inte effektbrist i Skåne.
Hur menar du egentligen? Är du kanske med i Farmanbars gäng och förnekar alla brister automatiskt?

Frekvensen var strax efter kl 19 i går kväll nere på gult, Karlshamn är i drift och en reaktor i Ringhals är väl stängt för revision
 
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
var hittar ni frekvensdata? Finns nåt bättre än [länk] ?
Brukar kika på kontrollrummet
 
Du blandar ihop saker.

Frekvensen varierar hela tiden. Den är inte ett mått på hur stor del av produktionskapaciteten som är igång. Den ska ligga nära 50Hz och medelfrekvensen ska vara exakt 50Hz. Att förklara det fullständigt kräver ett långt inlägg.

Men faktum är att vi har en export genom samtliga ledningar ut från södra Sverige. Just för att vi har ett effektöverskott.
 
D Daniel 109 skrev:
Men visst var det en effektbrist om frekvensen var låg.
Hur ska du ha det?
 
Har du svårt att läsa?
 
D Daniel 109 skrev:
Har du svårt att läsa?
Nej, det är du som uttrycker dej illa
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Kl 19 imorgon i SE4 blir priset 9,618kr/ kwh med ett dagsnitt på 7,12kr. Håll i er
 
  • Arg
  • Wow
djac och 1 till
  • Laddar…
J J1jet skrev:
Kl 19 imorgon i SE4 blir priset 9,618kr/ kwh med ett dagsnitt på 7,12kr. Håll i er
Då kom nog den här bilen i sista sekunden
299714703_2227477844092789_1116868837681190807_n.jpg
 
F fribygg skrev:
Nej, det är du som uttrycker dej illa
Vi har inte effektbrist i Sverige då vi har högre produktion är konsumtion. Den import vi har är i norra Sverige. Skåne exporterar via alla tillgängliga ledningar.

Är du med så långt?

När man kommer till den snabba effektregleringen/frekvenshållningen så är det en annan sak. Frekvensen ska ligga nära 50Hz med ett snitt på exakt 50Hz. Den måste med andra ord ligga lika mycket under som över 50Hz. Om den ligger under är det effektbrist, ligger den över är det effektöverskott. Det här är finreglering på marginalen.

Det är när man kommer in på det röda området man ser det som ”störd drift” det är något som inte på något vis är unika händelser. Det är när man kommer till slutet på den röda fältet 49,8Hz det börjar leda till konsekvenser.
Vill man grotta ner sig mer kan man läsa här:
https://www.svk.se/siteassets/5.job...ing-i-det-nordiska-synkrona-kraftsystemet.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.