Thorsten79 Thorsten79 skrev:
Jag kikade på ett diesel elverk, de ger 4kW för 1.2l/h så i runda slängar runt 8kr/kwh.

Undrar vad MP tänker om att folk kikar på diesel generatorer som komplement när det inte blåser.
Jag är rätt säker på att elverk kommer att bli en seriös bristvara i vinter, när alla plötsligt inser att man behöver dem, men tillgången är...begränsad. :(

Sen bör man kolla på vilket elverk som är rätt för ens behov. Många elverk rekommenderas inte för att köra känslig elektronik, vilket i många fall är vad privatpersoner behöver driva. Då bör man köra på inverterelverk.
 
  • Gilla
Spettan!
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Kan ni inte skriva om ni kommer binda o dylikt istället för att prata makronivå. Vi har ju röstat oss fram till detta så det är bara att gilla läget. Är mer intresserad av vad ni kommer göra på individnivå. Jag har ägnat hela semestern åt att fundera om jag ska binda eller inte.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/17EvrVh7qnInzNY07ptvyZ5CUIrj-NZ7uRwX31ltlc9Q/edit?usp=sharing

Här kan du få låna min beräkning, så kan du fundera lite över vad du ska göra ...
Har du haft bundet pris under föregående, rullande, år så funkar den inte lika bra.

Mina siffror finns kvar, så med mina förutsättningar så skulle jag gå +/- noll om priset går upp med 18% om året kommande tre år. Erbjudandet från Vattenfall här är 155,9 öre/kWh.
 
MaxHugo
Om man ska dra det till det extrema...

Om jag den första December skulle ställa ner min luft/vatten på 15 grader och ha den så fram till första Mars, kan det blir en negativ effekt på systemet eller huset?

"Planen" är då att använda kaminen som varme. På morgonen är jag endas hemma 5 min sen åker jag och när man kommer hem startar man kaminen, sen 30 min senare är värmen igång.

Är det mycket man tjänar egentligen? Det handlar om 6 grader under normala och skulle det blir minus 5-10 så blir elförbrukningen hög ändå... Bor i Skåne
 
H Husärlivet skrev:
Tja alla husägare!

Vårt elavtal löper ut sista oktober!
Har bundit på 1 spänn i 1 år då. Men nu tar den resan snart slut. Tänker om man ska satsa på timme för timme hos eon? Nu binder man sig 1 år på 407 öre!!!! Hoppas på att elpriset rasar i vinter eller tidigt nästa vår? 2 vuxna i hushållet. Snittar på ca 12-1300 kWh per månad i vintras. Då hade vi ny installerat luft luft värmepump 1 st på ovanvåningen och en äldre modell på nedan plan. Hade ca 23 grader i hela huset samt golvvärme i badrum enbart på 23 grader. Funderar på att sätta in kamin på nedan plan också inför hösten. Hus på ca 70 kvm nedan plan och 20 kvm ovanvåning. Tilläggsisolerat hus, men ligger ute på landet där det blåser ofta.
Tanken är att skriva ner pumparna till ca 20 grader och elda i kaminen mkt! Släcka ner varenda lampa när man ej är hemma samt ska sova. Tvätta och diska på nätterna. Men bara funderingar än så länge!

tacksam för hjälp och tips.
Mvh alla
H Husärlivet skrev:
Tja alla husägare!

Vårt elavtal löper ut sista oktober!
Har bundit på 1 spänn i 1 år då. Men nu tar den resan snart slut. Tänker om man ska satsa på timme för timme hos eon? Nu binder man sig 1 år på 407 öre!!!! Hoppas på att elpriset rasar i vinter eller tidigt nästa vår? 2 vuxna i hushållet. Snittar på ca 12-1300 kWh per månad i vintras. Då hade vi ny installerat luft luft värmepump 1 st på ovanvåningen och en äldre modell på nedan plan. Hade ca 23 grader i hela huset samt golvvärme i badrum enbart på 23 grader. Funderar på att sätta in kamin på nedan plan också inför hösten. Hus på ca 70 kvm nedan plan och 20 kvm ovanvåning. Tilläggsisolerat hus, men ligger ute på landet där det blåser ofta.
Tanken är att skriva ner pumparna till ca 20 grader och elda i kaminen mkt! Släcka ner varenda lampa när man ej är hemma samt ska sova. Tvätta och diska på nätterna. Men bara funderingar än så länge!

tacksam för hjälp och tips.
Mvh alla
H Husärlivet skrev:
Tja alla husägare!

Vårt elavtal löper ut sista oktober!
Har bundit på 1 spänn i 1 år då. Men nu tar den resan snart slut. Tänker om man ska satsa på timme för timme hos eon? Nu binder man sig 1 år på 407 öre!!!! Hoppas på att elpriset rasar i vinter eller tidigt nästa vår? 2 vuxna i hushållet. Snittar på ca 12-1300 kWh per månad i vintras. Då hade vi ny installerat luft luft värmepump 1 st på ovanvåningen och en äldre modell på nedan plan. Hade ca 23 grader i hela huset samt golvvärme i badrum enbart på 23 grader. Funderar på att sätta in kamin på nedan plan också inför hösten. Hus på ca 70 kvm nedan plan och 20 kvm ovanvåning. Tilläggsisolerat hus, men ligger ute på landet där det blåser ofta.
Tanken är att skriva ner pumparna till ca 20 grader och elda i kaminen mkt! Släcka ner varenda lampa när man ej är hemma samt ska sova. Tvätta och diska på nätterna. Men bara funderingar än så länge!

tacksam för hjälp och tips.
Mvh alla
H Husärlivet skrev:
Tja alla husägare!

Vårt elavtal löper ut sista oktober!
Har bundit på 1 spänn i 1 år då. Men nu tar den resan snart slut. Tänker om man ska satsa på timme för timme hos eon? Nu binder man sig 1 år på 407 öre!!!! Hoppas på att elpriset rasar i vinter eller tidigt nästa vår? 2 vuxna i hushållet. Snittar på ca 12-1300 kWh per månad i vintras. Då hade vi ny installerat luft luft värmepump 1 st på ovanvåningen och en äldre modell på nedan plan. Hade ca 23 grader i hela huset samt golvvärme i badrum enbart på 23 grader. Funderar på att sätta in kamin på nedan plan också inför hösten. Hus på ca 70 kvm nedan plan och 20 kvm ovanvåning. Tilläggsisolerat hus, men ligger ute på landet där det blåser ofta.
Tanken är att skriva ner pumparna till ca 20 grader och elda i kaminen mkt! Släcka ner varenda lampa när man ej är hemma samt ska sova. Tvätta och diska på nätterna. Men bara funderingar än så länge!

tacksam för hjälp och tips.
Mvh alla
H Husärlivet skrev:
Tja alla husägare!

Vårt elavtal löper ut sista oktober!
Har bundit på 1 spänn i 1 år då. Men nu tar den resan snart slut. Tänker om man ska satsa på timme för timme hos eon? Nu binder man sig 1 år på 407 öre!!!! Hoppas på att elpriset rasar i vinter eller tidigt nästa vår? 2 vuxna i hushållet. Snittar på ca 12-1300 kWh per månad i vintras. Då hade vi ny installerat luft luft värmepump 1 st på ovanvåningen och en äldre modell på nedan plan. Hade ca 23 grader i hela huset samt golvvärme i badrum enbart på 23 grader. Funderar på att sätta in kamin på nedan plan också inför hösten. Hus på ca 70 kvm nedan plan och 20 kvm ovanvåning. Tilläggsisolerat hus, men ligger ute på landet där det blåser ofta.
Tanken är att skriva ner pumparna till ca 20 grader och elda i kaminen mkt! Släcka ner varenda lampa när man ej är hemma samt ska sova. Tvätta och diska på nätterna. Men bara funderingar än så länge!

tacksam för hjälp och tips.
Mvh alla
H Husärlivet skrev:
Tja alla husägare!

Vårt elavtal löper ut sista oktober!
Har bundit på 1 spänn i 1 år då. Men nu tar den resan snart slut. Tänker om man ska satsa på timme för timme hos eon? Nu binder man sig 1 år på 407 öre!!!! Hoppas på att elpriset rasar i vinter eller tidigt nästa vår? 2 vuxna i hushållet. Snittar på ca 12-1300 kWh per månad i vintras. Då hade vi ny installerat luft luft värmepump 1 st på ovanvåningen och en äldre modell på nedan plan. Hade ca 23 grader i hela huset samt golvvärme i badrum enbart på 23 grader. Funderar på att sätta in kamin på nedan plan också inför hösten. Hus på ca 70 kvm nedan plan och 20 kvm ovanvåning. Tilläggsisolerat hus, men ligger u
H Husärlivet skrev:
Tja alla husägare!

Vårt elavtal löper ut sista oktober!
Har bundit på 1 spänn i 1 år då. Men nu tar den resan snart slut. Tänker om man ska satsa på timme för timme hos eon? Nu binder man sig 1 år på 407 öre!!!! Hoppas på att elpriset rasar i vinter eller tidigt nästa vår? 2 vuxna i hushållet. Snittar på ca 12-1300 kWh per månad i vintras. Då hade vi ny installerat luft luft värmepump 1 st på ovanvåningen och en äldre modell på nedan plan. Hade ca 23 grader i hela huset samt golvvärme i badrum enbart på 23 grader. Funderar på att sätta in kamin på nedan plan också inför hösten. Hus på ca 70 kvm nedan plan och 20 kvm ovanvåning. Tilläggsisolerat hus, men ligger ute på landet där det blåser ofta.
Tanken är att skriva ner pumparna till ca 20 grader och elda i kaminen mkt! Släcka ner varenda lampa när man ej är hemma samt ska sova. Tvätta och diska på nätterna. Men bara funderingar än så länge!

tacksam för hjälp och tips.
Mvh alla
Hej, vi har skaffat tibber och styr våra värmeprodukter med deras "power-up's".


-Fascinerande bra, rekommenderas!!!


*Sensibo till luftvärmepump. Styrs via Tibber. Vår atelje.

*Ngenic till Bosch (IVT) Compress 7000 värmepump, sjövärme. Styrs via Tibber. Vår villa.

"Norska Mill för olja radiator i vår Friggebod. Styrs via samma Tibber-app.


Allt fungerar bra. Du kan varje kväll lägga upp en strategi för nästa dag, beroende på elpris per timme. Se gärna till att ha disk/tvättmaskiner etc som går att programmera när de ska starta. Nätter oftas bäst, vissa helger.


Nästa steg blir markbunden solcellsanläggning med batteri. Använd när det är dyrt om du behöver men framför allt, sälj när det är bra betalt.


Och en laddhybrid alt elbil för kortare transporter. Längre resor i Sverige eller Europa fungerar i praktiken inte, tro inte på nördarna….


Summa summarum: timdebitering+Tibber kommer att göra ert liv enklare och så billigt som möjligt.

/B
 
IdaBo
MaxHugo MaxHugo skrev:
Om man ska dra det till det extrema...

Om jag den första December skulle ställa ner min luft/vatten på 15 grader och ha den så fram till första Mars, kan det blir en negativ effekt på systemet eller huset?

"Planen" är då att använda kaminen som varme. På morgonen är jag endas hemma 5 min sen åker jag och när man kommer hem startar man kaminen, sen 30 min senare är värmen igång.

Är det mycket man tjänar egentligen? Det handlar om 6 grader under normala och skulle det blir minus 5-10 så blir elförbrukningen hög ändå... Bor i Skåne
Man brukar säga att man sparar 5% per grad man sänker.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Jag har ägnat hela semestern åt att fundera om jag ska binda eller inte.
Ok, trist
Det har ju varit utmärkta tillfällen till både sol och bad samt enstaka regniga dagar för renovering och montage av ved eller pelletskamin för bostadens uppvärmning.
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
E
Jag har timavräkning med Tibber, kommer jobba en hel del hemifrån och har tillgång till ved. Jag kallställer stora delar av huset som jag ändå inte använder och kommer elda i vedspisen, med fläkt, så matlagningen kommer till stor del skötas på den. I matrummet står en stor gjutjärnskamin, Westbo Classic, på 230 kg som jag köpte för flera år sedan. I vardagsrummet har jag en kamininsats i vedspisen.

Ställer ner injektorn i köket och brukar sova utan värme i sovrummet året runt. Duschar huvudsakligen på jobbet och badhuset där jag har årskort, tvättar vid lågpris och torkar utan tumlare. Myspysbelysning är stearinljus, inte lampor.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
De brukar ha lite mer avancerat och genomtänkt styrelsesätt än Sverige där riksdagen bestämmer allt
Ok, och vilket styrelsesätt talar vi då om?
 
  • Älska
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
G
Johan1975z skrev:
Kan ni inte skriva om ni kommer binda o dylikt istället för att prata makronivå. Vi har ju röstat oss fram till detta så det är bara att gilla läget. Är mer intresserad av vad ni kommer göra på individnivå. Jag har ägnat hela semestern åt att fundera om jag ska binda eller inte.
"Vi" har INTE röstat oss fram till detta! Vi har i huvudsak röstat på S, M och SD och de har inte sammarbetat utan det har blivit andra konstiga överenskommelser.
 
  • Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
Bor i se3 och band i veckan i 18 månader från 1/9. Fast pris 152,x öre/kWh + moms 38,x öre =drygt 190 öre/kWh. Av någon anledning finns det inte på elskling. Vi har 25k i förbrukning/år så det är tråkiga pengar, men då vi inte kan minska värst mycket på kort sikt så har vi valt att binda för att öht veta att vi ”klarar det”. Velar dock och har 10 dagar kvar på ångerrätten…
 
N nissenilson skrev:
Bor i se3 och band i veckan i 18 månader från 1/9. Fast pris 152,x öre/kWh + moms 38,x öre =drygt 190 öre/kWh. Av någon anledning finns det inte på elskling. Vi har 25k i förbrukning/år så det är tråkiga pengar, men då vi inte kan minska värst mycket på kort sikt så har vi valt att binda för att öht veta att vi ”klarar det”. Velar dock och har 10 dagar kvar på ångerrätten…
Vilket elbolag?
 
A
N nissenilson skrev:
Bor i se3 och band i veckan i 18 månader från 1/9. Fast pris 152,x öre/kWh + moms 38,x öre =drygt 190 öre/kWh. Av någon anledning finns det inte på elskling. Vi har 25k i förbrukning/år så det är tråkiga pengar, men då vi inte kan minska värst mycket på kort sikt så har vi valt att binda för att öht veta att vi ”klarar det”. Velar dock och har 10 dagar kvar på ångerrätten…
kan ni inte bara ha det lite kallt i vinter? Hur kommer ni upp i 25.000?
 
A
G OMathson skrev:
"Vi" har INTE röstat oss fram till detta! Vi har i huvudsak röstat på S, M och SD och de har inte sammarbetat utan det har blivit andra konstiga överenskommelser.
Vi lever i en demokrati och nu är vi en bananrepublik. Fortfarande så vill jag veta vad folk gör på individnivå som tråden handlar om och inte diskutera politik. Jag avskyr sossar och mp, om du undrar..
 
Redigerat:
Johan1975z skrev:
Vi lever ingen demokrati och nu är vi en bananrepublik.
Du har inte så bra koll på varken omvärlden eller hur det där med politik fungerar? Eller hur?
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
A
L lat skrev:
Du har inte så bra koll på varken omvärlden eller hur det där med politik fungerar? Eller hur?
Nej, det har jag inte.
Jag tar tillbaka allt. Sverige är perfekt. Vi är ingen bananrepublik och vi har inga problem med el eller nått annat.
Ursäkta.
 
  • Gilla
  • Haha
pennybridge och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.