Om du inte tror på att det skall hålla i längden: låt honom hyra, du står för alla kostnader vad avser renovering etc.

Om du tror att det skall hålla i längden: Låt honom köpa in sig till 50%. Går även att lösa med revers om han inte har ekonomin eller att det är önskvärt att ta lån. Då lånar han av dig, men pengarna går direkt in i huset. Ta hjälp av en jurist för detta. Det kostar ett par tusen, men papperen blir korrekt skrivna och ni får rätt information om fallgropar etc.

Men det handlar om att prata om det. Vad vill din sambo? Vill sambon känna delaktighet i boendet (vilket jag hoppas, eftersom du verkar göra det).
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Antingen köper han in sig till 50% med eget bolån eller så hyr han. Hyra nu och kanske när han har pengar till insats och ni är stabila köper han in sig till 50/50
Att leva tillsammans med separerad ekonomi blir också konstigt. En skuld som regleras vid en eventuell bodelningen är en rimlig lösning. Då kan man leva helt gemensamt med den som kom in med ett större värde i boet blir inte av med det. Har man inte stora skillnader i förmögenhet kan man hoppa över det.
 
  • Gilla
Står.i och 3 till
  • Laddar…
Låt honom ta halva amorteringen och se det som en underhållsfond.
 
H
jag kan bara tänka för mig själv i detta.
Jag är en person som gärna tycker om att greja med hus osv.
Och skulle jag träffa en person och man blir sambo.
Om det blir riktigt seriöst så bygger man något ihop.
En familj en framtid.
Jag skulle inte vilja flytta ihop och ha en framtid ihop med någon där jag hyr ett rum.
Känns så där att hjälpa till med allt runt huset då.

Men jag vet ju att en separation ställer också till det för många.
Och det jävligaste som folk oftast bråkar om är tyvärr pengar.

I vår familj där betalar jag lika mycket skatt som sambon har i brutto lön.
Men vi har aldrig tjafsa om pengar vad jag vet.
Jag tjänar mer än henne så är det bara.
Jag betalar allt på huset osv.
Allt av byggen renoveringar osv betalar jag.
Huset ägs ihop.
Nu har vi 2 barn ihop.
Hon köper dock kläder osv till barna.
Så hon har haft den fina gåvan att varit hemma med barna och det är värt massa pengar med. ( jag jobbar borta på jobb ).
Hon har gjort mer hemma när jag är borta, och det är hennes bidrag in i familjen, vilket jag värdesätter också.

Om den dagen skulle komma att vi går skilda vägar.
Bor barna hemma så får hon bo kvar om hon vill.
Vi värderar huset.
Den delen som jag ska ha i pengar kommer hon få ge våra gemensamma barn den dagen hon säljer.
Allt för att våra barn ska kunna ha tryggheten med att bo kvar om vi går isär.
Vi vill skiljas som vänner den dagen allt för att inte barna ska drabbas.
Jag har haft föräldrar som gick isär med massa bråk och bajskastning med mig å min syster som satt i mitten.
Aldrig att mina barn ska uppleva det.

Men det som kan va nackdel om du ska äga huset och han bara bo där.
Han kanske inte alls känner sig som en familj när du äger allt.
En Inneboende.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
jag kan bara tänka för mig själv i detta.
Jag är en person som gärna tycker om att greja med hus osv.
Och skulle jag träffa en person och man blir sambo.
Om det blir riktigt seriöst så bygger man något ihop.
En familj en framtid.
Jag skulle inte vilja flytta ihop och ha en framtid ihop med någon där jag hyr ett rum.
Känns så där att hjälpa till med allt runt huset då.

Men jag vet ju att en separation ställer också till det för många.
Och det jävligaste som folk oftast bråkar om är tyvärr pengar.

I vår familj där betalar jag lika mycket skatt som sambon har i brutto lön.
Men vi har aldrig tjafsa om pengar vad jag vet.
Jag tjänar mer än henne så är det bara.
Jag betalar allt på huset osv.
Allt av byggen renoveringar osv betalar jag.
Huset ägs ihop.
Nu har vi 2 barn ihop.
Hon köper dock kläder osv till barna.
Så hon har haft den fina gåvan att varit hemma med barna och det är värt massa pengar med. ( jag jobbar borta på jobb ).
Hon har gjort mer hemma när jag är borta, och det är hennes bidrag in i familjen, vilket jag värdesätter också.

Om den dagen skulle komma att vi går skilda vägar.
Bor barna hemma så får hon bo kvar om hon vill.
Vi värderar huset.
Den delen som jag ska ha i pengar kommer hon få ge våra gemensamma barn den dagen hon säljer.
Allt för att våra barn ska kunna ha tryggheten med att bo kvar om vi går isär.
Vi vill skiljas som vänner den dagen allt för att inte barna ska drabbas.
Jag har haft föräldrar som gick isär med massa bråk och bajskastning med mig å min syster som satt i mitten.
Aldrig att mina barn ska uppleva det.

Men det som kan va nackdel om du ska äga huset och han bara bo där.
Han kanske inte alls känner sig som en familj när du äger allt.
En Inneboende.
Det är därför man ska separera boendet från ägande av fastigheten. Båda hyr in sig i huset på lika villkor. Varje part bär sina egna kostnader, sen kan dom ha gemensam ekonomi när det gäller hushållet i övrigt.

Då är det en separat del att den ena personen äger ett hus som hyrs ut, med avsättningar från hyresintäkten till underhåll etc. Sen ingår det i "hyresavtalet" att hyresgästen står för en del av underhållet
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
H
Ja men att bara hyra boendet av sombon så tror jag på sikt att bråken kommer komma med ditt å mitt tyvärr.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att leva tillsammans med separerad ekonomi blir också konstigt. En skuld som regleras vid en eventuell bodelningen är en rimlig lösning. Då kan man leva helt gemensamt med den som kom in med ett större värde i boet blir inte av med det. Har man inte stora skillnader i förmögenhet kan man hoppa över det.
Gemensam ekonomi för all del men håll bostad och eventuell kapitalvinst separat
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Ja men att bara hyra boendet av sombon så tror jag på sikt att bråken kommer komma med ditt å mitt tyvärr.
Båda hyr ju i mitt exempel. Då är det på lika villkor.

Tankeexperimentet är att TS hyr ut sitt hus och dom tillsammans hyr ett annat hus och delar på hyran
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Båda hyr ju i mitt exempel. Då är det på lika villkor.

Tankeexperimentet är att TS hyr ut sitt hus och dom tillsammans hyr ett annat hus och delar på hyran
Men då är det ingen som äger huset och ingen osm har intresse av renoveringar och investeringar i det osv ?
 
K Kvackatore skrev:
Precis så här skall ni göra.
Samla ihop räkningarna från ett år tillbaka och summera, ta lite höjd (t.ex.10%) i marginal. Slå ut det på 12 så har du en kostnad att dela på två per månad. Amortering skall vara exkluderat. Ränta får ni ta en diskussion kring, glöm dock inte att det är du som får tillbaka ränteavdraget. Framtida större renoveringar (kök, badrum etc.) får såklart du stå för om du avser att stå kvar som ägare till 100%. Ytskikt kan ni dela på, t.ex. kanske barnen vill ha ett barnrum osv.
Bättre att räkna ut en skälig marknadshyra och gå efter den som mall för hyresnivå. Hyran är då baserad på husets marknadsvärde och driftskostnad (inklusive underhåll)

Om man lägger kapitalkostnaden 2% över styrräntan
För ett hus värderat till 3 miljoner, el 20, sopor & vatten 10', underhåll 20' skulle det bli
3.000'*(0,04+0,02)+(20'+10'+20')=230'
230/12= 19' i månadshyra för villan
Så 9500:- Per person
 
H
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Båda hyr ju i mitt exempel. Då är det på lika villkor.

Tankeexperimentet är att TS hyr ut sitt hus och dom tillsammans hyr ett annat hus och delar på hyran
Och ägaren är??
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men då är det ingen som äger huset och ingen osm har intresse av renoveringar och investeringar i det osv ?
Hyresgästen pushar hyresvärden om uppgraderingar. Hyresvärden gör dessa standardhöjande åtgärder som sedan reflekteras i en hyreshöjning.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hyresgästen pushar hyresvärden om uppgraderingar. Hyresvärden gör dessa standardhöjande åtgärder som sedan reflekteras i en hyreshöjning.
Känns inte som man har ett helt jämlikt förhållande då ?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Känns inte som man har ett helt jämlikt förhållande då ?
Det har väl inte med saken att göra? Båda är ju då hyresgäster i samma hus. Börjar man blanda och dra hit och dit blir det väldigt grumligt vad som tillhör vem. Därför jag förespråkar att man gör en tydlig gränsdragning. Det är lite abstrakt och kan vara svårt att tänka klart till. Har man inget känslomässigt kopplat till huset kan det som sagt vara bättre att hyra ut huset till någon utomstående och sen själv hyra ett eget hus tillsammans med sambon
 
Tänker mig att låna på huset om några år och köpa en husbil. Det är vi båda intresserade av så här på ålderns höst.
Det lånet står i så fall endast på mig.

Allt relaterat till det jag skrev tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.