Finns många varianter på att klara uppehället😉
 
I TS läge hade jag nog satsat på att dela månadskostnaderna som de tänkt, men att sedan dela kostnader för vardagligt underhåll (tapetbyten, målande etc) lika medan TS tar kostnaden för det som markant påverkar värdet på huset (som att få ett badrum till).

Det här är inte baserat på någon särskild princip mer att det för mig skulle kännas "ungefär rätt". TS blivande sambo sparar lite mer i vardagslag men TS tjänar bättre. De delar på sånt som slits och behöver bytas ut. Samtidigt står TS tydligt för de standardhöjande insatserna både ekonomiskt och arbetsmässigt, och får den ekonomiska vinsten av det.
 
  • Gilla
Malin84 och 1 till
  • Laddar…
Enig!
 
Men om TS känner sig typ "omhändertagande" typ livet ut med nuvarande sambon, så upprätta ett korrekt testamente.
I detta kan TS ange vilka förutsättningar hon önskar.

Typ: Vid vid min bortgång är min önskan att XX erhåller, e t c, e t c, om vi fortfarande vid tillfället lever tillsammans, o s v, o s v.

Finns egna barn, så finns regler om hur mycket som kan testamenteras till t ex sambo.

Arvsreglerna gäller.
 
  • Gilla
Malin84
  • Laddar…
Jupp, så är det.
 
H Hybro skrev:
Men om TS känner sig typ "omhändertagande" typ livet ut med nuvarande sambon, så upprätta ett korrekt testamente.
I detta kan TS ange vilka förutsättningar hon önskar.

Typ: Vid vid min bortgång är min önskan att XX erhåller, e t c, e t c, om vi fortfarande vid tillfället lever tillsammans, o s v, o s v.

Finns egna barn, så finns regler om hur mycket som kan testamenteras till t ex sambo.

Arvsreglerna gäller.
H Hybro skrev:
Jupp, så är det.
Monolog så här på fredagskvällen livar alltid upp.....😂
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Malin84 skrev:
Den jobbar jag på 😉 jag har ju valt att utbilda mig, han har fått läsa upp gymnasiet i efterhand. Jag har föreslagit att han nu ska plugga vidare, jag är absolut beredd att betala ännu mer några år för att han ska kunna få ett bättre betalt jobb. Men, det måste han själv vilja 100% 🤷‍♀️
Sista meningen. Det är många gånger helt avgörande inför arbetslivet. Tro mig, jag vet.

En elev gick hos mig. Han har numer fast anställning. "Det går bra nu" ...

Utan just det... "vilja själv" då ska det mycket till för att nå det högre steget.
 
  • Gilla
Malin84
  • Laddar…
H Herrn123 skrev:
Glenn, precis! Mäklaren jag anlitade blev chockad när jag i sålde huset- jag kunde inte bo kvar pga allt elände. Då berättade mäklaren att denne sålt hennes förra hus och att det var lika dant där. En kvinna som skor sig genom att utnyttja männen.
Tyvärr finns det många sådana människor, och jag är övertygad om att det finns av båda könen.

Usch säger jag bara.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.