Just det, frågan var egentligen hur man lätt tar reda på vilken av de två kablarna på utsidan är den som kommer in i apparatdosan...

En dum fråga, men vad är en kabelsökare?
 
Finns länkat till tidigare i tråden. Det är en grej som skickar ut ett "pip" i kabeln och en annan grej som man har för att lyssna efter pipet.
 
VikHe skrev:
Nä, inte vid ip-telefoni, då ligger det bara en DSL-förbindelse via kopparparet, ingen likspänning där.
Oavsett om man har ADSL eller ej så är telefonstandarden analog och ca 36 volt likström för linjerelä och matningsspänning till kolkornsmikofonen, som finns på äldre telefonapparater. Ringspänningen ca 90 volt växelström (dock ej 50 Hz då hänger ej ringspolen med). På vissa landsbygdsledningar kan högre spänningar förekomma. Eftersom Ri är stort är spänningarna inte farliga även om ringspänningen kan kittla.
 
R Göran skrev:
Oavsett om man har ADSL eller ej så är telefonstandarden analog och ca 36 volt likström för linjerelä och matningsspänning till kolkornsmikofonen, som finns på äldre telefonapparater. Ringspänningen ca 90 volt växelström (dock ej 50 Hz då hänger ej ringspolen med). På vissa landsbygdsledningar kan högre spänningar förekomma. Eftersom Ri är stort är spänningarna inte farliga även om ringspänningen kan kittla.
Om man bara har xDSL från telestationen och sedan hemma har en IP-telefoniadapter så ligger det inga 36-50 VDC (och inga 90 VAC vid ringsignal) på kopparledningen från telestationen in till xDSL-modemet. Dom där 36-50 VDC genereras i IP-telefoniadapten, samma adapter används om man har IP-telefoni via fiber eller kabeltvnät.

Frågan gällde om man hade någon spänning på kopparledningen från telestationen om man bara har adsl från telestationen och sedan hemma har en IP-telefoniadapter.
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
Även om man inte har något analogt telefonabonnemang så ligger väl linjen inkopplad till televäxeln ändå?

(Förr så kopplade man ju en linje till ett nummer via korskoppling, men med moderna stationer görs ju den grejen i mjukvara och jag tror inte att man gör sig besväret att fysiskt koppla loss linjen från växeln?)
 
Nerre skrev:
Även om man inte har något analogt telefonabonnemang så ligger väl linjen inkopplad till televäxeln ändå?

(Förr så kopplade man ju en linje till ett nummer via korskoppling, men med moderna stationer görs ju den grejen i mjukvara och jag tror inte att man gör sig besväret att fysiskt koppla loss linjen från växeln?)
När vårt bredband och bbandstelefoni
gav upp efter ett blixtnedslag så mätte jag på vår inkommande kabel och det var ingen spänning där vad jag kunde se iallafall så jag ringde telia som efter några dagar skickade en tekniker.
Enligt deras tekniker så ska det inte ligga någon spänning på inkommande utan allt fungerade bra, det var min router som lagt av.
 
Har du DSL så går ditt koppel via en DSLAM (motsv) och den levererar vanligen inte några 36V.
 
DSL och andra varianter går parallellt med den vanliga telefonin även kallas POTS. Dslammen sitter i telefonstationen för att separera datatrafiken med telefontrafiken. EN POTS-splitter finns i hemmet vanligtvis en router. Linjestandarden är fortfarande 36 Volt DC och ca 90 volt ringspänning. Troligen är i alla fall 99% av alla kopparledningar utformade på detta vis. Fördelen med detta är att telefonen fungerar vid strömavbrott så länge ackarna i telefonstationen håller!
 
Från början, med analog telefoni och eventuell xDSL är linjerna utformade med ~ 48VDC linjespänning, ja.

Men när en abonnent med xDSL byter från analog telefoni till IP-telefoni, eller ingen telefoni alls, så kopplas linjen bort från växeln i stationen (förmodligen inte fysiskt, bara avaktivering på fjärr?) och förblir endast ansluten till DSLAM:en.

Kvar på kopparparet blir bara en DSL-signal, amplituden på den är säkert på någon volt, men frågan är om vanliga spänningsprovare ger utslag p.g.a. frekvensen hos signalen.


Dock börjar det här driva iväg en del från ämnet tror jag :)


För att svara på TS fråga: kabelsökare, som det tipsats om redan, är ett utmärkt sätt att identifiera kablar :)
 
R Göran skrev:
DSL och andra varianter går parallellt med den vanliga telefonin även kallas POTS. Dslammen sitter i telefonstationen för att separera datatrafiken med telefontrafiken. EN POTS-splitter finns i hemmet vanligtvis en router. Linjestandarden är fortfarande 36 Volt DC och ca 90 volt ringspänning. Troligen är i alla fall 99% av alla kopparledningar utformade på detta vis. Fördelen med detta är att telefonen fungerar vid strömavbrott så länge ackarna i telefonstationen håller!
Nej, Göran.
36V lämnades för omkring 30 år sedan vid övergång till AXE-teknik i telefonstationerna. Det är 48VDC (egentligen -48V) som är standarden för linjespänningen sedan dess.

Så har TS inte omkring 48V (med alla lurar pålagda) är de paren inte i drift.

(Jag har f.ö. jobbat med testning av analoga telenätet och framtagning av linjetestutrustning)
 
R Göran skrev:
DSL och andra varianter går parallellt med den vanliga telefonin även kallas POTS.
...
Fördelen med detta är att telefonen fungerar vid strömavbrott så länge ackarna i telefonstationen håller!
Ja, så är det OM man har analog telefoni ända ifrån telestationen ut till kunden MEN om man har IP-telefoni så är INTE telefonin analog ända från telestation utan den analoga biten skapas ute hos kunden.

Vi pratar IP-telefoni med telefoniadapter ute hos kunden, då är det inte säkert att den (analoga) telefonin fungerar vid strömavbrott.
 
R Göran skrev:
EN POTS-splitter finns i hemmet vanligtvis en router.
Nu använder du ordet "router" helt fel!!!
En router innehåller ingen post-splitter, den innehåller inte heller något xdsl-modem. Däremot innehåller ett xDSL-modem idag oftast/alltid splitter, ibland innehåller den även en router, en switch och en trådlös accesspunkt. Början på 2000-talet så var splittern extern, xDSL-modemet hade absolut ingen router, switch/hub, trådlös accesspunkt.
 
Demmpa skrev:
Ja, så är det OM man har analog telefoni ända ifrån telestationen ut till kunden MEN om man har IP-telefoni så är INTE telefonin analog ända från telestation utan den analoga biten skapas ute hos kunden.

Vi pratar IP-telefoni med telefoniadapter ute hos kunden, då är det inte säkert att den (analoga) telefonin fungerar vid strömavbrott.
Nu KAN man ju ha både och.

När vi hade ADSL så hade vi en analog linje från Telia som vi aldrig använde (vi hade sparat typ 15 spänn i månaden på att säga upp den så vi hade kvar den som reserv), sen körde vi IP-telefoni ovanpå vår ADSL.

Så huruvida man har IP-telefoni eller inte påverkar inte, det som möjligen påverkar är om man ett analogt teleabonnemang eller betalar 99 spänn i månaden (tror jag det är) för "ledningshyra" utan att ha en linje.

(Och nu när vi har fått fiber så har vi kvar samma IP-telefoni som förut, med samma operatörer, men vi kör den på vår fiber istället för på ADSL.)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Är det verkligen 2 telekablar ?
Är inte den högra 400V in i huset ??
 
Hehe, ja snacka om att ämnet drivit iväg... :cool:

Vår strömkabel in till husets elcentral går på ett helt annat ställe och är en ordentlig kabel med X mm2 i ledarna. Dessa båda kablarna som jag antar är telekablar är bara ca 8-10mm i diameter på ytterhöljet.

Visst, det skulle ju kunna vara någon tomte som lagt ut någon 220V kabel ut ur huset till något som inte finns kvar längre, men då är där ingen spänning på den längre (det skulle inte ens min Clas Ohlson-mätare missa...)

Jag måste rätta mig själv, det finns faktiskt två kablar ett par meter utanför huset såg jag nu när jag kollade på foto från vp-grävningen, den ena ca 30cm och den andra 50cm ner i backen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.