Swish fungerar ypperligt. Dock måste den som skall betala förvarna sin bank när det kommer till summor mellan 50 000 - 150 000 (Gäller Länsförsäkringar, hur andra banker har det vet jag ej).

Sedan har du banköverföring till samma bank, om inte du har, kanske någon bra polare har samma bank som köparen?

Dock betalade jag mitt senaste bilköp 40 000:- i kontanter... Blev många tripper till bankomater.
 
Stefan N skrev:
Skippa allergin, Swish är bra skit.
Nu har jag kollat:
Danske bank: "För dig som kund i Danske Bank är Swish avgiftsfritt tills vidare."
Handelsbanken: "Avgiftsfritt till och med 30 juni 2014. Ordinarie pris 1 kr per skickad betalning."
Länsförsäkringar: "Avgiftsfritt till och med 30 juni 2014. Ordinarie pris 1 kr per skickad betalning."
Nordea: "Tjänsten är kostnadsfri under 2013 och 2014. (Ordinarie pris är 1,50 kronor per betalning.)"
SEB: "Avgiftsfritt till och med 30 juni 2014. Ordinarie pris 1 kr per skickad betalning."
Swedbank och sparbankerna: "Swish är kostnadsfritt för alla fram till den 31 december 2014. Ordinarie pris: Om du har något av våra kunderbjudanden* är kostnaden 0 kr per månad och 1 kr per genomförd betalning. Om du inte har ett kunderbjudanden är priset 5 kr per månad och 1 kr per genomförd betalning. För dig under 18 år är tjänsten kostnadsfri."

Nej. Den gubben gick inte. Blir jag lurad på räntan på mina konton så ska jag i alla fall få göra av med pengarna gratis.
 
  • Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
Att nobba en mycket bra tjänst för att bilen blir 1 kr dyrare det är vad man brukar kalla dumsnål :)
 
Nyfniken skrev:
Nej. Den gubben gick inte. Blir jag lurad på räntan på mina konton så ska jag i alla fall få göra av med pengarna gratis.
Visst, det kan du göra. Det är ju gratis (än så länge) att ta ut pengar och pytsa över kontanter. Som du ser från din egen sammanställning är det dock kostnadsfritt att ta emot pengar, vilket ju var frågeställningen i tråden. Din allergi kan därför diagnosticeras så som varandes en våldsam överreaktion.
 
Lite OT så tycker jag Swish funkar väldigt bra också i ett annat vanligt use case: att reda ut notan från gemensamma utgifter. Senast var det en tripp med några polare där vi körde det mesta delat rakt av, men olika notor togs av olika personer. Det hela hölls koll på genom en app som jag tror hette IOU eller något i den stilen, och när resan var över skickades betalningarna prompt över från de skuldsatta till geldenärerna. Inga irriterande kontanter, inga krångliga banköverföringar som man måste hålla koll på att polarna inte glömt bort.
 
carra skrev:
Köpt o sålt ett antal bilar...en 269.000 vart postväxel,en 75.000 vart direktöverföring(samma bank) en 80.000 vart postväxel klockrent alla ggr.

Går inte att stoppa,ändra dra tillbaka betalningsöverföringen från bank till bank sager hustrun som jobbat på bank hela sitt liv. Har du lämnat ett uppdrag till banken genomför de uppdraget du kan inte ta tillbaka betalningen.
I normalfallet avbryts inte en påbörjad transaktion men det är ingen säkerhet utan tekniskt sett är det inga problem att stoppa en överföring. Sålänge BGC inte gjort dragningen genom "betalningar i realtid" alltså genom swish så finns det en möjlighet för en banktjänsteman att annullera dragningen.

Bankväxel/postväxelutanför banktid är inte heller helt säker. Under banktid kan man ringa in och skydda växeln och då kan man tillsammans med legkontroll känna sig säker på affären. Utan att skydda växeln så kan man bli lurad tyvärr.

Kontanter känner de flesta igen om man är uppmärksam, tyvärr har man då andra nackdelar.

Så jag håller med, direktöverföring inom samma bank, swish eller möte på bankkontor är de säkraste alternativen.
 
Tycker det är ganska konstigt att vi år 2014 (nästan) inte kan göra en överföring från tex seb till swedbank och att pengarna går in direkt
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Tycker det är ganska konstigt att vi år 2014 (nästan) inte kan göra en överföring från tex seb till swedbank och att pengarna går in direkt
Många av bankerna har stordatorer från hedenhös tid i botten, sen bygger man flashiga gränssnitt att titta på informationen ovanpå. Att ersätta grundsystemet med ett nytt är som att asfaltera om hela Essingeleden i rusningstrafik.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Larsa skrev:
Många av bankerna har stordatorer från hedenhös tid i botten, sen bygger man flashiga gränssnitt att titta på informationen ovanpå. Att ersätta grundsystemet med ett nytt är som att asfaltera om hela Essingeleden i rusningstrafik.
Så vitt jag förstått är det just ett nytt backend man byggt för att kunna få Swish att fungera.
 
hantverkare1 skrev:
Tycker det är ganska konstigt att vi år 2014 (nästan) inte kan göra en överföring från tex seb till swedbank och att pengarna går in direkt
Mmm och helt stört att det går bra för banker att robothandla värdepapper på millisekunder men att det inte går att flytta pengar mellan banker efter lunch samma dag WTF?
 
  • Gilla
spekerök och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Nyfniken skrev:
Nej. Den gubben gick inte. Blir jag lurad på räntan på mina konton så ska jag i alla fall få göra av med pengarna gratis.
Du får gärna förkasta Swish, men bara så du inte gör det på fel grunder, i min bank (SEB) innebär en swish-överföring ett direkt uttag eller direkt insättning på mitt konto, så någon ränta blir jag inte lurad på (som man blev med cashkorten där man var tvungen att flytta över pengarna till det fysiska, icke räntebärande, kortet).

Att det däremot kommer en avgift på sikt, det är nog inte osannolikt, även om jag tycker mig se att datumen flyttas fram hela tiden.

/U
 
ullberg
Larsa skrev:
Många av bankerna har stordatorer från hedenhös tid i botten, sen bygger man flashiga gränssnitt att titta på informationen ovanpå. Att ersätta grundsystemet med ett nytt är som att asfaltera om hela Essingeleden i rusningstrafik.
Detta är helt riktigt, men jag är inte så säker på att det är den enda anledningen. Systemet för överföringar mellan banker (RIX) körs såvitt jag vet flera gånger per dag, men jag tycker ofta att det tar längre tid än några timmar (gränsen satt från RIX), snarare att de konsekvent gör pengarna tillgängliga nästföljande vardag. Detta varierar iof. lite mellan banker, jag tycker dock att SEB är rätt duktiga på att snabbt ge mig pengarna...

Jag tror därför att det också ligger lite Floating (att banker tjänar, typ ränta, på pengar som är i omlopp) i botten. Inte lika mycket som för en tid sedan när det kunde ta flera dagar, men fortfarande känns det som att vissa banker mjölkar ut några timmar ur sina kunder.

Det viktiga är ju att man redan innan någon kommer och tittar på bilen (/man själv åker) rett ut hur en ev. betalning ska ske, råkar vi ha samma bank? vilka banker kan jag som säljare representera? (kanske kan man genom någon man har fullt förtroende för möjlighet att ta emot till en annan bank. Jag har agerat sådant "clearinghus" till en av mina barndomsvänner (jag hade samma bank som köparen och tog emot betalningen för att sedan göra en överföring till min kompis), dock var beloppet då "bara" femsiffrigt. Tja, eller Swish då, men var det så att man måste anmäla större summor? (jag har aldrig gjort någon större överföring)

/U
 
ullberg skrev:
Du får gärna förkasta Swish, men bara så du inte gör det på fel grunder, i min bank (SEB) innebär en swish-överföring ett direkt uttag eller direkt insättning på mitt konto, så någon ränta blir jag inte lurad på (som man blev med cashkorten där man var tvungen att flytta över pengarna till det fysiska, icke räntebärande, kortet).

Att det däremot kommer en avgift på sikt, det är nog inte osannolikt, även om jag tycker mig se att datumen flyttas fram hela tiden.

/U
Jag är tämligen säker på att det som avses var det faktum att banker inte betalar ränta längre, och inte hade med Swish att göra.
 
ullberg skrev:
så någon ränta blir jag inte lurad på (som man blev med cashkorten där man var tvungen att flytta över pengarna till det fysiska, icke räntebärande, kortet).
Jodå. Man fick visst ränta på cashkortet. Dock så var det konstruerat så att om man hade maxbeloppet (1500 kr?) innestående hela året så kom du nästan upp årsavgiften (60 kr?).

Som ovanstående gissade så har min bittra attityd inget med swish i sig att göra.

Jag har några principer:
1) Har man pengar på banken så ska man få ränta.
2) Gör man sina bankaffärer på nätet så avlastar man bankens personal (med sådant som tidigare var gratis), alltså ska internetbanken vara gratis.
3) Kontanthantering är komplicerat och riskfyllt för bank och handel. Betalkortslösningar ska därför vara gratis.

Att banken kommer med falska argument om investeringskostnader för tekniska lösningar som är själva verket sänker bankens kostnader gör mig bara förbannad.

Lika förbannad som jag blir när ICA-handlaren tar betalt för kassen när jag handlat varor för 100-tals kronor.

Lika förbannad som jag blir när McDonalds eller köpcentret tar betalt för toabesöket efter att jag lagt 200 kr på en lunch eller en fika.

Så jag gör det sura gubbar som jag gör. Man skiter i det och tar sina pengar och går någon annanstans.

Det kan vara hur bra som helst. Man tar betalt för något som ska vara gratis, så det blir fingret från mig.

(Jo, jag vet, metoden har funkat sisådär hittills, men det blev jackpot på cashkorten).

EDIT: Jag kom på en grej till som retar gallfeber på mig, och det är hur filmbranschen behandlar sina fildelande kunder. Nu senast var det en Västeråsbo (?) som dömdes till fyra miljoner i böter för att ha fildelat en Beckfilm, varav 300.000:- var ett tillägg för att den fildelade filmen höll så låg kvalitet (SIC!!).

Jag tvärvägrar därför hårdnackat att betala för film. Jag har inte hyrt film på säkert 10 år och inte gått på bio sen 2005.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
Haha helt rätt.
Har absolut inte åldern inne för surgubbe men håller med dig, vissa saker ska va gratis t.ex internetbanken, då man flyttar potentiella riskmoment till en riskfri miljö åt banken. Vem blir rånad i hemmet på pengar när dom gör bankärenden med en dator o en dosa liksom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.