Sist jag sålde bil, hade köparen sin bankdosa med sig och loggade in på sin bank och gjorde överföringen.

Det var en ärlig köpare så allt fungerade smärtfritt.
Senare diskuterade jag risk om bluff med min bank och så fick jag svaret att om jag ringde min internetbank och fick bekräftat att pengarna kommit in, då kunde jag också meddela att pengarna skulle låsas från återtag. I o m detta kunde inte köparen drar tillbaks sin betalning.
 
Sålde bil för en månad sedan (71 tusen) och körde Swish. hur smidigt som helst, hade pengarna på ca 5 sec.
Ser ingen anledning att träffas på bank eller liknande då det bara strular till det eftersom man måste ta ledigt och så vidare.

har man samma bank kör man ju bara en överföring, som sker direkt.

tänk bara på att det finns maxbelopp på Swish. Och är det över x antal tusen så måste man gå in i sin bank och bekräfta summan som skall överföras. Tror maxbelopp är 150 tusen eller nått.

somsagt, har ni inte samma bank så är swish det absolut smidigaste.
 
Banköverföring funkar väl OM man själv kontrollerar på sin egen bank att pengarna kommit in. Annars kan man bli lurad. En kollega blev blåst genom att "köparen" visade vad som såg ut att vara en bankhemsida och låtsades göra en överföring. Det var alltså en fejkad hemsida som användes och bye-bye hundra lakan...
 
Vid överföring via internetbanken är det viktigt att datumet man fyller i ( dvs när den ska utföras) är dagens datum eller tom. Då utförs den direkt. Fyller man i datum för nästa bankdag kan man annulera betalningen innan dess.
 
Banköverföring inom samma bank fungerar, då kan man logga in på sitt eget konto och se att pengarna har kommit, och då går det inte att backa dem. Men mellan olika banker sker inte alltid överföringen direkt utan vid vissa tider på dagen och möjligheten att backa transaktionen ökar.
Det säkraste är nog att köparen tar med en postväxel och så går man gemensamt till säljarens bank och löser in den.
 
Jag minns inte detaljerna kring svagheterna med postväxlar, men handlade det inte om att man kan anmäla den stulen och därmed blocka överföringen av pengarna? Det fanns fallgropar att nyttja för den som verkligen vill blåsa någon.
 
Plutus skrev:
Banköverföring inom samma bank fungerar, då kan man logga in på sitt eget konto och se att pengarna har kommit, och då går det inte att backa dem. Men mellan olika banker sker inte alltid överföringen direkt utan vid vissa tider på dagen och möjligheten att backa transaktionen ökar.
Det säkraste är nog att köparen tar med en postväxel och så går man gemensamt till säljarens bank och löser in den.
Varför skulle det vara säkrare än Swish? En Swishöverföring går inte att backa.
 
Banköverföring känns väl tryggt..
Skulle jag inte få in mina pengar på mitt konto är det väl bara att anmäla bilen stulen.
 
User81 skrev:
Banköverföring känns väl tryggt..
Skulle jag inte få in mina pengar på mitt konto är det väl bara att anmäla bilen stulen.
Så enkelt är det nog inte. Om du frivilligt lämnat över nycklarna så får du svårigheter att hävda att den är stulen.
Dessutom, dom som sysslar med sådana skumraskaffärer finns det sällan något att hämta hos om du skulle begära skadestånd.
 
  • Gilla
Martin.ke
  • Laddar…
roland53 skrev:
Så enkelt är det nog inte. Om du frivilligt lämnat över nycklarna så får du svårigheter att hävda att den är stulen.
Dessutom, dom som sysslar med sådana skumraskaffärer finns det sällan något att hämta hos om du skulle begära skadestånd.
Iofs.. Sist jag köpte bil gav jag handpenning i näven, förde över resten hos säljaren via internet, skrev ut sidan ifrån banken, skrev kvitto där det står att handpenningen är betald kontant, resterande pengar överförs via internet, och jag tog bilen med mig hem.. Och vi hade olika banker så det tog 2 arbetsdagar för säljaren att få pengarna, så fort han fått in kulorna skulle han skicka mig ett sms att allt var ok och affären var slutförd.

Tyckte det kändes tryggt och skulle förmodligen gjort likadant om jag var säljaren..

Kan man ändå bli blåst menar ni? Med både utskrift ifrån överföringen och skrivet kvitto på handpenning i näven och att resterande belopp är på väg via internet?
 
Jag misstänker starkt att jag är allergisk mot Swish, så jag vågar inte testa det. Jag får fortfarande allergiska reaktioner när jag tänker på cash-korten.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Korvgubbe
En attachéväska med kontanter och möte i ett tomt parkeringshus är väl det enda sättet som gäller?
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Jag misstänker starkt att jag är allergisk mot Swish, så jag vågar inte testa det. Jag får fortfarande allergiska reaktioner när jag tänker på cash-korten.
Skippa allergin, Swish är bra skit.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Fråga köparen vilken bank han har och har ni inte samma så hör med vänner om någon har den banken. Då får köparen överföra till vännens konto och han kollar sen att pengarna är där. Så gjorde jag en gång. Sen får man hoppas att kompisen inte behåller pengarna :)
 
Ett garanterat säkert ätt är att köparen betalar med Postväxel som är köpt i ditt (säljarens) namn för den går inte att ta tillbaka då pengarna tillhör namnet på växeln. Men omvänt så skall man inte köpa något med säljarens namn på den för köper man inget, (ångrar sig ) så blir det problem med att få tillbaka pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.