Hur mycket pengar kan du få fram på 5 dagar, utan att ta lån av någon? I tusen kr

  • < 20 kkr

    39 Röster 10,4%
  • 20 - 39 kkr

    32 Röster 8,5%
  • 40 - 59 kkr

    30 Röster 8,0%
  • 60 - 79 kkr

    33 Röster 8,8%
  • 80 - 99 kkr

    27 Röster 7,2%
  • 100 - 119 kkr

    30 Röster 8,0%
  • 120 - 139 kkr

    18 Röster 4,8%
  • 140 - 159 kkr

    15 Röster 4,0%
  • 160 - 179 kkr

    9 Röster 2,4%
  • > 180 kkr

    142 Röster 37,9%
  • Antal röster
    375
  • Omröstningen stängd .
Hur mycket pengar kan du få fram på 5 dagar, utan att ta lån av någon? Främst bankmedel, aktier, fonder mm.
 
Jag kanske är en orolig sort, men jag tycker att "en årslön på banken" är en rimlig ambition (inte riktigt där ännu, dock).
 
Det verkar som om nästan hälften av de som svarat klarar den ambitionen!
 
Nja.. var inte medianlönen ca 600 000 per år i löneomröstningen?
 
Borde det inte funnits några högre alternativ än 180 000? Väldigt många ligger ju över det, och då har man ingen aning om ifall de har 181 000 eller 10 mille.

Läste förresten i DI att ca 1,5% av Sveriges innevånare har finansiella tillgångar på minst 2 milj (alltså fastigheter oräknat). En ganska låg andel tycker jag, jag trodde att det skulle vara lite fler.
 
Skulle man väl kunna tänka sig, men jag ides inte skriva fler alternativ. Med tanke på storleken på ev. oförutsedda utgifter man kan drabbas av som husägare, så kan det kanske kvitta om man har 200 kkr eller 2000 kkr som "buffert".
 
Som husägare?

Som hus och bilägare.

Allt kostar och allt kostar att underhålla för att det ska behålla sitt värde.



En årslön som ren buffert är att ta i..
Tycker jag.

Men som aktieinnehav och dylikt. Ok.
 
-MH- skrev:
Skulle man väl kunna tänka sig, men jag ides inte skriva fler alternativ. Med tanke på storleken på ev. oförutsedda utgifter man kan drabbas av som husägare, så kan det kanske kvitta om man har 200 kkr eller 2000 kkr som "buffert".
Det beror helt på vilken typ av fastighet man har.

Och i många fall är även 2 miljoner ingenting.
 
jag har lite svårt att tro på att nästan hälften har över 180k i likvida medel...
 
cust3000 skrev:
jag har lite svårt att tro på att nästan hälften har över 180k i likvida medel...
Frågan gällde fonder, aktier, bankkonton mm, som kan bli likvida på 5 dagar. Så det känns väl inte orimligt att hälften skulle ha det.
En hypotes är att forumets medlemmar inte är representativa för befolkningen som helhet - större buffert, högre lön, stor andel i ålderskategorin kring 30, men mer skuldsatta.
 
Freasp skrev:
Det beror helt på vilken typ av fastighet man har.

Och i många fall är även 2 miljoner ingenting.
Hur resonerar man då? Om man utgår från att man har någon bil, och ett vanligt småhus. Vad är det man ska använda hundratusentals kronor till när något magiskt och oförutsett händer? Dessa rekommendationer om buffertar verkar vara någon konstig kvarleva som socialstyrelsen räknat ut på 70-talet.

Ni som känner att ni måste ha en årslön på banken för att kunna hantera oförutsedda utgifter relaterade till huset, vad är det ni oroar er för?

Jag utgår från att vi skiljer på just oförutsedda händelser (diskmaskinen går sönder) och planerat renoveringsbehov.
 
Bra fråga MathiasS. Taket börjar läcka är väl det dyraste jag kan komma på såhär. Kanske att kommunen dömer ut din gamla avloppsbrunn, så du måste gräva en ny kan slå det.
 
-MH- skrev:
Bra fråga MathiasS. Taket börjar läcka är väl det dyraste jag kan komma på såhär. Kanske att kommunen dömer ut din gamla avloppsbrunn, så du måste gräva en ny kan slå det.
Ett tak som läcker måste vara det billigaste? En rulle takpapp och lite läkt kostar inte många hundringar. Man behöver ju inte lägga om hela taket bara för att det droppar på ett ställe och OM det faktiskt är så att hela taket behöver läggas om så har det inte uppstått över en natt och man har kunnat planera för det.

Ett avloppssystem kan ju vara ett problem men det är inget som händer över en natt. Medelsvensson har väl också kommunalt avlopp så detta räknar jag bort....



En av de dyrare sakerna jag kan tänka mig är en värmepump som går sönder. Tex kan det kosta 25-30k att laga en markvp där kompressorn ger upp. Det är ju dock så att det knappt går att räkna som en plötslig utgift för i de flesta fallen kan man köra vidare på el och planera utgiften.

Vitvaror kan ju ge tråkiga överaskningar, men det handlar om några tusenlappar, inte tiotusentals kronor.

EDIT: Förövrigt har min diskmaskin just gått sönder. Kan ju meddela intresserade i tråden vad det kostade att fixa. Det gick dock bra att diska för hand idag. Nästan gratis är det också.... ;)
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Ett tak som läcker måste vara det billigaste? En rulle takpapp och lite läkt kostar inte många hundringar.
Om man inte har plåttak.

Ett avloppssystem kan ju vara ett problem men det är inget som händer över en natt.
Nej, beskedet kommer på morgonen med posten. :)

Medelsvensson har väl också kommunalt avlopp så detta räknar jag bort....
Märkligt, vi är ganska många utanför städerna som inte har kommunalt avlopp. Så våra kostnader är ej releveanta? Icke-kommunalt avlopp är tex vanligare än värmepump.

Jag tycker du har hårda gränser på vad bufferten inte är till för, behvöer man någon buffert alls? Att diskmaskin går sönder är ju ingen överraskning, det borde du kunnat förutse...
 
Redigerat:
Läste en artikel i en dagstidning där ekonomen i fråga ansåg att 3 ggr netto månadslönen per hushåll var en rimlig buffert. Och där var slutsatsen att de flesta Svensons inte ligger där men bör sikta dit. Just månadslönen var bra som jämförelse eftersom utgifterna tendrar öka i takt med inkomst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.