Korvgubbe
Även här var det "problem" med möss på vinden i sommarstugan och lösningen var att installera en musskrämma modell dyr. På tre års tid är det enbart vid ett tillfälle som den inte har fungerat, när en släkting stängde av den och åkte därifrån!
 
Korvgubbe
Varför stängdes skrämman av?

Jag bor själv på landet i en gammal skånelänga med vidbyggt stall och loge. Här är mycket möss. Hade det bara varit ett stilla tassande av musfötter så hade jag inte bekymrat mig, men... det är ju gnagare vi talar om. De gnager på allt, även om de inte är hungriga, eller ska boa in sig. Dessutom så tycks det som att de mestadels springer kapp, när de då inte högljutt gnager sönder trä, gips, papper, kartong, plast, isolering, täcken, filtar, diskmaskiner, tvättmaskiner, bilar, hörselskydd, elledningar etc.

Av princip vill jag inte använda gift, och att gift brukar leda till döda möss som ligger och luktar i golv, väggar och tak, samt att vi har katter som vi inte vill ska äta giftskadade möss. Har därför kollat på skrämmor, och som någon skrev så tycks det finnas mycket sk*t på marknaden. Därför är det intressant att läsa om vad som fungerar och vad som inte gör det. Alla säger att skrämmorna inte ska höras, vilket jag tycker är självklart, men om någon stänger av en skrämma så undrar man varför, (det var väl inte för att den lät?).

Enris var nytt för mig, men det är inte något praktiskt alternativ för min del. Tror jag ska införskaffa några nya fällor för säsongen. Alternativet "katt med bössa" verkar tidsödande och svårgenomförbart. Visserligen är alla katter pigga på att hugga en mus, men de är också synnerligen ovilliga till att göra som man vill. Katter är som bulldoggar i det avseendet, jag hör vad du säger och vet vad du vill - men jag bryr mig inte. På gott och ont.
 
Y
Oldboy skrev:
Korvgubbe
(det var väl inte för att den lät?).
Dom låter. Däremot så hör oftast inte äldre personer det. Min storebror och min mor hör inte det högfrekventa ljudet medan vi yngre kan höra det även på utsidan av huset. (piper uppe på vinden, mycket luftspalter).. Hör inte så mycket ner till boplanet iaf, kanske om man står nära trappan upp.(har tung dörr som skärmarav)

De kan nog rentav vara effektivare i stall/loge just för att det är mer öppna ytor där. Vinden har man ju skit överallt som ljudet krockar med.

En produkt jag blev nyfiken på var som en stor låda... där de dog av elchock.. sedan tippade den liket ner i ett fack under. Batteriet och facket under, klarade ett gäng..... En automatiserad som man inte behöver kolla så ofta..
Dock amerikansk. Vet inte om den fanns att köpa från någon butik eller om det var en prototyp.

Hittade en film på den, eller en liknande: http://www.youtube.com/watch?v=BFdfoYhGJj8
 
Redigerat:
Y
Jag satt och sökte lite på youtube efter filmer på folks egna lösningar.

För de som vill fånga en enstaka råtta levande så verkade denna, tippande pvc-rörsmodellen intressant:
http://www.youtube.com/watch?v=MvfXprhENoY


En rätt billig och primitiv lösning som omfattar tre träpinnar, bete och något tungt = platt mus. Denna har jag sett fler versioner av. http://www.youtube.com/watch?v=Dj7BqwNo1Sg


Men... För den som vill fånga många, utan rigga nytt bete titt som tätt, och bygga den själv...
Vanlig hink. Ett snöre tvärsöver med någon form av burk eller flaska... jordnötssmör... och ramp upp... Får mössen att hoppa mot burken men trillar ner i hinken... Många videos där folk har gjort sina varrianter, här är en av dem: http://www.youtube.com/watch?v=79Mzsq07GAk
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Sen fann jag en intressant grej, några upptäckte möss i sin skål med matolja i...
Fy fan! :thumbdown:
 
Alfredo skrev:
Fy fan! :thumbdown:
Han måste skoja. Hoppas jag.
 
Y
Jo jag skojade. Så jag redigerade inlägget nu .
Det intressanta är vilka dofter de dras till. Angående dofter så undrar jag om de inte dras till olja också. Och glykol. Glykol är ju känt för att vara sött - dock farligt för omgivningen och då inte lämpad alls att ha som lockbete.
Men just olja. Hade en bunke med spillolja efter motorservice, i den fann jag senare en råtta i. spillolja från motor kan väl inte lukta sött ens för dom, eller..
 
Redigerat:
Yrrol
Tack. Då kan jag glömma skrämmorna. Oljud, om än svaga, har jag svårt för. De är som skoskav, det börjar lite smått irriterande, för att med tiden kunna driva en galen. Och, om inte jag uppskattar dem (oljuden) så gör förmodligen inte heller andra folk & fä det.

Vill minnas att alla(?) annonser för skrämmor påstår att de inte hörs/stör annat än möss, dvs människor, hundar, katter och hästar ska inte höra något. Det är alltså lögn, eller om man är snäll - endast en delmängd av sanningen. Man saknar det finstilta i annonserna: "Stör ej människor (= lomhörd 90+ -åring med avstängd hörapparat)".
 
Y
De skriver att husdjur är vana med människans ljud, säg från tv och annat som också utstrålar ljud.
Samtidigt var det faktiskt en tillverkare medgav att gnagar-husdjur såsom marsvin troligen inte uppskattade ljudet.

Jag har den vanligaste modellen, där jag kan välja sommar och vinterläge. sommarläget är inte alls lika hörbart. Så bara för ett av två lägen på min är hörbar, så kanske de andra modellerna är av tystare modell. Men poängen är ju att skrämma möss att det är mystiska ljud som kan va hot för dem så.. mja..

---------

Gillar mina hinkar+vippor... Därav gillar jag tanken om den egna modellen de hade gjort i sista filmen... Problemet är ju att betet i sig, lockar till sig fler möss... Och att man får kolla så det finns bete kvar....

För att ha i lada och andra mer öppna ställen så skulle jag då vilja lösa
? Bete som inte lossar och fortsätter dofta länge för slippa kolla så ofta
? En vätska i hinken som inte fryser, inte är farligt för andra levande ting.
- Vatten, diskmedel = sjunker direkt... Men för att den inte ska frysa.... Kanske Sprit?
 
Redigerat:
Korvgubbe
Den modellen som sitter i stugan har två lägen, ett där det hörs och ett där det inte hörs, inte ens ungdomarna hör den då.

Släktingarna stängde av den eftersom den "inte behövdes längre" då det inte längre var några problem med möss... Ja, vad säger man?! :rolleyes:
 
karlmb skrev:
Nån som provat denna? : [länk] Större än Julas andra, men billigare..?

Köpte du denna?
Letar också efter en musskrämmare som verkligen fungerar (om det finns?).
Känns smidigare än att tömma fällor/lägga ut gift.
 
Y
Apropå inget men ändå något så hade jag mekat med bilen och fått diesel över i en hink som blev stående i verkstaden. Till min förvåning så klättrade flertal möss upp på den och föll ner. Ändå så stod den fritt utan vippa och bete.
 
Fredrik Levin skrev:
Köpte du denna?
Letar också efter en musskrämmare som verkligen fungerar (om det finns?).
Känns smidigare än att tömma fällor/lägga ut gift.
Nä, jag tog 5 ex av denna istället: https://www.jula.se/catalog/tradgar...h-insekter/skrammor/skadedjursskramma-713039/
Resonerade som så att det ju är samma tillverkare och det antagligen är bättre med fler ställen eftersom möbler, väggar mm hindra ljudet från att ta sig in överallt annars.
Har haft inne möss vid 3 tillfällen i höst, men tagit dem med vanliga fällor med ost. (En togs med fälla med evighetsbete)
Om skrämmorna funkar eller ej är svårt att säga då de ju ska hindra möss från att "bosätta sig",mina har mest varit in och kollat läget..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.