Julas Pest Repellers fungerar klockrent på landet sedan många år... MEN det är i kombination med tätningsarbete, enris och lecakulor detta resultat har uppnåtts... Det finns inga genvägar till det musfria huset liksom...
 
Trulle skrev:
Hissa upp bilen på 4 pallbockar som står i fat med vatten.... problemet löst!
Hur högt???
 
Fat med vatten fryser, fryser det inte så simmar de små liven. Glykol är inte tillåtet.

Protte
 
Om man pallar upp kanske det är enkelt att fixa ett klätteravbrott på pelarna, borde funka fint med en tillräckligt vid öppen kon av glatt material på dem.
 
Först råttgift för att få bort de som redan etablerat sig sedan ultra (eller är det infra?) -ljudsskrämma. Det fungerar!
 
Cenile, hur menar du????

Om gift ser ut som mat så är det väl det vi vill, men tyvärr så är det misstänksamma djur och smakar ytterst lite, blir de illamående så äter de aldrig det mer.

Däremot funkar visst Varan (läkemedlet)

Skrämmor är väl lite ojust mot grannarna.
Kan bara rekommendera SuperCat, har 3 olika sorter men supercat tar fler.
Dessutom trevliga att vittja och rigga.

Protte
 
Gift borde förbjudas det ställer till med elände. Döda möss som man inte hittar eller kommer åt luktar fruktansvärt och länge, dessutom så kan andra djur katter hundar komma åt giftet eller förgiftade kadaver vilket kan bli förödande för dem. Vilka alternativ finns då kvar , Katt den har en enorm förmåga att rensa från möss men den bör börja sitt jobb redan på sommaren om man vill ha det musfritt.
 
Om man sätter sig på pass med hagelbössan?
 
  • Gilla
FarsanSeger
  • Laddar…
Y
Åh nu fick jag ångest för min stora dyra jänk återigen står oskyddad.

Utifrån vad jag har läst mig till på bilforum varje år så har jag kommit fram till att jag kommer göra följande.

1. Placera ut fyra baljor med dieselolja.
2. ställa pallbockar i dessa samt lyfta bilen fri från mark.
3. Lägga enris runt dessa baljorna. Kanske mellan hjul och hjulhus.
4. lägga biltäcket över karossen. (hänger inte längre ner än karossen i sig)

5. städa verkstan, framförallt från sånt som smakar gott, dvs mjuk gummi. På gott och ont då kanske de drar sig till bilen istället.
5. städa bort saker som står nära som underlättar deras hoppförsök.


* De gillar inte enris, det sticks.
* De gillar inte doften av dieselolja.

Fast förra året gjorde jag inget. Förvånad var jag att inget var förstört mer än fjärrkontrollens mjuka knappar som var söndergnagda.

-----------

Inne i huset har hinkar med glykol (Har testat diskmedel som säljaren skällde om, i följd att hinkarna frös och jag fick vattenskador sen när det tinade.), sen vippor, och choklad med nötter i funkat kalasbra.

Detta skulle jag ej ha i verkstaden för att andra djur kan dö.Samt chokladen lockar dit fler möss än vad som besök annars. Och jag besöker inte där ofta nog att rigga om fällan.

-------------

Inne har jag även två dyra elektroniska skrämmor... Tror inte de gör så stor nytta, men nu finns dom där. Jag slarvar med växla lägen på ljuden.
 
Redigerat:
Y
Dessa stenåldern är köpta före förra vintern.
"Mus- och råttfritt silverline 200-80" (200kvadrat elledningar, 80kvadrat öppen yta) ca 600kr styck.
Sänder både ljudpulser och pulser mot elledningarna.
Välprövad och nämnd på forum.

De har 4 olika lägen. Sommar, vinter, Högt och lågt tempo...
Man uppmanas växla mellan och högt och lågt med jämna mellanrum för att mössen inte skall vänja sig med vad dom hör. Vilket känns mer logiskt än andra skrämmor som bara har ett läge.

Frekvenserna varierar och även stunderna de skickas...
Bara tempot man manuellt väljer.. Samt sommar och vinter då.. Vinterläget blir märkbart mer hörbar även då utifrån huset. Sommarläget är lugnare men de hävdar göra mer nytta mot skalbaggar å annat vilket jag inte tror på i sig men har faktiskt haft minimalt med smådjur i huset så vem vet..

Att ljud inte penetrerar fasta föremål är jag medveten om och har placerat dem för bästa täckning utan förmycket hinder ivägen.

----

Sen om detta med att jag gillar att jobba så är väl svaret nej, att jag vill skydda min dyra veteranbil eller nyrenoverade villa är just för att slippa merjobb sen.
 
Redigerat:
Vill man vara säker,så fixar man utrustning......

musjakt.jpg
 
  • Gilla
se38005 och 4 till
  • Laddar…
Du verkar ha en avskräckarmodell Konsumentverket överväger ett saluförbud för. De är redan förbjudna i USA.
 
Cenile skrev:
Du verkar ha en avskräckarmodell Konsumentverket överväger ett saluförbud för. De är redan förbjudna i USA.
Saluförbud? Mot katter med hagelbössor?
 
Det syns ju klart och tydligt att det är ett fotomontage.
Det är ju helt dammfritt både i hörnet och under radiatorn :)
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Atom skrev:
Saluförbud? Mot katter med hagelbössor?
Det var Yrrol jag svarade, men katten kom emellan. :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.