Golvvärme kan bara avge en begränsad mängd värme per kvm. Mäter man temp in och ut på slingorna ser man om man har rätt tryck i systemet.

Har man dålig isolerslang kommer avgiven värme från slingorna att inte räcka till.
 
mikst skrev:
Har man dålig isolerslang kommer avgiven värme från slingorna att inte räcka till.
Kan du utveckla det här med isolerslang mera, så man kan hänga med i debatten??? Vad exakt menar du :confused:
 
peternicklas
roland53 skrev:
Kan du utveckla det här med isolerslang mera, så man kan hänga med i debatten??? Vad exakt menar du :confused:
Det är väl det att slangen ska vara isolerad mellan fördelaren och fram till själva golvet om man har långa sträckor.Om man inte har det hinner värmen försvinna på vägen. Det är även viktigt med bra isolering under golvvärmen.
Cp bör klara en normalt stort golv på läge 1 av 3. Ju högre man får gå desto sämre isolerat är golv och hus. Jag har runt 600 m. 16 mm. slang och cp går på läge 1 inga som helst problem även under kalla vinterdagar.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Det är väl det att slangen ska vara isolerad mellan fördelaren och fram till själva golvet om man har långa sträckor.Om man inte har det hinner värmen försvinna på vägen. Det är även viktigt med bra isolering under golvvärmen.
Cp bör klara en normalt stort golv på läge 1 av 3. Ju högre man får gå desto sämre isolerat är golv och hus. Jag har runt 600 m. 16 mm. slang och cp går på läge 1 inga som helst problem även under kalla vinterdagar.
Golvets isolering tar väl leverantörens beräkningsprogram hänsyn till förmodar jag. Det är väl inte för djärvt gissat att TS har lika mycket golvisolering under alla golven (men det står inte i klartext :confused:)
TS har ju inte problem med det längst bort liggande rummet som har ungefär lika lång slinga.

Således bör det vara något med flödet i just problemslingan ev. i kombination med extra mycket fönster i just det rummet. ?

Enklast är väl att mäta in- och ut temperaturerna på denna slinga och jämföra med andra slingor. (med ställdonen fullt öppna).
Returslingan bör tangera den temp som hålls i rummet. Om man inte är nöjd med rumstempen så får man öka flödet och/eller in-tempen.

Någon annan genväg finns väl inte på ett befintligt lagt golv :x
 
Tack för fortsatt engagemang.

Nu på morgonen har jag vridit reglaget på pumpen 180 grader så att den står på "konstant" sidan vilket man skall använda vid golvvärme enligt manualen och som även påpekats tidigare i tråden. Reglaget står nu ungefär vid II och displayen visar då återigen 40 W. (Jag minskade ju flödet för några dagar sedan mest för att se om och vilken effekt det hade.) Det har blivit kallare i "problemrummet" men även något kallare i övriga huset (tror jag). Utetemperaturen har sjunkit något de senaste dagarna och det har även blåst rejält. Detta kan ju tyda på att jag inte har tillräckligt med värme ut i systemet så att jag behöver stega upp en kurva på VP. Men jag låter det vara tills vidare och koncentrerar mig på att få det lika varmt (eller kallt) i hela huset först.

Jag inser att det inte hjälper att "tro" en massa nu utan jag måste se till att få tag på något att mäta slingtemperaturerna med. Kan man anta att deltat är ganska konstant? Då räcker det med enstaka mätvärden som kan tas manuellt med IR-termometer som nämnts tidigare. Duger det med t.ex. denna? http://www.kjell.com/sortiment/el/v...offstermometrar/dibotech-ir-termometer-p48042
Någon med erfarenhet av sådana mätare?

Är deltat inte hyfsat konstant så bör man ju logga temperaturerna under lite längre tid och då blir det lite mer jobb att få till något (d.v.s. det blir nog inte klart till denna vintern.)

Angående isoleringen så är det fullt rimligt att anta att den är samma överallt. MEN så är inte fallet här eftersom vi har byggt till på båda sidorna av huset. De nya delarna har betydligt bättre isolering under plattan. Problemslingan ligger i tillbyggnaden så det är inte läckage nedåt som ställer till problemet.

Däremot så kom jag på att vi dels har stora fönster i det rummet, dels så är tilluftsventilerna (spaltventiler i fönsterkarmen) helt öppna. Det kan ju vara så att värmetillförseln inte räcker för att värma upp tilluften. Detta tycker jag också tyder på att värmekurvan behöver justeras. Men återigen så vill jag nog ändå låta pannan vara tills jag har mätt temperaturen på slingorna. Då borde jag ju se direkt om tillförd värme inte räcker.
 
Utan att ha erfarenhet av just den länkade IR-termometern så är den säkert tillräcklig.

Det intressanta är ju inte att få ett absolut värde utan ett jämförande värde.
Om termometern har ett mätfel på låt säga 1 gr så lär den ha detta mätfel oavsett på vilken slinga du mäter på ;)

Du behöver inte logga utan mät en dag du har tid, men mät alla slingorna samtidigt så du får en uppfattning om hur värmen fördelas.
Om du har en termometer av länkad sort så kan du samtidigt mäta rumstemperaturen. Mät på en innervägg på ca 1 m höjd samma metod i alla rummen.

Om du vill kolla din termometers mätkvalité så blanda lite is och kallt vatten i ett glas. Precis när isen övergår till smältvatten bör temperaturen vara 0 gr.
 
Effekten som golvvärmen avger är en funktion av temperaturskillnaden mellan yttemperaturen på golvet och rumstemperaturen. Har man trägolv bör max yttemp vara ca 27 grader. Vill man ha 21 grader i rummen är max skillnad 6 grader. Detta brukar motsvara en framledningstemp på 40-42 grader. Alltså, när det är som kallast skall VP ge max denna temp.

Problemet med att dim flöde etc är att man inte vet vilken effekt varje enskilt rum kräver för att erhålla en viss temp. Förenklat kan man säga att golvvärme kan avge 50W per kvm. Kräver rummet mer än 50W kommer man aldrig att nå tex 21 grader när det är som kallast ute.

Ytterväggar och fönsterpartier är sådant som ökar värmebehovet i ett rum. Likaså isolering i väggar, tak och golv. Detta kan vara orsaken att effekten i en slinga inte räcker till.

Tänk på att du skall ha konstant tryck för att få samma flöde oberoende av hur många slingor som är öppna om det finns termostater.

I beräkningsunderlaget borde det finnas ett rekommenderat tryck för att få flödet map slinglängd. Dock är flöde och tryckberäkningar väldigt osäkra pga laminär/turbulent strömning. +/- 25 % är inget ovanligt men ett värmesystem med plaströr har jämnare ytfinhet och då får man bättre kontroll på beräkningen.

En sak att tiita på är rördim i hela anläggningen. Jag har 8 slingor som avger ca 5kW och den fördelaren matas med 28mm kopparrör. Nedre plan är radiatorer fördelade på tre slingor och matas med 22mm rör per slinga. Oftast tittar inte installatören på rördim för att få en naturlig flödesfördelning utan man får strypa där det är minst motstånd för att utjämna systemet. I mitt fall ville de använda ett 22mm rör som huvudstam medan jag använder 35mm istället.
 
roland53 skrev:
Kan du utveckla det här med isolerslang mera, så man kan hänga med i debatten??? Vad exakt menar du :confused:
jag tror mikst menar isolering och inte isolerslang. Troligen ett fall av "autocorrect strikes again" :)
 
peternicklas
Idag har vi haft 4 grader varmt, regn och allmänt trist väder. Till golvvärmen på 106 kvm så har Max temp ut varit 30 grader. Vi har en inomhustemp på 22 grader. Har c:a max 4 grader i DeltaT. Cirkpump på lägsta hastighet. Vårt hus är av tegel och 100 mm. isolering, nya fönster och välisolerat tak. Hoppas att dessa siffror kan hjälpa dig.
 
Tack för informationen. Jag skall titta närmare på beräkningsunderlaget också och se om det ger något.

Nu ha jag ivarjefall införskaffat en IR-termometer. Det blev en Fluke 62 Max från Kjell. Antagligen overkill som vanligt men nu har jag ivarjefall något att mäta med. Då återstår bara att hitta lite tid att koncentrera sig på detta. Det kanske blir lite mätande på söndag om jag har tur.
 
roland53 skrev:
Kan du utveckla det här med isolerslang mera, så man kan hänga med i debatten??? Vad exakt menar du :confused:
Som redan påpekats, skall vara isolering.

Om slangen inte är ingjuten så förhindrar golvisoleringen en del av effekförlusten på vägen. Samtidigt brukar man anse att slang utan värmefördelningsplåt inte avger någon effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.