Pumpen behöver du nog inte tänka så mycket på, den håller trycket konstant och ökar tom proportionellt med ökande flöde så att det ska ligga någorlunda konstant över förbrukarna i detta fallet fördelarna. Den står ju i ett mittläge så du kan givetvis vrida upp den lite för att testa men med 40 W för pumpning borde det vara tillräckligt. Kolla hellre vad du har för difftemp över de olika slingorna som nämnts, går fint med någon enkel mätare med prob för anliggning mot slangar, rör. Och med din pumptyp är det heller inget problem om du öppnar lite på justeringen för slingan som ger dålig effekt det stör inte övriga om du gör det på rimligt sätt.
 
Prova att vrida inställningen på pumpen 180 grader så du får konstant flöde. Ser ut som den står på variabla sidan.
 
Hämta manual på Wilo Pico Yonos.
Golvvärme skall ha konstant diff tryck.
40W är väldigt mycket för en sådan pump
 
Har du problem med en slinga så koncentrera dig på den, och att öka flödet är lämpligt då om det inte finns något annat uppenbart fel där. Och pumpen gör sitt om det funkar i övriga utrymmen, det kommer in sen om du vill trimma ner den eller gå på temperaturer osv.
 
Lägg upp en bild på fördelarna.
Har pumpen alltid visat 40w? Om så är fallet så får du börja med att minska effekten till 10-15w. Prova så i ett par kalla dygn först.
 
Återigen, tack för alla svar och tack för manualen krilleman_215!

Jag började med att skruva ned inställningen till 1m och nu visar displayen bara 4W. Jag låter det vara såhär några dagar och ser om det gör någon skillnad. Men om jag förstår er och manualen rätt så bör kanske pumpen stå på ett av de fasta lägena istället. Jag får läsa manualen lite mer noggrant senare. Jag kanske skall slå över till de fasta lägena och börja med läge 1.

Jag är osäker på hur inställningen var från början, den kan ha visat på 10W men jag kan minnas fel. Det var lite problem med att det läckte vid pumpen i början (som syns till höger på bilden) så levernatören skickade ut en av sina killar för att dra åt lite mer. När han var där så frågade jag om han hade koll på pumpen och då blev svaret att "man kan skruva där" och så gjorde han det. :x Så OM det nu fanns någon tanke bakom den ursprungliga inställningen (vilket jag betvivlar) så försvann den vid det tillfället. Jag frågade inte vidare utan konstaterade bara att jag nog själv får kolla upp detta. Det tog lite tid att komma till skott men där är egentligen orsaken till denna tråd.
 
toto1 skrev:
Lägg upp en bild på fördelarna.
Jag vet inte om det säger så mycket men bilder är ju alltid trevligt ändå. Jag skall försöka återkomma med det men det tar nog någa dagar. Det ena skåpet sitter lite dumt till i sovrummet bakom sängen så jag måste ha lite tid och ork att släpa möbler för att kunna knäppa.
 
Innan du gör något annat så kolla att flödesventilen (injusteringsventilen) till problemslingan är helt öppen.

Om inte så öppna helt,(men håll reda på hur många varv du öppnar så du kan återställa vid behov) och avvakta något dygn eller två och se vad tempen är i slingans tillopp och retur och om det gjort någon skillnad i rummet.

Nästa steg är att som nämnts tidigare; stryp lite på de andra slingorna (återigen håll reda på hur mycket) och avvakta resultatet.
Ett golvvärmesystem är trögt så för många justeringar under kort tid kan sluta med att du tappar lite av kontrollen. (vänta alltid 1-2 dygn för resultatet innan du gör nästa justering)

När du är nöjd med tempen i problemslingan (och övriga ev. strypta slingor) så minska lite på CP (lite i taget) tills du märker att hela huset är för kallt, öka då ett snäpp tills du är nöjd.
 
roland53 skrev:
Innan du gör något annat så kolla att flödesventilen (injusteringsventilen) till problemslingan är helt öppen.
Detta var väl det sista jag gjorde tillsammans med rörmokaren i våras innan det blev lite varmare men jag skall dubbelkolla att han faktiskt lämnade den helt öppen så det inte blev något fel där. Enligt installationsunderlaget skall den också vara i stort sett helt öppen om jag minns rätt.

I övrigt var det väl ungefär så jag uppfattade att jag skall göra, tack för att du strukturerade upp det åt mig. Det är kanske ide att lufta fördelarna också så det inte är något sådant som ställer till det. Visserligen gjorde rörmokaren detta också sist han var där men det skadar väl inte att lätta lite på ventilen och se så där inte står någon luft nu när systemet varit i gång en tid.

Att låta det ta lite tid mellan justeringarna är inget problem, jag har ändå annat för mig än att sitta där och skruva. ;)
 
Inrikta dig bara på din problemslinga, och öppna den om du ska få ut mer effekt. Med din pump och så pass pådrag på den behöver du inte strypa andra för att få mer i den som behöver det. Sen kan det ju vara något fel på ventiler etc så att man inte når fram men det visar tempmätning direkt och enkelt. Och låt pumpen verka i den mode den ligger nu det är utmärkt, ev kan du sen som sagt minska när du kommit i balans.
 
Jag kunde inte låta bli att släpa bort sängen i går kväll och knäppa en bild på fördelaren enligt önskemål:
IMG_0236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kollade också att aktuell slinga är fullt öppen vilket den är. Det är slinga nr 2, den andra från höger, som det gäller. Av någon anledning är det inte samma numrering på slingorna och kontrollboxen, jag minns inte vilken lampa det var nu (måste också kollas och skrivas ner). Men vi kollade i våras att om man slog på/av terrmostaten så tändes/släcktes lampa X och ventilen på slinga 2 öppnade/stängde.

Nu skall jag bara hitta ett vettigt sätt att mäta temperaturen på slingorna. Jag inser nu att jag naturligtvis skulle låtit elektrikern dra fram nätverkskabel eller ivarjefall tomrör till fördearskåpen också. Men då hade han väl trott att jag fått snurren fullständigt, det var illa nog redan som det var, ;)

Jag har böjat söka runt lite på 1-wire och annat relaterat. Detta är inget jag har fördjupat mig i tidigare men det verkar ju inte allt för komplicerat att få till något. Frågan är om jag verkligen vill lägga tid och pengar (ok krävs inte så mycket men ändå) på ett sådant system. Å andra sidan så har jag en, snart två Raspberry Pi över som jag kanske skulle kunna nyttja. Men oavsett hur intressant detta skulle vara så får jag nog titta efter något enklare också.
 
Två stektermometrar och lite tejp fungerar också. Tejpa mätspetesen längs slangen på slinga 2, isolera med något lämpligt, tex en mössa, fleceehandske eller liknade som går att omsluta så att mätaren inte påverkas av intilliggande slingor så lätt.

Mätarna har ju sen någon meter sladd så du kan ställa tillbaka sängen och ändå kunna titta på temperaturen på slingan.
 
Tack för tipset. Jag funderade lite på det här med isolering. Jag har isolerat luckan med en 20 mm självhäftande isolermatta från Biltema, en sådan där som är avsedd för motorrum eller liknande. Anledningen till detta är att det blev ganska varmt i sovrummet och jag insåg att fördelaren ju antagligen fungerar som en radiator. Denna isolering gav en klar förbättring av temperaturen i sovrummet, nu går nog mer av överkottsvärmen ut i matsalen på andra sidan väggen där den gör bättre nytta. Men jag misstänker att det kan bli lite varmt i skåpet vilket skulle kunna försvåra mätningen på enskilda slingor. Å andra sidan så kan jag nog köra utan lucka några dagar om jag bara skall mäta tillfälligt.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Hmm...jag har LK-golvvärme med 16mm PEX och längsta slingorna är cca. 104 och 110m långa (två slingor som värmer vardagsrummet). Trotts det har vi inga problem med värme. Dock är vår CP starkare. Den har ingen automatik och kör på 67W på mellanläge och 92W på högsta läge. Kan det vara din pump som är för klen? 40W motsvarar lägsta läget på vår pump och då orkar den inte flöda tillräckligt genom alla slingor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.