Efter om- och tillbyggnad fick vi i Januari 2014 installerat golvvärmesystem med ytjordvärme. Vi noterade ganska snart att det inte riktigt gick att få upp värmen i ett av rummen. Rörmokaren som installerat systemet var här och vi dubbelkollade att allt var rätt kopplat, luftat osv. Sedan blev det varmare ute så jag tyckte inte riktigt att det gick att felsöka vidare. Nu när det blivit lite kallare ute igen så börjar det märkas tydligt att värmen inte riktigt räcker till i det aktuella rummet. Rummet är det som ligger näst längst bort och om jag minns rätt så är det en av de två längsta slingorna som går dit. I rummet som har den andra långa slingan så är det inga problem och kapaciteten skall vara väl tilltagen (tror jag). Golvvärmen är installerad exakt efter tillverkarens ritningar och alla strypningar på fördelaren är ställd enligt tillverkarens beräkningar. På de två längsta slingorna är det i princip fullt öppet.

Innan jag ber rörmokaren ta hit Termotech-killen så tänkte jag att jag skulle se till att VP och CP är någorlunda rätt ställda. Så första frågan jag har är hur CP skall ställas in. Jag har inte riktigt kläm på vilken betydelse den har men jag antar att flödet påverkar hur mycket värme som avges.

Cirkulationspumpen är av märket Wilo och ser ut så här:

IMG_0235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som har en ide om hur hastigheten skall ställas och vilken effekt det har när denna ökas respektive minskas?

Markeringen är nedåt på vredet, den är alltså ställd i något steglöst automatiskt läge men jag har inte riktigt klart för mig vad den mäter. (Tryck, temp, flöde?)

EDIT: Glömde skriva att pannan är en Nibe 1245-8 med 2 x 300 m kollektorslang. En 100 l UKV (utjämningskärl/arbetstank) är ansluten mellan pannan och cirkulationspumpen. Vi har också en FLM på ventilationen. Golvvärmesystemet är från Termotech.
 
Redigerat:
jac skrev:
Efter om- och tillbyggnad fick vi i Januari 2014 installerat golvvärmesystem med ytjordvärme. Vi noterade ganska snart att det inte riktigt gick att få upp värmen i ett av rummen. Rörmokaren som installerat systemet var här och vi dubbelkollade att allt var rätt kopplat, luftat osv. Sedan blev det varmare ute så jag tyckte inte riktigt att det gick att felsöka vidare. Nu när det blivit lite kallare ute igen så börjar det märkas tydligt att värmen inte riktigt räcker till i det aktuella rummet. Rummet är det som ligger näst längst bort och om jag minns rätt så är det en av de två längsta slingorna som går dit. I rummet som har den andra långa slingan så är det inga problem och kapaciteten skall vara väl tilltagen (tror jag). Golvvärmen är installerad exakt efter tillverkarens ritningar och alla strypningar på fördelaren är ställd enligt tillverkarens beräkningar. På de två längsta slingorna är det i princip fullt öppet.

Innan jag ber rörmokaren ta hit Termotech-killen så tänkte jag att jag skulle se till att VP och CP är någorlunda rätt ställda. Så första frågan jag har är hur CP skall ställas in. Jag har inte riktigt kläm på vilken betydelse den har men jag antar att flödet påverkar hur mycket värme som avges.

Cirkulationspumpen är av märket Wilo och ser ut så här:

[bild]

Är det någon som har en ide om hur hastigheten skall ställas och vilken effekt det har när denna ökas respektive minskas?

Markeringen är nedåt på vredet, den är alltså ställd i något steglöst automatiskt läge men jag har inte riktigt klart för mig vad den mäter. (Tryck, temp, flöde?)

EDIT: Glömde skriva att pannan är en Nibe 1245-8 med 2 x 300 m kollektorslang. En 100 l UKV (utjämningskärl/arbetstank) är ansluten mellan pannan och cirkulationspumpen. Vi har också en FLM på ventilationen. Golvvärmesystemet är från Termotech.
Har du provat att stänga alla slingor utom den som inte ger ngn värme?
Vad är längden samt dimension på samtliga slingor?
 
peternicklas
DEt enda du kan göra är att strypa de andra slingorna så att trycket ökar för den slinga som är längst. Den pumpen som du har ska klara systemet på inställning 1 eller kanske 2. Kör min golvvärme på läge 1 och har 600 m. slang.
 
Tack för svar!

OK, att stänga allt annat för att kolla att slingan fungerar kanske är en väg framåt. Jag uppfattar det inte som att den inte fungerar alls, det är mer att den inte riktigt orkar upp i temperatur.

Fördelare 1, totalt 597 m
Slinga 1 - 67 m
Slinga 2 - 84 m
Slinga 3 - 79 m
Slinga 4 - 61 m
Slinga 5 - 81 m
Slinga 6 - 67 m
Slinga 7 - 72 m
Slinga 8 - 86 m

Fördelare 2, totalt 118 m
Slinga 1 - 45 m
Slinga 2 - 41 m
Slinga 3 - 32 m

Det är slinga 2 på fördelare 1 (ett tv/allrum) som är största problemet. Slinga 8 är visserligen lite längre men det är en hall med stora öppningar mot kök och vardagsrum så där märks det nog inte lika mycket om värmen skulle fungera sämre.

Jag antar att jag måste ändra på pumpen tills slinga 2 fungerar OK. Sedan får jag strypa ner de andra så det inte blir för varmt där. Slutligen kan jag justera ner pumpen igen. Skall jag bara öka hastigheten på pumpen?

Det syns inte så tydligt på bilden displayen visar just nu 40 W. Skruvar jag lite på vredet så skiftar den läge och visar 6 m. Någon som vet vad detta innebär och kan förklara hur pumpen fungerar? Jag har uppfattat det som att pumpen justerar flödet automatiskt baserat på inställningen, vad den nu är? Pumpen är alltså inte ställd på något av de tre fasta lägena som är uppåt på bilden utan på den nedre halvan.
 
peternicklas
6 m. är tryckhöjden. I dett fall så borde tryckhöjden vara runt 1 m. Min står på 14W
 
Ah, är det meter vattenpelare, d.v.s. till vilken höjd pumpen skall pumpa vattnet?
Då kör jag alltså just nu som om det vore minst två våningar? Vi har ju bara ett plan och pumpen sitter faktiskt på ungefär samma höjd som slingorna. Frågan är om det gör någon skillnad om jag sänker värdet och isåfall vilken? Men detta kanske inte påverkar något, det kanske är framledningstemperaturen som måste höjas på pannan?

Anledningen till att jag började med pumpen var främst att jag inte förstod hur den fungerar och vad jag egentligen stäler in på den. Dessutom är det enkelt att skruva där, ;)
 
Beräkningen är bara grundinställning. Räknar att det tar minst en hel vinter innan systemet är injusterat. Bäst görs inställningarna på vp, cp och slingor när det är kallt ute, -10 grader.

Gå in på värmepumpsforum och sök information. Det finns mycket skrivet där. Det finns pengar att spara att göra det ordentligt. Tex skall termostater bara stänga när solen tillför värme i ett rum.
 
peternicklas
mikst skrev:
Beräkningen är bara grundinställning. Räknar att det tar minst en hel vinter innan systemet är injusterat. Bäst görs inställningarna på vp, cp och slingor när det är kallt ute, -10 grader.

Gå in på värmepumpsforum och sök information. Det finns mycket skrivet där. Det finns pengar att spara att göra det ordentligt. Tex skall termostater bara stänga när solen tillför värme i ett rum.
Kör mitt system helt utan termostater. Använder bara ute- och innegivare. Alla slingor är strypta till rätt temperatur.
 
Tack, det var just för att vintern tog slut som jag la detta på "is" i våras. Än verkar det vara långt kvar till vintern men det har blivit lite kallare ute så jag får klagomål på just det aktuella rummet från familjen. (Jag undrar förresten varför det är självklart att just jag skall ha en medfödd kunskap om värmesystem.)

Jag förstår att det tar tid att justera och att beräkningarna bara är något att utgå ifrån. Jag har hittat endel tips på värmepumpsforum, dock inget just om den aktuella cp så jag tyckte det var enklast att försöka först "här hemma" på BH. ;)
 
peternicklas
Injusteringen bör du klara på en vecka om det inte är helt fel. Sedan kan det ta tid att justera in pumpen med värmekurvan. Jag köpte mätare och satte på varje slinga, både ut och in. Kunde då se matning samt returtemp väldigt enkelt. Justerade sedan efter detta.
 
Är skillnaden på ut och retur ca 3-5 grader för varje slinga är cp rätt justerad. Räcker värmen ändå inte till får man höja värmekurvan när det är kallt ute eller förskjuta den någon grad vid mildare temperatur.

Har du ingen manual till cp?
 
peternicklas skrev:
Jag köpte mätare och satte på varje slinga, både ut och in. Kunde då se matning samt returtemp väldigt enkelt.
Ja, det hade ju varit smidigt att ha. Men pratar du om golvvärmeslingorna nu? Det skulle i mitt fall innebära 22 termometrar. :eek: Men ändå, hur mäter du temperaturen och med vad? Var sätter du temperaturgivaren?
 
Det finns temperaturmätare för kontaktmätning typ Testo 905 men jag har ingen koll på billigare varianter.

Eftersom du vill ha temp skillnaden och inte absoluta värden fungerar det med svart tejp på slingorna och en enkel ir-mätare.
 
  • Gilla
Eric Edberg
  • Laddar…
peternicklas
jac skrev:
Ja, det hade ju varit smidigt att ha. Men pratar du om golvvärmeslingorna nu? Det skulle i mitt fall innebära 22 termometrar. :eek: Men ändå, hur mäter du temperaturen och med vad? Var sätter du temperaturgivaren?
Jag använder 1-wire och Dallas 18b20. Detta använder jag året runt och loggar alla viktiga temperaturer på en dator.
 
mikst skrev:
Har du ingen manual till cp?
Nej, det verkar inte som om det låg någon sådan bland alla papper som VP installatören lämnade kvar. Jag får nog kolla en vända till samt se om jag kan hitta någon modellbeteckning på pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.