99 252 läst · 1 261 svar
99k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Ni kanske kan starta en separat tråd om detta med ekonomi och bilar?R Rkarlsson skrev:Jag pratar med om nutid. Det finns familjer med samma dåliga förutsättningar idag som på 80 talet.
En vettig v70 från 2012 kostar runt 80-140 tusen. Om man bara har en fast lön i en familj är det omöjligt att hålla på så som du vill. Då får man ta en bil som går från a-b om man måste ha bil.
Du måste se över hela skalan, du tittar bara på den där båda jobbar och har noll skulder.
Finns ett alternativ i ditt sista exempel: att minska ventilationen, dvs minska förlusterna med utflöde av uppvärmd luft. Riskerna med det borde vara hanterbara m t p lufttorrheten på vintern.J JohanLun skrev:Jag antar att det är en balansgång var man vill lagra värmen, tunga hus buffrar både värme och kyla men det är ju inte odelat positivt om man vill kunna reglera snabbt. Jag antar stora ackumulatortankar är bäst, då kan man lagra energi och ta ut när det behövs.
Men har man ett tungt massivt hus är det nog lättare att värma på billiga timmar utan acktankar än ett välisolerat men lätt hus...
Jag är lite sugen på kakelugn...
Är man inte hos kronofogden så lär man få ett hyfsat billån på 80 papp till inte så hög kostnad.R Rkarlsson skrev:Jag pratar med om nutid. Det finns familjer med samma dåliga förutsättningar idag som på 80 talet.
En vettig v70 från 2012 kostar runt 80-140 tusen. Om man bara har en fast lön i en familj är det omöjligt att hålla på så som du vill. Då får man ta en bil som går från a-b om man måste ha bil.
Du måste se över hela skalan, du tittar bara på den där båda jobbar och har noll skulder.
Vad menar du med hyfsad v70?
Jämfört med en 30+ år gammal Ford, så är ALLA V70 bättre.
Men det är väl fullständigt OT i denna tråd, kan du inte vara snäll att starta en ny tråd om du vill diskutera bilar?Nissens skrev:
Nej alla v70 från -12 är inte bra för deras pris.Nissens skrev:
Även om man inte är hos kronkalle så är 80-140 tusen ett gigantiskt lån om man har barn och bara en inkomst.
Nog skitsnackat. Köp din hjälm och sen kan du predika för folk.
Mycket bilprat tycker jag. Hur anser du att din text härovan passar in under trådens rubrik :"Hur sparar ni på el och värmekostnader?"R Rkarlsson skrev:
Själv sparar jag inte på el och värmekostnader just i dag i högsommarvärmen, men har trots allt på morgonen plockat in nån m3 torr ved i vedboden inför vintern så på sikt avser jag att spara på inköpt energi genom dagens korta manuella insats.
5 kubik ved tog jag hem för nån vecka sen, gick loss på 2000 kr upplagt på uppfarten. Endast till kaminen för att inte behöva låta bergvärmen stå för all värme. Onödigt att ha 23 grader när man inte är hemma.F fribygg skrev:Mycket bilprat tycker jag. Hur anser du att din text härovan passar in under trådens rubrik :"Hur sparar ni på el och värmekostnader?"
Själv sparar jag inte på el och värmekostnader just i dag i högsommarvärmen, men har trots allt på morgonen plockat in nån m3 torr ved i vedboden inför vintern så på sikt avser jag att spara på inköpt energi genom dagens korta manuella insats.
El blir svårt för mig att spara på just denne tid. Men jag har rätt bra koll på förbrukningen, i samband med laddaren tog jag en Pulse som sitter och mäter realtid.
Vintertid lär väl bli att ha koll på vårt vidriga elpris i skåne och kolla vad det kostar att ladda på en av stolparna i byn, de tar bara 2 kr kwh om de inte kommer höja den rejält nu =)
Gjorde av med snitt 12,5kwh om dagen i juni (exkl billaddning) Med bilen inräknad (fick den den 14e) 18,3kwh.
Räknar på ett takbyte antingen 2023, eller 2024 och sen solpaneler på detta. Kommer troligtvis betala kontant för allting så där blir nog en besparing framöver =)
Nja, man laddar ofta från samma el-system i villan. Tråden handlar om att spara el (hemma) och värmekostnader.F fribygg skrev:
El-bil är för de flesta som nämnt förut en för dyr investering för att löna sig. Bättre att spara på elen hemma.
" Miljöaspekten" är inte hänsyn tagit till.
Udda inlägg som här av extremare sort undanbedes tack. 673.000 kr för en bil är väldigt mkt pengar och hör inte hemma hos de flesta eller i denna tråd.V VRZ skrev:
"Nästan tillbaka pengarna??" ja du.
Under de två åren kunde du investerat dessa pengarna istället. (Eller sluppit räntan om du lånade) Fått högre avkastning. Istället kört billigare bil.
Men visst det var kanske kul att köra Tesla - en helt annan sak.
Nå projekterade du elbilsladdare åt privatpersoner?J Jan Young skrev:Är tillbaka efter mkt jobbande. Projektering för laddare till el-bilar . För få använder för att det skall gå runt.
Veckans enegispartips är att avvakta med el-bil. Såvida man inte är den perfekta nischkunden, 5% av bilisterna kvalar in där. Har med körstäcka och mönster att göra.
Det är dyra investeringar för att kunna köra för 2 kWh/mil.
Jag går inte in i detalj här. Men räkna gärna själv på en bättre beg. ICE-bil och jämför.
Vad du gör åt företag och på jobbet har väl varken i tråden eller på forumet att göra såvitt jag vet då det är ett byggahus forum för privatpersoner.
Hur många bilar får man tillbaka 99% av inköpsbeloppet efter två år och 3000 mil? Jag hade kunnat åka buss och bott i en studentkorridor också och klätt mig i plastsäckar.J Jan Young skrev:Udda inlägg som här av extremare sort undanbedes tack. 673.000 kr för en bil är väldigt mkt pengar och hör inte hemma hos de flesta eller i denna tråd.
"Nästan tillbaka pengarna??" ja du.
Under de två åren kunde du investerat dessa pengarna istället. (Eller sluppit räntan om du lånade) Fått högre avkastning. Istället kört billigare bil.
Men visst det var kanske kul att köra Tesla - en helt annan sak.
Men jag kan skicka dig lite aktietips, så kanske du slipper laga mat över öppen eld och bo under en pressning och kan åka något nyare än 245'an.
Iofs har ju trådstartaren själv öppnat dörren för bildiskssionen iom inlägget att han dimensionerar elbilsladdare, tråden handlar om sparad el och han påstår att man inte sparar något.
Och i svepande och generella påståenden kan man inte visa något. Beroende på finansieringsform och hur man äger bil kan elbil visst vara lönsamt. Alla som redan innan haft förmånsbil har enormt lätt att räkna på månadskostnad och bränslekostnad och för många av dem är det en plusaffär (var så för mig med en phev). Eftersom jag tidigare bara haft äldre privata bilar eller helt nya förmånsbilar har jag svårt att jämföra min nuvarande lilla ägda Zoey elbil, att den kostar mig mindre än en stor förmånsbil och är jättebillig att köra säger inte så mkt. Men höjer elräkningen gör elbilarna, men sänker bränsleräkningen med mycket mer...
Och i svepande och generella påståenden kan man inte visa något. Beroende på finansieringsform och hur man äger bil kan elbil visst vara lönsamt. Alla som redan innan haft förmånsbil har enormt lätt att räkna på månadskostnad och bränslekostnad och för många av dem är det en plusaffär (var så för mig med en phev). Eftersom jag tidigare bara haft äldre privata bilar eller helt nya förmånsbilar har jag svårt att jämföra min nuvarande lilla ägda Zoey elbil, att den kostar mig mindre än en stor förmånsbil och är jättebillig att köra säger inte så mkt. Men höjer elräkningen gör elbilarna, men sänker bränsleräkningen med mycket mer...