H Hjulbent skrev:
Jepp det är en termostat i den. Först och främst ska du hålla handen på röret med rött direkt innan blandaren och spola, då ska det bli så varmt att du inte kan hålla i det, innan vi går vidare, kolla och kom tillbaka
OK, har testat:
1) Innan spolning är det rör som matar blandaren uppifrån kallt och utgående rör halvljummet
2) Spolar varmvatten i en halvminut så det blir 48C i tvätthon
3) Nu är övre matar-röret lite varmt men inte mycket
4) Men röret efter blandaren (nedåtgående) är varmt och man håller inte länge i det
Det verkar som om matarröret från VVB är isolerat, annars skulle det ju ha blivit varmare än utgående rör, men det blir det inte.
Verkar som om mitt problem kan lösas om jag bara kunde få loss vredet till blandaren. men jag vill ju inte ta till polygripen heller för då har jag nog bara sönder något (tex plastvredet)...
 
Egentligen är detta kanske inget problem, vi har ju varmvatten och det funkar OK.
Tänkte bara att jag skulle höja temp i diskhon så att man lättare kan få rent tex fläktfilter.
Det skulle ju ske genom att justera hetvatten-inställningen i diskbänksblandaren som jag smorde upp.
Men det är alltså blandningsventilen i VVB som styr det hela så då tror jag att jag ger upp.
Har det funkat alla år hittills så går det nog bra i fortsättningen också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.