Y
B Bo Berglund skrev:
Kan man ställa in så man kan få varmare vatten med denna justering? Vårt är lite i kallaste laget tycker jag.
Vår kran går att röra som visas på ritningen, c:a 30 grader åt höger och 90 åt vänster.
Och vad är det egentligen man justerar? Kan vattnet börja spruta när man håller på?
Svar ja, du kan öka ditt maxläge.

Titta på din bild med insats och handtag. Precis under handtaget så ser du en mässingsbricka med avlångt hål i. Och jag tror det är en lös ring på blandaren och att dessa två tillsammans skapar hur mycket du kan vrida handtaget.

Blir det fel "zon" så lossar du muttern lite, vriden handtaget så allt snurrar lite åt varmare eller kallare håller, och drar åt muttern... Detta är min gissning utan läst manualen och det kan vara därför jag fått släppa och justera några gånger innan det känts bra. :p
(några år sedan jag skruvade i mora)
 
UPPDATERING
Nu har jag äntligen kommit till att smörja upp blandarinsatsen. Smörjningen gick bra och nu är spaken som ny.
Det var lite pill med att få till varmvattnet i slutet, tyckte att det var väl svalt (48C) men jag lyckades bara minska temperaturen hur jag än vred på spaken...
Då tog jag termometern till tvättstugan och mätte varmvattnet där en blandare med vanliga kranar sitter ovanför tvätthon. Vred på varmvattnet fullt och mätte. 48C!
Dvs, det är varmvattenberedaren i tvättstugan som blandar ner till det svala varmvattnet.
Hur mycket är det rekommenderat att man har i varmvattenkranar egentligen?
Kan ju skruva upp blandningsventilen under VVB...
 
  • Gilla
sven59 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
55-60°

Vilken temp har du i vvb?
 
Redigerat:
Min VVB visar sig vara ställd på 60C - känns lite i underkant. Vi bytte den förra när den hade fått elöverslag och installatören ställde nog in temperaturen.
Varmvattenberedare termostat inställd på 60 grader Celsius, omgiven av reglerknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det finns ju en blandningsventil på utloppet och den skall man väl använda för att ställa in lämplig temp i ledningarna medan man har högre termostatinställning på tankvattnet, eller hur.
Tyvärr kan man inte se ev vredläge eftersom den är riktad åt fel håll:
Varmvattenberedares blandningsventil med otillgängligt vred markerat med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske det blir bra ifall jag ställer om termostaten till 70C?
 
Rickard.
Vvb ska hålla minst 60° (mätt i vattnet och inte avläst på vredet) det finns problem relaterade med onödigt varmt i vvb så det bör man undvika. Men prova justera bort blandningen och mät vattentemperaturen då får du facit om du behöver höja vvb eller justera blandningen för att få lagom temp i kran.
 
H
B Bo Berglund skrev:
Tyvärr kan man inte se ev vredläge eftersom den är riktad åt fel håll:
Du har en Fuckus WLM VVB .Blandningsventilen vrides på samma sätt som att öppna en vanlig vattenkran för att få varmare,om du tittar från vänster sett, och ställ termostaten på 70 C
 
H Hjulbent skrev:
Du har en Fuckus WLM VVB .Blandningsventilen vrides på samma sätt som att öppna en vanlig vattenkran för att få varmare,om du tittar från vänster sett, och ställ termostaten på 70 C
Jag satte på en vit tejpremsa på ratten och skulle sen vrida på den. Men den gick inte att rubba varken med- eller moturs! Måste ha korroderat fast...
Höjde termostaten till 70 i alla fall, så nu får jag vänta ett tag, vvb är på 150 liter.
 
VVB byttes antagligen för c:a 10 år sedan och sen var en röris där och meckade när vi renoverade badrummet också. Men sen har nog ingen rört på blandningsratten. Borde inte vara kalk dock, vi bor i Järfälla och har mälarvatten via Görvälns vattenverk. Betydligt mer kalk på landet i en 90 m borrad brunn...
Ännu ingen reaktion på höjningen av termostaten...
Hoppas att det inte finns nån bimetallstyrd shunt i blandningsventilen.
 
H
Lampan till uppe till höger om termostaten ska lysa så länge värmen inte är uppe till inställd värde, har du jordfelsbrytare och ett fel på patron mot jord löser den. Patron består av 3 st slingor och i bland går en sönder och 2 st värmer skapligt men går en till sin väg kan det bli kallt
 
OK, när jag höjde till 70C så var den släckt och den tändes inte heller.
Nu kollade jag igen och nu lyste den faktiskt. Vi har kört lite disk och sånt till middan så temp har väl rasat då....
Provade att vrida ner och upptäckte att hysteresen är väldigt stor tills den slår av resp på! Men genom att vrida upp så att lampan tändes igen kunde jag ställa den på 70C med lysande lampa.
Bara att vänta en stund till. Men nu skall den värma i alla fall.
Jag hörde en ordentlig klick när jag vred så att den slog av eller på, det sitter tydligen en rejäl kontaktor därinne, som matar värmepatronerna.

Det är inget jordfel, vi har jordfelsbrytare och när den förra VVB gick sönder så blev hela huset strömlöst pga jordfelsbrytaren. Icke så nu.
 
H
Jepp det är lite hysteri på dom termostaterna och dom är 3 poliga med ett häftigt moment i, så det är bara att fortsätta som vanligt och se vad som händer, tror det kommer att fungera även med blandaren fast du inte kan ställa om den. Det har ingen betydelse just nu då det finns VV på ett bra sätt
 
Nu har lampan slocknat så att värmningen skall vara klar med en 10C förhöjd temperatur.
Men ändå blir det samma temp i vattnet i tvätthon, 48C...
Det är bara två vanliga ventiler i tvätthoblandaren, ingen termostat eller liknande.
Det måste finnas en förklaring som jag inte förstår.
Blandningsventilen är väl inte försedd med termostatfunktion heller?
 
H
Jepp det är en termostat i den. Först och främst ska du hålla handen på röret med rött direkt innan blandaren och spola, då ska det bli så varmt att du inte kan hålla i det, innan vi går vidare, kolla och kom tillbaka
 
Du borde få en högre temperatur på vattnet nu efter höjningen. Prova att spola en bra stund och kolla därefter. Du kan testa att höja till 80 gr och kolla sen.

På landet kör jag med ca 90gr på vvb. Det behövs för den är bara på 60 liter.
 
Din blandningsventil kan ha en inbyggd termostat och då måste du justera temperaturen med vredet på blandaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.