Jag har en diskblandare som blivit väldigt trög att manövrera. Spaken går bara att lyfta med ganska stor ansträngning, så att när den väl rör sig kommer den högst upp och man får fullt tryck fast man bara behövde lite grann....
Det är en Mora engrepps-blandare med diskmaskin-reglage på också.
Vi lät sätta in denna för ett bra tag sen, säkert mer än 10 år, kanske 20...

Nu undrar jag:
- Vet någon vilken modell det är? Om man letar hos Mora så kan man bläddra till döddagar utan att den dyker upp.
- Vet någon om det finns några instruktioner on-line som visar hur man smörjer upp den?

Så här ser den ut:

Trög Mora engrepps-diskblandare med diskmaskinsanslutning, installerad över diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Mora Temp
iur
Och då tänker jag att man får våga sig på att byta Moras skumma insats för ca 300kr ;
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ma-851358ae-ventilhylsakolv.html

Den finns även med nytt handtag för 666kr
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ma-851346ae-overdel-020-ess.html

Sedan kan man ju även passa på att lossa kranpipen, och göra rent, på med armaturfett https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/glidex-armaturfett-30g-i-tub.html och kanske byta packningarna ifall den läcker när du svänger runt pipen. https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ma-309096ae-manschpackn-2-st.html

guide och nummer på delar:
http://docplayer.se/664828-Mora-tem...chettpackningar-ar-insmorda-vid-leverans.html
 
Redigerat:
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!
Nu har jag kollat att huven går att få loss och man ser underliggande mekanik.
Kan inte göra mera utan att stänga av vattnet och då måste jag ju ha armaturfett tillgängligt också.
Och ev. utbytesdelar...

Fråga:
Är det nödvändigt att byta insatsen eller kan man bara rengöra och fetta in för att blandaren skall bli bra?
Så här står det:
Spakrörelsen går tungt
Demontera överdelen (se sidan 19:21). Rengör kolv och hetvattenspärr. Infetta
ventilhylsans inre tätningskammare (se skiss), kolvens mantelyta samt hetvatten-
spärrens glidytor. Se noga till att fettet fyller ventilhylsans inre kamrar (utrymmet
mellan tätningskamrarna). Montera tillbaka överdelen.


Jag förstår inte den näst sista åtgärden (Se noga till...)
Ventilhylsan inre kamrar?
Vilken del av ventilhylsan är de "inre kamrarna"?

Eller behövs detta inte ifall man bara har trög arm att fixa?
Det verkar som om armaturfett är det enda, som skall skaffas....
Alltså man smörjer endast den gröna delen i denna bild?

Kromad kranöverdel med spak och synlig grön ventilhylsa som ska smörjas enligt reparationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Undrar fortfarande över den här passusen med att fylla utrymmet mellan "tätningskamrarna".
Är det meningen att hela hylsan dit kranens överdel skall stoppas tillbaka skall fyllas?
Dvs hela utrymmet inom ellipsen? Verkar vara mycket fett som går åt då. En tub på 6 g lär inte räcka långt...
Applicering av fett i tätningskammare för kraninstallation med markerad ellips och pilinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller menar de att de ofyllda cirklarna som pilarna pekar på är det fett man lägger dit?
Förstår inte terminologin...
 
De ofyllda cirklarna ska nog symbolisera fettet som ska dit. Att fylla hela elipsen blir inte bra, där ska ju kolven få plats.
 
Har bytt insatsen i några kranar och de blir verkligen som nya. Löper fint, inget drop visst smörja går säkert bra men de tror jag man skall göra det i preventivt syfte när de väll börjat kärva är ett byte att föredra
 
Var köper man nya insatser? Bor i Järfälla.
 
Notera vilket läge den äldre sitter i vid demontering. Annars finns det risk att du får testa flera gånger innan du får det rätt (vet jag av erfarenhet).
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Staffans2000
Krilleman Krilleman skrev:
Är det en köksblandare så ska 020 passa.
Skillnaden är storleken på det nätförsedda hålet i det gröna röret. Minst hål har en tvättställsblandare.

Eftersom den är så enkel att demontera, kan du pröva med att smörja upp den innan nya delar införskaffas. Och när du ändå är på gång, är det lika bra att gå loss på dina övriga tappställen. Även jag går bet på vilket utrymme som skall fyllas. Själv smörjer jag in de ytor som skall glida mot varandra och det har fungerat bra hittills. Det finns även betydligt större fettuber ifall du får blodad tand.
 
Tack för svaren!
Jag börjar med smörjning så får jag se sedan vad som kan behövas.
Om man bara drar rakt upp och håller reda på hur den satt så kan man väl trycka ner den sedan i samma läge?

Övriga tappställen i toalett och badrum är nog OK, de byttes vid renoveringar 2008 och 2012.
I tvättstugans tvättho sitter det två "vanliga" vridkranar med packningskäglor....
 
B Bo Berglund skrev:
Tack för svaren!
Jag börjar med smörjning så får jag se sedan vad som kan behövas.
Om man bara drar rakt upp och håller reda på hur den satt så kan man väl trycka ner den sedan i samma läge?

Övriga tappställen i toalett och badrum är nog OK, de byttes vid renoveringar 2008 och 2012.
I tvättstugans tvättho sitter det två "vanliga" vridkranar med packningskäglor....
Just de, annars kan varmvattnet komma i fel läge. Själv skulle jag vilja ha kallt rakt fram, men så tänker inte riktig kran tillverkarna.
 
Vad är "hetvattenspärr" för något?
Så här står det längre ner i beskrivningen som jag laddade ner:
Inställning av hetvattenspärr
1. Lossa muttern något.
2. Vrid över spaken.
3. Vrid spaken tills önskad maxtemperatur erhålles.
4. Vrid spaken försiktigt mot KV-stoppet.
5. Håll spaken i samma läge, drag huvmuttern.

Instruktionsdiagram för justering av hetvattenspärr på en blandare med rörelseriktningar och vinkelbegränsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man ställa in så man kan få varmare vatten med denna justering? Vårt är lite i kallaste laget tycker jag.
Vår kran går att röra som visas på ritningen, c:a 30 grader åt höger och 90 åt vänster.
Och vad är det egentligen man justerar? Kan vattnet börja spruta när man håller på?
 
Varmvatten spärr är väll vanligt när barn skall använda kranen.
 
Y
Du kan nog garanterat släppa muttern lite utan att det blir en fontän.
Jag minns inte hur jag gjorde, men minns att jag haft problem att få till rätt temperaturer, precis som topmount skrev så titta (ta ett kort) hur den gamla insatsen sitter.
Vill minnas att grejerna kan vrida sig lite när man drar åt muttern, så man får laborera en stund om man är ovan. :)

Du kan säkert ta isär och testa med bara fett, men kranen är gammal, reservdelen inte så värst dyr, jag hade bara bytt insatsen, kanske inte ens fettat, skruvat ihop och svurit över värmejusteringarna för sedan slippa greja med den mer på några år*. ;)


*såvida du inte har mycket kalk i vattnet
 
  • Gilla
73Peter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.