samtidigt. badrummen. Några idéer. tvättmaskin som bara är 40cm djup.
Visa bilaga 639475 Visa bilaga 639476 Visa bilaga 639477[/QUOTE]
GoC GoC skrev:
Båda badrummen. Några idéer. En tvättmaskin som bara är 40cm djup.
[bild] [bild] [bild][/QUOTE
L Liv1234 skrev:
Wow! Så smart!
Tack snälla! :love:
Ja det var bra förslag. Men titta även på möjlighet att flytta vägen ut i hallen 20-25 cm. Att även göra utrymme för större tvättmaskin och kondenstummlare. Om ni tar lite utrymme från rummet vid stammen.
Som var ert förslag.

Går inte det så får ni anpassa till bästa lösning.
 
  • Gilla
Liv1234
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mojjen skrev:
Bygger dom om befintligt så hade jag undvikt all kontakt med kommunen. Väck inte björnen. Vid renovering av befintligt så kommer inte tillgänglighetskravet behöva beakta, så vitt jag förstått. Det enda de borde ha synpunkt är om man kan anse att VA stammen ändras drastiskt. Troligen inge problem, men skyldighet att anmäla är nog egentligen enbart om man påverkar Va stammen betydande. Vilket jag inte tycker man gör...
Ingen bygganmälan är aktuell för att flytta på några avloppsrör lite grann. Att dra in avlopp för en helt ny lägenhet skulle kunna platsa för bygganmälan.
 
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi har en dusch som är 70x70 och jag reagerar inte ens på att det skulle upplevas trångt. Skulle nog klara mig med 60x60 eller 65x65 också om det var så. Har inte provat det dock. Tycker ofta råd, regler och rekommendationer är lite överdrivna. Vi ordnade ett badrum som är 108x215 cm och där har vi dusch, tvättmaskin, handfat, handdukstork och toa. Inga konstigheter. Det viktiga är att man får in funktionerna, det är inte alltid man har obegränsat med utrymme.
 
  • Gilla
Liv1234 och 1 till
  • Laddar…
Vi hade lite liknande scenario och valde att vägghänga toaletterna med wc-fixturen i mellanväggen. Det sparar man viktig yta på när badrummen är så små (plus att det är snyggare och lättare att hålla rent)
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
L Liv1234 skrev:
Vi har ett befintligt litet badrum men behöver verkligen två. Frågan är om det går att dela av 259x114 cm till två minimala yteffektiva?
Önskad uppsättning är: Ett med handfat, wc + dusch. Ett med handfat, wc + tvättmaskin.

Så utifrån den här ritningen - är det möjligt att bygga så här litet eller bör idéen skrotas? (dörrkaoset är redan ett faktum som vi lever med :)
[bild]
L Liv1234 skrev:
Vi har ett befintligt litet badrum men behöver verkligen två. Frågan är om det går att dela av 259x114 cm till två minimala yteffektiva?
Önskad uppsättning är: Ett med handfat, wc + dusch. Ett med handfat, wc + tvättmaskin.

Åk någon gång i billigaste klassen på ett kryssningsfartyg så får ni se hur trångt man kan göra ett toalettrum med handfat och dusch. Många äldre vill f ö sitta på en pall i duschen. Det finns väl inget som hindrar att man sätter upp ett duschdraperi som kan dras runt wc-stolen och sedan kan man sitta där på locket medan man duschar. Tror att det är tillåtet. Men det måste vara tätt mot golvet runt stolen och ett extra duschavlopp.
Björn Dahlroth

Så utifrån den här ritningen - är det möjligt att bygga så här litet eller bör idéen skrotas? (dörrkaoset är redan ett faktum som vi lever med :)
[bild]
 
E EB2 skrev:
Nja, det är väl styrelsen som måste tala med kommunen (det är ju föreningens fastighet och inte BR-innehavarens), vilket dock tenderar att göra styrelsen mindre välvilligt inställd till dylika förändringar.
Man skulle kunna tro det, men nej. Det är ägaren av bostadsrätten som gör bygganmälan respektive ansöker om bygglov.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ska kanske lägga till att jag inte tror att detta kräver bygganmälan, bara att en styrelse kanske kommer med sådana krav för att försöka hindra ombyggnaden.
 
I båtar löser man ju toalett med dusch på väldigt små ytor. En vanlig variant ( som en kompis till mig även hade i en lägenhet i Köpenhamn på 00-talet) är att ha golvbrunn mitt i golvet mellan toalett och handfat.
Kompakt båttoalett med integrerat handfat och golvbrunn mellan toalettstol och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med duschdraperi att dra framför dörren.
 
  • Gilla
Liv1234
  • Laddar…
S Sven-Erik Hällgren skrev:
Är det möjligt att flytta väggen 1-2dm ut mot hallen?
I delen av badrummet som vetter mot stammen skulle man kunna pressa ut vägg mot hall 10 cm ca.
I det angränsande rummet ligger inte dörren dikt an mot toalettväggen. Det gör dock dörren mittemot, insprängd i 40 cm betongvägg :)
 
Vill passa på att säga TACK för alla svar hittills! Det är otroligt uppskattat :love:
Ni är grymma!
 
Orientexpressen
Där det går är skjutdörrar att föredra.

Såg en lösning för en tid sedan, men kan inte hitta den och kommer inte ihåg vad den heter.
Det var ett extremt litet badrum med dusch och toalett byggt tillsammans på ett smart sätt.
Tror att den fanns först i NY USA, men att lösningen nu även finns att köpa här i Sverige.
 
M minimunk skrev:
Vi hade lite liknande scenario och valde att vägghänga toaletterna med wc-fixturen i mellanväggen. Det sparar man viktig yta på när badrummen är så små (plus att det är snyggare och lättare att hålla rent)
Jag har fantiserat om en sådan där de båda toalettskålarna delar cistern och avvloppsstam (de spolas inte samtidigt).
 
BirgitS
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Orientexpressen
Precis, så heter den : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.