Clarken37 skrev:
Alla upprepar att den svenska modellen är så fantastisk. Den ekonomiska utvecklingen är usel jämfört med länder där fler kvinnor är hemma. Vad är beviset för modellens förträfflighet?
Jag tror du fokuserar på fel sak för den ekonomiska utvecklingen. Blir den bättre om kvinnorna är hemma? Jag tror det är andra faktorer än just detta som är avgörande. Den är även bättre i länder som inte firar midsommar, men jag har svårt att se att vi skulle förbättra den ekonomiska utvecklingen om vi slutade med det... ;)
Clarken37 skrev:
Ta bort statlig skatt så blir det ett nollsummespel för de unga produktiva i värsta fall. Eller inför det gradvis vid nya köp.
Vad ska du ersätta det med? Höjd skatt för övriga, eller tror du produktiviteten ökar så mkt om du får lägre marginalskatt?
Clarken37 skrev:
Varje hushåll har samma skattesats. Spelar ingen roll om det är 1 eller 7 i ett hushåll och hur inkomsterna dem emellan ser ut. Varför skulle det?
Det spelar väl visst roll. Om du och din fru tjänar 120.000 tillsammans och sambeskattas och dina separerade vänner tjänar 40.000 resp 80.000 så kommer de få betala högre skatt totalt sett.
 
A
J JohanLun skrev:
Fastighetskatt på tre procent på en Stockholmsvilla med 7M i taxeringsvärde blir ju över 200.000 om året. Nästan 20.000 i månaden. Det är mycket mer än det jag idag betalar i ränta. Många med normala inkomster skulle i praktiken, om man slår ihop alla skatter och avgifter betala mycket högre skatt då. Personligen skulle jag nog flytta från sthlm då.

Är syftet med fastighetsskatt att bara dra in skatt eller kan du förklara logiken bakom din önskan?
Nej den är bara ett verktyg för att nå skattekrona X. Mycket bättre än beskatta arbete.

Allt man vill minska/begränsa beskattas. Alkohol, fossila bränslen, socker etc. En fastighetsskatt håller nere bostadspriserna. Tar du också bort statlig skatt ökar arbetstimmarna kraftigt. Alla vinner utom ett fåtal som sitter med låga inkomster i väldigt dyra bostäder.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag tror du fokuserar på fel sak för den ekonomiska utvecklingen. Blir den bättre om kvinnorna är hemma? Jag tror det är andra faktorer än just detta som är avgörande. Den är även bättre i länder som inte firar midsommar, men jag har svårt att se att vi skulle förbättra den ekonomiska utvecklingen om vi slutade med det... ;)

Vad ska du ersätta det med? Höjd skatt för övriga, eller tror du produktiviteten ökar så mkt om du får lägre marginalskatt?

Det spelar väl visst roll. Om du och din fru tjänar 120.000 tillsammans och sambeskattas och dina separerade vänner tjänar 40.000 resp 80.000 så kommer de få betala högre skatt totalt sett.
Jag vill se bevis för att den svenska modellen är så överlägsen. Många hävdar det, ingen bevisar det.

Oklart om en statlig skatts slopandes behöver ersättas. Värnskattens slopande har enligt undersökningar som sagt ÖKAT skattekronorna. Men det ökar klyftor vilket vänstern hatar. Små klyftor är viktigare för dem än en hög lägstanivå.

Därför är en skatt på hushåll det jag förespråkar. Oavsett om det är 7 eller 1 person per hushåll. Det viktiga är att skatten är densamma för samma inkomst i respektive hushåll.

Men bäst är givetvis en så platt skatt som möjligt så man slipper allt tramsande. Det svenska skattesystemet är ett enda lapptäcke som är omöjligt att förklara för tex en Tysk eller Engelsman
 
Clarken37 skrev:
Nej den är bara ett verktyg för att nå skattekrona X. Mycket bättre än beskatta arbete.

Allt man vill minska/begränsa beskattas. Alkohol, fossila bränslen, socker etc. En fastighetsskatt håller nere bostadspriserna. Tar du också bort statlig skatt ökar arbetstimmarna kraftigt. Alla vinner utom ett fåtal som sitter med låga inkomster i väldigt dyra bostäder.
Och eftersom priserna på bostäder sjunker så minskar lönsamheten i att bygga, så nyproduktionen av bostäder minskar samt viljan att underhålla och renovera existerande bestånd. Så i förlängningen leder fastighetsskatt troligen till en lägre boendestandard.


Nu tror jag i för sig att någon form av fastighetsskatt vore bra, men den är inte utan nackdelar
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Nej den är bara ett verktyg för att nå skattekrona X. Mycket bättre än beskatta arbete.
Utifrån att det är svårare att fuska med håller jag med. Men inte logiskt. Vi har inte skatt på kapital på det sättet. Det är ologiskt att stjäla det folk redan betalat skatt för att få. Det är kommunism att försöka ta tillbaka folks egendom. Skatt på inkomst är för att betala skola, omsorg osv som vi alla använder.
Clarken37 skrev:
Allt man vill minska/begränsa beskattas. Alkohol, fossila bränslen, socker etc.
Håller med. Öka gärna skatten där.
Clarken37 skrev:
En fastighetsskatt håller nere bostadspriserna. Tar du också bort statlig skatt ökar arbetstimmarna kraftigt. Alla vinner utom ett fåtal som sitter med låga inkomster i väldigt dyra bostäder.
Jag tror du har fel där. De flesta som tjänar på dessa nivåer jobbar redan fulla dagar.

Det är isåfall att dessa kreativa högpresterande ska våga sluta och starta nya företag, men då är vi tillbaka i hur beskattningen av företag ser ut.

Att bostadspriserna sannolikt minskar om det kostar 200.000 mer om året håller jag med om.
 
Redigerat:
Clarken37 skrev:
Jag vill se bevis för att den svenska modellen är så överlägsen. Många hävdar det, ingen bevisar det.
Svenska modellen är väl mer än progressiv skatt?
Clarken37 skrev:
Därför är en skatt på hushåll det jag förespråkar. Oavsett om det är 7 eller 1 person per hushåll. Det viktiga är att skatten är densamma för samma inkomst i respektive hushåll.
Det är din syn på hur det ska vara. Ensamhushåll med barn tror jag inte håller med...
 
A
A ajn82 skrev:
Och eftersom priserna på bostäder sjunker så minskar lönsamheten i är bygga, så nyproduktionen av bostäder minskar samt vilken att underhålla och renovera existerande bestånd. Så i förlängningen leder fastighetsskatt troligen till en lägre boendestandard.


Nu tror jag i för sig att någon form av fastighetsskatt vore bra, men den är inte utan nackdelar
Eller så tvingar det bostadsutvecklarna att effektivisera. Byggbranschen har sluppit effektivisera sig över årtionden och priserna har exploderat pga alla krediter. Bara sunt om många av dem konkar och får ta tag i sin bransch.

är det lägre kvalitet på bostäder i Danmark som har hög fastighetsskatt? Det är inte mitt intryck.

En hantverkare kostar 250-300% mer idag än för 15-16 år sen. Hur många andra branscher har kunnat öka sina intäkter på det sättet?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Svenska modellen är väl mer än progressiv skatt?

Det är din syn på hur det ska vara. Ensamhushåll med barn tror jag inte håller med...
Vad tjänar ett ensamhushåll med barn på dagens system menar du? Snarare är de losers deluxe. De får hälften av rot/rut mot ett annat hushåll med två inkomster men samma totala brutto. Dessutom mycket högre skatt.

Med mitt förslag skulle de ha samma skatt o h samma rot/rut
 
J JohanLun skrev:
Fastighetskatt på tre procent på en Stockholmsvilla med 7M i taxeringsvärde blir ju över 200.000 om året. Nästan 20.000 i månaden. Det är mycket mer än det jag idag betalar i ränta. Många med normala inkomster skulle i praktiken, om man slår ihop alla skatter och avgifter betala mycket högre skatt då. Personligen skulle jag nog flytta från sthlm då.

Är syftet med fastighetsskatt att bara dra in skatt eller kan du förklara logiken bakom din önskan?
Nja, du räknade fel där, det är inte 3% på hela beloppet "bara" på det som är över 3 mil.

Men i Danmark räknar man fram det faktiska marknadsvärdet varje år, och det är väl oftast mycket högre än taxeringsvärdet i Sverige.

Men ingen reavinstskatt!

I Danmark har man fastighetsskatt, som beräknas på en årlig värdering av fastigheten. Skatten är på 1 procent av värdet upp till 3 miljoner och 3 procent på resten.

Pensionärer får en skattelättnad på fyra promille, dock högst 6 000 danska kronor på året runt-boende och 2 000 kronor på sommarhus.

I Danmark finns ingen reavinstbeskattning på privata bostäder, endast på näringsfastigheter.

Clarken37 skrev:
Danmark betalar man 1% av det faktiska värdet på bostaden i fastighetsskatt och 3% på allt värde över 3m dkk.
På en normal kåk värd 4,5 miljoner SEK blir skatten då (3 miljoner * 0,01) = 30000 + (1,5 miljoner*0,03) = 45000, summa 75000, 6250 / månad.

7 mil = 30kkr + 120kkr = 150kkr 12,5 kkr/månad.
 
A
D Dilato skrev:
Nja, du räknade fel där, det är inte 3% på hela beloppet "bara" på det som är över 3 mil.

Men i Danmark räknar man fram det faktiska marknadsvärdet varje år, och det är väl oftast mycket högre än taxeringsvärdet i Sverige.

Men ingen reavinstskatt!

I Danmark har man fastighetsskatt, som beräknas på en årlig värdering av fastigheten. Skatten är på 1 procent av värdet upp till 3 miljoner och 3 procent på resten.

Pensionärer får en skattelättnad på fyra promille, dock högst 6 000 danska kronor på året runt-boende och 2 000 kronor på sommarhus.

I Danmark finns ingen reavinstbeskattning på privata bostäder, endast på näringsfastigheter.


På en normal kåk värd 4,5 miljoner SEK blir skatten då (3 miljoner * 0,01) = 30000 + (1,5 miljoner*0,03) = 45000, summa 75000, 6250 / månad.

7 mil = 30kkr + 120kkr = 150kkr 12,5 kkr/månad.
Mnja inte riktigt. 3 m dkk är inte 3 msek. Det var det förr innan Sverige sjunkit ner i kvicksanden. 3 m dkk är 4,5msek.

Men det är ytterst rimligt att enkom ha reavinstskatt på spekulation. Att ha det på primära boenden är totalt idiotiskt då det bara låser in folk i ett trögrörligt bestånd. Bättre att istället ha fastighetsskatt som i Danmark.

Skatten på 7 msek blir därmed 120k per år. Dvs 10 per månad.

Högst rimligt om man slopar statlig skatt och tar bort reavinstskatterna på primärt boende
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Mnja inte riktigt. 3 m dkk är inte 3 msek. Det var det förr innan Sverige sjunkit ner i kvicksanden. 3 m dkk är 4,5msek.

Men det är ytterst rimligt att enkom ha reavinstskatt på spekulation. Att ha det på primära boenden är totalt idiotiskt då det bara låser in folk i ett trögrörligt bestånd. Bättre att istället ha fastighetsskatt som i Danmark.

Skatten på 7 msek blir därmed 120k per år. Dvs 10 per månad.

Högst rimligt om man slopar statlig skatt och tar bort reavinstskatterna på primärt boende
Det man då gör är att alla som renoverat själva blir straffade. Alla som redan köpt blir straffade. Man har agerat på andra premisser.

Man kommer också få fler som köper bostad privat, renoverar och säljer direkt, istället för att jobba och betala skatt. Då det inte är skatt på vinsten. Det blir nya sättet för byggare att tjäna helt skattefria pengar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Skatten på 7 msek blir därmed 120k per år. Dvs 10 per månad. Högst rimligt om man slopar statlig skatt och tar bort reavinstskatterna på primärt boende
Att betala ens 5000 i månaden i fastighetsskatt är ju inte rimligt för alla dom som inte har inkomst nog att betala statlig skatt.

Särskilt illa är det för pensionärer med i snittt 22 700 kronor/månad före skatt i pension som får ut 18500 netto, 27%!.

Även för den med medianlön som får ut 27 000 netto är det sjukt högt, 18% av lönen.
 
A
D Dilato skrev:
Att betala ens 5000 i månaden i fastighetsskatt är ju inte rimligt för alla dom som inte har inkomst nog att betala statlig skatt.

Särskilt illa är det för pensionärer med i snittt 22 700 kronor/månad före skatt i pension som får ut 18500 netto, 27%!.

Även för den med medianlön som får ut 27 000 netto är det sjukt högt, 18% av lönen.
Fanns ju ett pensionärsavdrag i Danmark av just den anledningen.

Hade vi haft denna FS från början hade bostadspriserna inte skenat och problemet varit obefintligt
 
Clarken37 skrev:
Fanns ju ett pensionärsavdrag i Danmark av just den anledningen.
Hade vi haft denna FS från början hade bostadspriserna inte skenat och problemet varit obefintligt
Jovars, ett avdrag på 4 ‰ (0,1%) med tak på 6kkr är ju väldigt generöst 🙄
 
A
D Dilato skrev:
Jovars, ett avdrag på 4 ‰ (0,1%) med tak på 6kkr är ju väldigt generöst 🙄
Nu har jag heller inte förespråkat Danmarks modell. Räcker gott med 1% av marknadsvärdet. 8,3k i månaden på en kåk värd 10msek. Samtidigt så slopas statlig skatt och reavinstbeskattning. Kan tom kosta på mig ett grundavdrag på lägre inkomster och pensioner isf

Men det måste som sagt ske stegvis och ej över en natt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.