BVP med elpatron igång mellan 02-04 för att höja VV till 70*C.

Vattenburen golvvärmen i alla rum med separata slingor och smarta termostater.

Kamin från 90-tal med fläktar i ska elda från morgon till kväll när det börjar bli kalt och riktigt dyrt. Kanalfläkt finns mellan våningarna för att skicka värmen vidare.

Garaget är kallställt men förrådet bakom får hålla ~10*C.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, kör som vanligt FLVP i BR radhus där jag inte kan påverka situationen.
Får montera kamin, men bara trivselelda 4 tim 2 ggr per vecka, så där skulle en investering inte löna sig.
Får inte montera LLVP eller solceller.
Bara gilla läget.
Nu är det kanske inte så lätt att få till regeländring och installation inför den här vintern ändå, men reagerar ändå lite på ”får inte”.
Är det BR-föreningen som bestämt det?
Tänker att alla medlemmar mer eller mindre är i samma situation och har samma intresse av bra lösningar.

/C
 
G Greger_08 skrev:
BVP med elpatron igång mellan 02-04 för att höja VV till 70*C.

Vattenburen golvvärmen i alla rum med separata slingor och smarta termostater.

Kamin från 90-tal med fläktar i ska elda från morgon till kväll när det börjar bli kalt och riktigt dyrt. Kanalfläkt finns mellan våningarna för att skicka värmen vidare.

Garaget är kallställt men förrådet bakom får hålla ~10*C.

Hej! Menar du att det är bättre att värma varmvatten på natten på elpatron än att låta BVP sköta det behovet som finns dagtid?

Vi har samma upplägg som du med vattenburet i hela huset. Har själv tänkt tanken på det du skriver. Fann inställningen ”extra varmvatten” med tidsinställning på vår 4 år gamla panna.
Tacksam för dina tankar!
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Med tårar i ögonen och ett leende på läpparna :crysmile:
 
Bergvärme som jag ska byta nästa vecka, har även en kamin i garaget som jag ska montera i vardagsrummet.
Har även en llvp som jag skulle kunna använda med elverk
Har fastpris till 2024 på elen men försöker ändå dra ned, har minskat min förbrukning med ca 40% hittills i år jämfört med förra. Har skaffat solceller som bidragit endel men i januari gav de ej mycket(90kwh). Ska lägga in ett lager med extra isolering på vinden med. 105m2 + källare samt kallställt garage.
 
C Costanza skrev:
Nu är det kanske inte så lätt att få till regeländring och installation inför den här vintern ändå, men reagerar ändå lite på ”får inte”.
Är det BR-föreningen som bestämt det?
Tänker att alla medlemmar mer eller mindre är i samma situation och har samma intresse av bra lösningar.

/C
Ja, det är föreningen. Har själv suttit i styrelsen, och det är väl motiverade beslut. Vi behöver inte dra anledningarna i den här tråden.
Angående begränsad eldning i kamin är det krav från kommunen, för att få installera en kamin i tätbebyggt område, radhus är ju så tätt det går att bo i hus. Föreningens krav är att man följer kommunens krav.
 
Rickard.
Llvp, ved och direktverkande el.
Ser siffrorna bra ut med nya pumpen efter vintern är det inte omöjligt att jag köper en till källaren som jag tror kostar en del.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Llvp, ved och direktverkande el.
Ser siffrorna bra ut med nya pumpen efter vintern är det inte omöjligt att jag köper en till källaren som jag tror kostar en del.
+1 på den, kommer värma min enplansvilla på samma sätt.
 
Juliabrink Juliabrink skrev:
Hej! Menar du att det är bättre att värma varmvatten på natten på elpatron än att låta BVP sköta det behovet som finns dagtid?

Vi har samma upplägg som du med vattenburet i hela huset. Har själv tänkt tanken på det du skriver. Fann inställningen ”extra varmvatten” med tidsinställning på vår 4 år gamla panna.
Tacksam för dina tankar!

I min BVP (CTC ecoheat) så är bara den övre delen som kan värmas med el patronen den används för att få behagligt med värme när man duschar men även för att kunna hålla jämn temperatur ut till radiatorkretsen.

Vet inte hur många liter den värmer men förut har vi behövt aktivera extra varmvatten manuellt om man skulle duscha 2-3 personer på raken nu finns det varmvatten så det räcker och blir över

BVPn värmer ju tills den inte klarar mer sen slår patronen på så man kör ju inte bara på el patronen heller.


Tror dock inte att det räcker för att värma hela huset under dagen.
 
G Greger_08 skrev:
I min BVP (CTC ecoheat) så är bara den övre delen som kan värmas med el patronen den används för att få behagligt med värme när man duschar men även för att kunna hålla jämn temperatur ut till radiatorkretsen.

Vet inte hur många liter den värmer men förut har vi behövt aktivera extra varmvatten manuellt om man skulle duscha 2-3 personer på raken nu finns det varmvatten så det räcker och blir över

BVPn värmer ju tills den inte klarar mer sen slår patronen på så man kör ju inte bara på el patronen heller.


Tror dock inte att det räcker för att värma hela huset under dagen.
aha, jag tror jag förstår. Det är alltså för dusch-behovet. Vi är än så länge bara 2,5 person så än så länge klarar vår panna allt varmvatten som behövs om morgnarna.
 
Sånt är konstigt i min värld, att man har en värmepump som inte klarar att värma vatten för flera duschar på raken.. Antingen duschar man extremt länge eller extremt varmt.. Kanske bägge delarna.. De kan man göra med vedpanna, duscha både länge å varmt..
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Hej

Jag har ett 50 år gammalt hus, 125 m2 källare, 125 m2 markplan och 60 m2 vidbyggt garage som värms med en IVT X15 varvtalsstyrd bergvärmepump, som några gånger har klarat drygt 30 minusgrader) i ett par dagar (med ca 5,5 kW eleffekt till värmepumpen) och utan att behöva tillskottsvärme (elpatronen enbart för legionella-körning och nöddrift.

Jag har två spisinsatser (en i varje öppenspis på de två våningsplanen) och några m3 björkved som extra stöd, om jag vill minska elanvändningen och vid ett överraskande strömavbrott.

En bensingenerator (körd på aspenbränsle, ett par blybatterier och inverter klarar cirkulationspump, belysning, kyl/frys kommunikation etc. under en veckas strömavbrott.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Juliabrink Juliabrink skrev:
aha, jag tror jag förstår. Det är alltså för dusch-behovet. Vi är än så länge bara 2,5 person så än så länge klarar vår panna allt varmvatten som behövs om morgnarna.
Det är för att inte behöva värma det nya kallvattnet som kommer in i pannan för vid tex vid en dusch.

Jag har satt pannan att hålla 35*C och men jag värmer upp den på natten till 70*C så jag ligger alltid bra mycket högre än 35*C hela dagen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.