Nissens
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Nu tänkte jag kladda på lite billig matolja som jag har i skafferiet och måla med rödfärg till våren.
Eller är bättre att brädan är obehandlad över vintern?
Eller som sagt måla i november.
Klä in den med plåt. Billigt och fantastiskt underhållsfritt resten av ditt liv.
 
H
A AG A skrev:
Nu talar vi ju inte om trä som är mättat med vatten. Utan vanlig fukthalt för trä. Det suger mer än tillräckligt. Många av oss proffesionella sprutmålare av rödfärg, tvättar även ytan med högtryckstvätt innan. Det håller ändå 20-30 år. Det är faktiskt större risker med riktigt torrt trä. Det suger upp vattnet för fort, och lämnar pigmentet som ett dammlager på ytan. Om en slamfärgad yta kritar sig mycket, när du stryker något mot, så har det varit för torrt.
Du skrev så här i ditt tidigare inlägg:
"Varför kan du inte måla den direkt. Att virket är blött, spelar ingen roll när du använder en slamfärg. Särskilt inte om det är äkta Falu Rödfärg."

Så jag tolkade det som att virket verkligen skulle vara blött, inte nödvändigtvis mättat men ändå blött utanpå. Man målar ju inte med någon färg alls utomhus när det regnar t ex.
 
H Håkan V skrev:
I det gamla pigmentet från Falu gruva finns som du skriver rester av andra metaller, liksom det kan göra i andra jordpigment som har sitt ursprung i t ex en gruva.
"Rödfärgen" är i sig järnoxid, men det finns också små mängder av t ex bly och arsenik, troligen även koppar då det var koppar man bröt i Falun. Det finns också en viss mängd naturligt kisel i gruvpigmentet vilket ger en fin lyster när solen lyser på en rödfärgad stuga.

"Falu rödfärg" är idag ett eget skyddat varumärke som Stora Kopparberget äger och dom säljer inte längre pigment till andra tillverkare utan gör all färg i egen regi, eftersom pigmentet kommer att ta slut så småningom då gruvdriften är nerlagd och det finns bara ett gammalt lager av slam från gruvan.
Tidigare har Falun varit den självklara leverantören till alla svenska tillverkare av rödfärg dom senaste 100 åren. I äldre tid har man även tagit järnoxid från andra gruvorter.

Dom flesta andra tillverkare idag använder "helt rena" järnoxidpigment framställt från järnskrot, då finns inga andra metaller med. Men det är som regel någon fungicid tillsatt i färgen, för annars skulle den ruttna i färgburken.
Du har nästan helt rätt. Som premiumkund hos Falu Rödfärg krävs en kurs hos dem. Så jag känner till historien, och imponeras av att även du känner till så mycket. Dock kommer inte pigmentet ta slut. Pigmentet är ju korrusion från det överblivna brytresterna. Efter att de tvättats läggs de ut igen. Ny korrision uppstår, och kan tvättas om kanske 50 år.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
H
A AG A skrev:
Du har nästan helt rätt. Som premiumkund hos Falu Rödfärg krävs en kurs hos dem. Så jag känner till historien, och imponeras av att även du känner till så mycket. Dock kommer inte pigmentet ta slut. Pigmentet är ju korrusion från det överblivna brytresterna. Efter att de tvättats läggs de ut igen. Ny korrision uppstår, och kan tvättas om kanske 50 år.
Jag är uppväxt i Falun och vi cyklade runt i högarna med gulmylla när vi var små, det var dessutom valborgsbrasa på högarna varje år så det är kanske inte så konstigt att jag har lite koll. 😉
Sedan har jag varit engagerad i traditionell byggnadsvård sedan tidigt 90-tal, drivit byggnadsvårdsbutik och även kokat slamfärg åt en annan tillverkare några år... Så det finns naturliga orsaker till att jag intresserat mig för rödfärgen och andra äldre färgtyper.

Storas motivering när dom slutade sälja pigment till andra tillverkare var att, i och med att gruvdriften är nedlagd så är pigmentet en ändlig resurs. Det kommer att finnas pigment att tillgå många år än som du skriver, men någon gång tar det ändå slut.
Jag hittar inte längre någon uppgift från Stora om hur länge det förväntas räcka, vilket funnits tidigare, men jag hittade i alla fall en tidningsartikel.
https://www.allehanda.se/2008-05-03/falu-rodfarg-slut-om-80-ar

Edit: Jag hittade det här, publicerat 2022 eller 2023.
Känner mig dock tveksam/kritisk till: "innan det är dags att ge sig ner i gruvan och hämta mer". Man hämtar nog inte mer "material" ur gruvan med mindre än att man återupptar brytningen av malm.
Pigmentet är en rest efter anrikning av den malda malmen och anrikningsverket är rivet sedan många år liksom mycket annat som ingick i själva kopparframställningen. Pigmentet eller materialet för att framställa det finns inte i lös form nere i gruvan.
https://falurodfarg.com/vanliga-fragor/om-pigmentet/kommer-pigmentet-ta-slut/
 
Redigerat:
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Jag är uppväxt i Falun och vi cyklade runt i högarna med gulmylla när vi var små, det var dessutom valborgsbrasa på högarna varje år så det är kanske inte så konstigt att jag har lite koll. 😉
Sedan har jag varit engagerad i traditionell byggnadsvård sedan tidigt 90-tal, drivit byggnadsvårdsbutik och även kokat slamfärg åt en annan tillverkare några år... Så det finns naturliga orsaker till att jag intresserat mig för rödfärgen och andra äldre färgtyper.

Storas motivering när dom slutade sälja pigment till andra tillverkare var att, i och med att gruvdriften är nedlagd så är pigmentet en ändlig resurs. Det kommer att finnas pigment att tillgå många år än som du skriver, men någon gång tar det ändå slut.
Jag hittar inte längre någon uppgift från Stora om hur länge det förväntas räcka, vilket funnits tidigare, men jag hittade i alla fall en tidningsartikel.
[länk]

Edit: Jag hittade det här, publicerat 2022 eller 2023.
Känner mig dock tveksam/kritisk till: "innan det är dags att ge sig ner i gruvan och hämta mer". Man hämtar nog inte mer "material" ur gruvan med mindre än att man återupptar brytningen av malm.
Pigmentet är en rest efter anrikning av den malda malmen och anrikningsverket är rivet sedan många år liksom mycket annat som ingick i själva kopparframställningen. Pigmentet eller materialet för att framställa det finns inte i lös form nere i gruvan.
[länk]
Naturligtvis är allting ändligt. Men enligt han som höll i kursen, en av cheferna. Så skulle brytresterna räcka i 50-100år, minns inte riktigt. Men att när allt var genomgånget gick det att börja om. Men naturligtvis går inte detta att göra hur många gånger som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.