M Mulvaden skrev:
Falu slamfärg har minimalt/inget skydd för trä, det är för utseende man använder det. Så du kan gott måla nästa säsong om du inte hittar tid i år. Det är bara borsta av träet noga innan.

(Du ska inte kladda på olja innan)
Är det inte så med all färg? Att den är främst för utseendet?
Jag har sett flera omålade fasader som klarat sig utmärkt i många år.
 
Tomture61
Färg är dels för utseendet men även som skydd till trä .
En helt omålad/obehandlad träyta kommer ej att överleva lika länge som en målad .
När man målar med moderna plastfärger så skall träytan vara så ren - torr - färsk som det är möjligt .
Vet dock ej vad kraven är för slamfärger (Falu rödfärg)
 
Redigerat:
S Stubai skrev:
Är det inte så med all färg? Att den är främst för utseendet?
Jag har sett flera omålade fasader som klarat sig utmärkt i många år.
Jo. Framförallt för fasader.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Precis, ska man täckmåla är det bra att göra det direkt.

Låter du bli helt, låter det vara obehandlat, och fasaden sitter på ett hus som är rätt byggt kommer träet hålla i hundra år minst. Eller mycket längre.

Många av er har säkert stött på täckmålad, riktigt gammal panel som varit hårt utsatt, och sett hur det bara är ett skal av färg kvar. Träet har då utsatts för fukt som inte kunnat torka ut, varpå färgen snarare påskyndat nedbrytningen. Hade en helt obehandlad bräda suttit bredvid en sån täckmålad så skulle jag sätta mina pengar på att den obehandlade skulle klarat sig bättre.

Så som vanligt är svaret är "det beror på" vad som funkar och inte funkar. Men det är ett missförstånd att man måste måla trä för att det inte ska ruttna, det är inte så enkelt.
 
H
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu sägs det från färgtillverkare , måla trä så snabbt som möjligt .
Det skall vara torrt och ej solblekt .
Solljuset bryter ned träfibrerna .
Mitt hus tex levererades med en vit skyddsfärg .
På detta målades sedan grundfärg och toppfärg .

Är ej bekant med Falu rödfärg , krävs det ingen grundfärg ?
Falu rödfärg är en slamfärg som absolut inte ska ha någon form av grund under.
Sedan finns det moderna plastvarianter som surfar på falu-namnet som Falu-fasad t ex, men det är något helt annat än slamfärgen Falu-rödfärg som är den gamla vanliga.
 
H
A AndersS skrev:
Ska man rödfärga ska man inte olja.
Linolja fanns inte i rödfärg från början utan har kommit till senare för att minska att det färgar av sig när den torkat, hur många har inte fått rödfärgade kläder (åtminstone som barn= Finns även teorier om att linolja i rödfärg kan ge mera påväxt.
Och ska man av någon anledning ha linolja så ska det vara KOKT linolja, och den ska vara med i färgen redan när färgen kokas. 🙂
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
H
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
I bland blir det som det blir. En akut lagning där man fick ta till det mtrl som var tillgängligt
Ett praktiskt alternativ är att måla första strykningen innan man sätter upp den, har man tillgång till garage eller liknande så kan den torka innan man monterar den också. 🙂
 
H
M Mulvaden skrev:
Precis, ska man täckmåla är det bra att göra det direkt.

Låter du bli helt, låter det vara obehandlat, och fasaden sitter på ett hus som är rätt byggt kommer träet hålla i hundra år minst. Eller mycket längre.

Många av er har säkert stött på täckmålad, riktigt gammal panel som varit hårt utsatt, och sett hur det bara är ett skal av färg kvar. Träet har då utsatts för fukt som inte kunnat torka ut, varpå färgen snarare påskyndat nedbrytningen. Hade en helt obehandlad bräda suttit bredvid en sån täckmålad så skulle jag sätta mina pengar på att den obehandlade skulle klarat sig bättre.

Så som vanligt är svaret är "det beror på" vad som funkar och inte funkar. Men det är ett missförstånd att man måste måla trä för att det inte ska ruttna, det är inte så enkelt.
Håller med, utom om hundra år på utsatta detaljer som t ex vindskivor kanske då.

Slamfärg (Falu rödfärg m fl) eller gammaldags linoljefärg (inte andra oljefärger) är som regel också ofarliga för trä då dom släpper igenom fukt så att virket kan torka.

Sedan var virket bättre förr med högre kådhalt, så gammal panel är ofta tåligare.
 
H
A AG A skrev:
Varför kan du inte måla den direkt. Att virket är blött, spelar ingen roll när du använder en slamfärg. Särskilt inte om det är äkta Falu Rödfärg. Jag känner till rekomendationerna, men det är ungefär som "bästföredatum" på mjölk. Jag har med sprutmålning av Rödfärg i många år. Det är, som sagt, inte fel att spä ut färget med lite vatten, vid första strykningen.
Att måla blött virke är ingen bra rekommendation, inte ens med slamfärg, vattnet hindrar färgen att suga in i ytan och fästa. Så med slamfärg kan det bli att den regnar bort sedan.

Med andra färgtyper blir det likadant, men då riskerar man även större problem då fukten blir kvar i virket.
 
H
Z z_bumbi skrev:
Nej men man ska inte heller ta slumpvis matolja och tro det blir bra för träbehandling. En linoljad yta som man borstar och målar sex månader senare är inte heller så mycket värre än att måla om en yta som målats med rödfärg med linolja tidigare.
Matolja och rå linolja ger utmärkta förutsättningar för mögelpåväxt, så det undviker man gärna.
Kinesisk tungolja eller kokt linolja är väl det som lämpar sig bättre, men absolut inte i samband med slamfärg.
 
H
A AndersS skrev:
Nja, stämmer det. Rödfärgen minskar väl lite av solens nedbrytning av trä och också lite skydd mot regn.
Är ingen expert, men jag tycker det är lättare att borsta rent rödfärgat trä från " smuts" än obehandlat virke.
Det finns som regel mögelhämmande medel i färgen, pigmenten skyddar mot UV ljuset som du skriver. Och en mörkt målad yta drar åt sig mer värme från solen och torkar fortare.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Det finns som regel mögelhämmande medel i färgen, pigmenten skyddar mot UV ljuset som du skriver. Och en mörkt målad yta drar åt sig mer värme från solen och torkar fortare.
Har läst en hel del gamla beskrivningar av hus för runt 200 år sedan (inspektion av soldat/ryttar/officerboställen) och där skrivs oftast behandling av det som vi idag kallar rödfärg.
Var det kopparmängden, med kanske andra biprodukter, i färgen som skyddade och var mögelhämmande?
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Att måla blött virke är ingen bra rekommendation, inte ens med slamfärg, vattnet hindrar färgen att suga in i ytan och fästa. Så med slamfärg kan det bli att den regnar bort sedan.

Med andra färgtyper blir det likadant, men då riskerar man även större problem då fukten blir kvar i virket.
Nu talar vi ju inte om trä som är mättat med vatten. Utan vanlig fukthalt för trä. Det suger mer än tillräckligt. Många av oss proffesionella sprutmålare av rödfärg, tvättar även ytan med högtryckstvätt innan. Det håller ändå 20-30 år. Det är faktiskt större risker med riktigt torrt trä. Det suger upp vattnet för fort, och lämnar pigmentet som ett dammlager på ytan. Om en slamfärgad yta kritar sig mycket, när du stryker något mot, så har det varit för torrt.
 
H
A AndersS skrev:
Har läst en hel del gamla beskrivningar av hus för runt 200 år sedan (inspektion av soldat/ryttar/officerboställen) och där skrivs oftast behandling av det som vi idag kallar rödfärg.
Var det kopparmängden, med kanske andra biprodukter, i färgen som skyddade och var mögelhämmande?
I det gamla pigmentet från Falu gruva finns som du skriver rester av andra metaller, liksom det kan göra i andra jordpigment som har sitt ursprung i t ex en gruva.
"Rödfärgen" är i sig järnoxid, men det finns också små mängder av t ex bly och arsenik, troligen även koppar då det var koppar man bröt i Falun. Det finns också en viss mängd naturligt kisel i gruvpigmentet vilket ger en fin lyster när solen lyser på en rödfärgad stuga.

"Falu rödfärg" är idag ett eget skyddat varumärke som Stora Kopparberget äger och dom säljer inte längre pigment till andra tillverkare utan gör all färg i egen regi, eftersom pigmentet kommer att ta slut så småningom då gruvdriften är nerlagd och det finns bara ett gammalt lager av slam från gruvan.
Tidigare har Falun varit den självklara leverantören till alla svenska tillverkare av rödfärg dom senaste 100 åren. I äldre tid har man även tagit järnoxid från andra gruvorter.

Dom flesta andra tillverkare idag använder "helt rena" järnoxidpigment framställt från järnskrot, då finns inga andra metaller med. Men det är som regel någon fungicid tillsatt i färgen, för annars skulle den ruttna i färgburken.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.