Har precis blivit uppskörtad av en byggnadsfirma som fakturerat ca 2 000 kronor per timme för att montera två garderober och en bokhylla. Tidigare garderober var borttagna och bortforslade samt arbetsplatsen avstädad. Den nya inredningen var uppburen och på plats inför monteringen. Inga materialkostnader - endast monteringsarbete som utfördes under 6-7 timmar (plus restid) - fördelat under två arbetsdagar. Hantverkaren var rekommenderad av Kvänum.

Andra exempel på oseriösa hantverkare är elinstallatörer som inte installera värmepumpar med mindre att de också får sälja dess med god marginal. Ytterligare sådana är rörfirmor som inte installerar värmepumpar (pris 70-90.000 kr) utan att dessa också ska ingå för att öka en redan god förtjänst.

Det finns alldeles för många hantverkare som tar hutlöst betalt - BARA FÖR ATT DE KAN DET. Det är dags att ta bort ROT-avdraget så att kunderna verkligen och fullt ut känner av de hutlösa priserna. Det behövs ett uppror mot många hantverkares affärsmoral - ja även deras skattemoral.

De pressade timpriserna hos de stora fastighetsbolagen gör att hantverkarna nu kompenserar sig genom att skörta upp privatpersoner,
 
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
M Montanus skrev:
tar hutlöst betalt - BARA FÖR ATT DE KAN DET.
Det kallas marknadskapitalism. Det är vad en majoritet röstat på. Hantverkare med anständighet (som jag) håller sig undan och jobbar åt annat anständigt folk lite vid sidan av det råa shakrandet. Ni andra kan käfta om fasta priser på småsaker och helst då med minst fem offerter innan förhandlingarna börjar.

Skämt åsido…
Seriösa hantverkare finns i en parallell verklighet som inte överlappar den där privatkunderna finns. Den marknaden är så avskyvärd att till och med min särbo, högavlönad akademikersocialliberal, nu äntligen förstår varför jag inte är entusiastisk över förfrågningar från hennes rika kompisar. Sådana leder väldigt sällan till någonting.

Jag tittar fortfarande, men bara av artighet.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M Montanus skrev:
Har precis blivit uppskörtad av en byggnadsfirma som fakturerat ca 2 000 kronor per timme för att montera två garderober och en bokhylla. Tidigare garderober var borttagna och bortforslade samt arbetsplatsen avstädad. Den nya inredningen var uppburen och på plats inför monteringen. Inga materialkostnader - endast monteringsarbete som utfördes under 6-7 timmar (plus restid) - fördelat under två arbetsdagar. Hantverkaren var rekommenderad av Kvänum.

Andra exempel på oseriösa hantverkare är elinstallatörer som inte installera värmepumpar med mindre att de också får sälja dess med god marginal. Ytterligare sådana är rörfirmor som inte installerar värmepumpar (pris 70-90.000 kr) utan att dessa också ska ingå för att öka en redan god förtjänst.

Det finns alldeles för många hantverkare som tar hutlöst betalt - BARA FÖR ATT DE KAN DET. Det är dags att ta bort ROT-avdraget så att kunderna verkligen och fullt ut känner av de hutlösa priserna. Det behövs ett uppror mot många hantverkares affärsmoral - ja även deras skattemoral.

De pressade timpriserna hos de stora fastighetsbolagen gör att hantverkarna nu kompenserar sig genom att skörta upp privatpersoner,
Men du frågade väl vad det skulle kosta innan du bestämde dig för dessa och valde ändå att gå vidare? Har du en specificerad faktura där det framgår den hutlösa timpenningen? Det låter som att det är bilmekaniker som satt ihop den. Fast dom är ännu dyrare oftast…

Jag försvarar absolut inte för höga hantverkspriser men var brukar man annars köpa något utan att fråga vad det kostar?
Det känns lite som att gemene man har en egen prislista i sitt huvud och utgår ifrån den när det gäller rimlighet. Lite som att vem som helst kan ju smälla upp en vägg, bygga ett kök osv och det går ju på en timme eller tre. (Säger inte heller att du är fel på vad du tycker är rimligt, för det har jag ingen aning om heller).

Med en hel del renovering i ryggen vet jag att det är sällan det går så snabbt som man har en bild av att det skall göra.

Jag är ej hantverkare utan jag köper in mina timmar när det verkligen behövs, men då har jag tagit reda på vad det kostar innan.

Förstår att det känns surt enligt ovan. Fick betala 4500:- för en huvudräkning. Fick inte själv byta den enligt föreningen. Elektrikern kom och låtsades mäta i lgh och gick sedan ner och bytte säkringen i källaren.
 
Intressant att ingen kommenterat oskicket att inte offerera eller utföra rör- och elarbeten för värmepumpar utan att också få sälja dessa, Konstaterar tyvärr att affärsmoralen är under all kritik hos många hantverkare.
 
findus42 findus42 skrev:
Det kallas marknadskapitalism. Det är vad en majoritet röstat på. Hantverkare med anständighet (som jag) håller sig undan och jobbar åt annat anständigt folk lite vid sidan av det råa shakrandet. Ni andra kan käfta om fasta priser på småsaker och helst då med minst fem offerter innan förhandlingarna börjar.
Precis.

Jag råkar veta att hantverkarna här ute lämnar referenser på kunder till varandra.....
Om jag är nöjd med arbetet har jag inga problem betala och granskar inte fakturan. Är jag inte nöjd med arbetet tar jag den dialogen istället för börja jaga skruv och mutter och gnälla om Ahlsells priser och lunchraster.

Men då har jag även haft en (svensk) hantverkare som bodde i mitt gästhus när vi rev ut hela köket... Det jobbet var "dyrt" sett till hela fakturan. Men sett till vad som gjordes och resultatet så var det billigt.
Man behöver kunna ha två tankar i huvudet.
 
C
findus42 findus42 skrev:
Jag tittar fortfarande, men bara av artighet.
Ett tips - gör inte det.
Bara slöseri med allas tid att kolla på jobb man av en eller annan anledning inte kommer att genomföra.
I synnerhet om man inte kan klämma ur sig ett nej och istället gör sig oanträffbar, eller i värsta fall säga att man kan köra igång på måndag och sedan inte dyka upp.
 
C cpalm skrev:
Ett tips - gör inte det.
Bara slöseri med allas tid att kolla på jobb man av en eller annan anledning inte kommer att genomföra.
I synnerhet om man inte kan klämma ur sig ett nej och istället gör sig oanträffbar, eller i värsta fall säga att man kan köra igång på måndag och sedan inte dyka upp.
Sluta svara på vad som kan vara hederliga frågor 😳. Likväl som jag svarar i forat gör jag det det i den fysiska verkligheten. Annat är ohyfsat.

Säger nej om det visar sig vara olämpligt av någon orsak. Talar om under vilka villkor jag jobbar om det är något jag kan tänka mig göra.

ABS gäller
Rak löpande räkning.
Resersättning om det ligger utanför vettig pendling.
Påslag 15 på material, eller betalt för tiden det tar att skaffa fram.
Saknas underlag kan jag ta fram det mot samma timersättning. Dock gäller då ABK.

Sedan blir jag ghostad.
Hyfs är något jag begär av mig själv. Aldrig något jag tror mig har rätt att kräva av andra.

Så ser typisk kommunikation med tidigare okänd privatkund ut.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
C
findus42 findus42 skrev:
Säger nej om det visar sig vara olämpligt av någon orsak. Talar om under vilka villkor jag jobbar om det är något jag kan tänka mig göra.
Ja, men då lämnar du ju de facto en seriös offert, alternativ tackar nej. Det är ju gott så. Du anar inte hur många det är som bara tittar och så händer inget mer.

Anledningen till att du sen blir ghostad kanske är att din särbos kompisar inte är tillräckligt rika? 😄
 
C cpalm skrev:
ghostad
Inget fast pris…
Mvh Findus
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
findus42 findus42 skrev:
Inget fast pris…
Är det nåt du "avslöjar" först i offerten, eller har beställaren varit med på noterna att du kör strikt rörligt redan innan du tittar på jobbet?

Har annars lite svårt att förstå fixeringen vid fast pris. Eller förstår hur folk tänker, men i praktiken blir det ändå problem om jobbet blev större än beräknat.
 
@cpalm
Avslöjar och avslöjar… En förfrågan om att ”titta” på något är helt öppen. Ingen part har i det läget förbundit sig till någonting. När idén är förklarad så gott det går och om det verkar vara något jag kan göra och jag sagt detta. Då är det dags att förhandla. Mitt stående bud är löpande räkning.

Anledningen är…
Alla arbeten där enskild konsument är beställare är i praktiken förhandlingsentreprenad. Delar av jobbet eller hela kan närsomhelst ändras under tiden arbetet pågår. Och så måste det få vara. Privatpersoner vet generellt inte hur deras idéer fungerar i fysisk verklighet. När det är uppenbart att det de beställt inte uppfyller deras vision så skall vi kunna gå i vilken riktning som än behövs för att komma dit de vill. Ett sådant åtagande är omöjligt med fast pris.

Mvh Findus
 
C
findus42 findus42 skrev:
Ett sådant åtagande är omöjligt med fast pris.
Jag köper det rakt av och tänker precis likadant fast på beställarsidan.

Jag tänkte mer på om du vet att det är där skon klämmer och det är därför du blir "ghostad" så kanske det av rent praktiska skäl är någon man stämmer av innan man "tittar" på jobben? Så tittar man inte i onödan...
 
Annonserar inte och letar inte efter privatkunder. Bygger ingen strategi för att de som söker upp mig via kontakter skall veta hur jag förhåller mig innan de sagt någonting om vad de behöver. Kanhända det är något som det går att ge pris på. I så fall är det ännu dummare att börja kontakten med att rapa ur sig en ramsa med regler som från andra sidan kan tolkas hur som helst.

Som sagt. Förhandling först när uppdraget är definierat.

Mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.