Nej. Men jag vill verkligen att byggfolk bryr sig om kunderna. Håll tiderna. Råna dom inte med hutlösa tillläg på material.
Det är utbud och efterfrågan som styr, klassisk marknadsekonomi. Om byggarna har ont om jobb så kommer de att vårda kunderna mer. Mycket enkelt.
Hoppas nästa kris kommer snart!!!
 
Hemmakatten
Jag har ett gäng hantverkare som alltid kommer då det behövs, möjligtvis kan elektrikern ta lite innan han kommer om det inte är akut för få kommer han samma dag .

Men vi har känt varandra i nio.år
Jag hsr aldrig klagat över en endaste faktura (de har alla varit rimliga).Och.jag har ett till knep det är att jag alltid bjuder på
9-kaffe med hembakt och bjuder på lunch. Vill jag att snickaren ska komma så sms'ar jag honom att jag tänkte göra kåldolmar till lunch och då kommer han alltid. Lite fult kanske men hans fru och man.avskyr kåldolmar så då.kan vi två sitta och gotta oss i kåldolmar.
 
H
Nu hängde jag inte med. ?
Lite fult kanske men hans fru och man.:cool:
 
Mikael_L
Ja dom är väl gifta, inte bara sambos. Det är väldigt fritt idag, man behöver inte smussla med sin sanna kärlek. :)


Annars kan det möjligen också vara så att Hemmakatten glömde att skriva ett "min". Och menar att hon och elektrikern käkar kåldolmar tillsammans iom att deras respektive inte gillar det.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
H
Mikael_L skrev:
Ja dom är väl gifta, inte bara sambos. Det är väldigt fritt idag, man behöver inte smussla med sin sanna kärlek. :)


Annars kan det möjligen också vara så att Hemmakatten glömde att skriva ett "min". Och menar att hon och elektrikern käkar kåldolmar tillsammans iom att deras respektive inte gillar det.
Ja, det skall säkert var min,. ;)
 
Hemmakatten
Självklart ska det stå "hans fru och min man". Men jag är glad att jag kunde roa er en stund. :)
 
H
Hemmakatten skrev:
Självklart ska det stå "hans fru och min man". Men jag är glad att jag kunde roa er en stund. :)
(y) ordmärkeri går fort här på forumet. :D
 
Redigerat:
Som trådskapare vill jag lägga till att det stora problemet med fastpris ju är alla dagar man betalar heltid för då inte ens en slöing dyker upp. Dag efter dag dyker ingen upp trots att man betalar för heltid hela byggtiden. Tex rivningsmomentet på vårt senaste projekt, beräknat till 3 arbetsdagar, 24 arbetstimmar. En kille dyker upp på morgonen och har rivit ut allt till lunch. På eftermiddagen är det tomt, likaså dag 2 och 3. Vi betalade för 35 heltidsdagar, fick 9 deltidsdagar. Skulle fastprisjobbet innebära att man faktiskt är på plats och arbetar den tid som förespeglats men jobbade lite slött vore ju problemet inte alls lika stort. Är det marknadspris som gäller kan man ju hoppa över delen där arbetstid och material uppskattas, det är ju ren bluff ändå. Med löpande kan man ju iallafall hänvisa till något som finns i verkligheten. Inte oväntat förespråkar branchföreträdarna fast pris som i många fall säkert är 3 gånger mer lukrativt för samma arbete.Det enda du vet med fast pris är ju att du blir blåst.
 
Mikael_L
Men om du uppfattade det offererade priset som schysst, och antog offerten, varför tycker du plötsligt i efterhand att det blev för dyrt?
 
ljo002 skrev:
Tex rivningsmomentet på vårt senaste projekt, beräknat till 3 arbetsdagar, 24 arbetstimmar. En kille dyker upp på morgonen och har rivit ut allt till lunch. På eftermiddagen är det tomt, likaså dag 2 och 3.
Tyvärr finns det alltid firmor som utnyttjar kunders okunskap. Jag antar att du tyckte tre dagar var en rimlig uppskattning för rivningen eftersom du gick med på det. En sådan firma bör man undvika, hade det varit löpande räkning så hade de säkert skickat ut en praktikant som tagit fem dagar på sig för att fixa jobbet. För att hjälpa andra att undvika firman kan du ju skriva ut namnet på firman.
 
Mikael_L
Ja för att förtydliga mig.
Jag anser inte att du blev lurad först när arbetsmomenten gick snabbare än beräknat, utan du blev lurad redan när du accepterade offerten.
Varför valde du inte någon annan offert istället?

(Och lite undrar jag också varför firman angav timtid för olika delmoment ...)
 
Små jobb innebär mycket dötid, man kanske inte har göra hela dagar pga torktid etc.
Den tiden måste nån betala i slutändan, antingen genom att man kör flera jobb parallellt, eller helt enkelt inte har något att göra... Det går inte att leva på småjobb om man bara får ut kanske fem arbetstimmar per dag, finns ingen lönsamhet. På ett större jobb där man kan jobba hela dagar går det givetvis att pressa priset till det bättre...
 
Freddy_kruger skrev:
Nä, den skulle jag inte installera... litar inte kunden på mig, så litar inte jag på kunden. Då kan det jobbet kvitta....
Men för mig låter det konstigt. Det är ju egentligen inget annat en en digital tidbok. Säljer man tjänster på löpande räkning så redovisar man sina timmar och vad man gjort, allt annat vore konstigt. Det har väl inget med tillit att göra utan något helt naturligt som inte behöver betyda att man inte litar på varandra.
 
Säljer inte tjänster löpande...
 
Freddy_kruger skrev:
Säljer inte tjänster löpande...
Jag kommenterade inte hur du väljer att sälja tjänster utan din kommentar på ett tidigare inlägg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.