Av en händelse gick repet i själva gungan av, det började bli murket. Så här ser spännbandet ut efter nästan 7 somrar och åtminstone tre vintrar i trädet, helt intakt om än något krokigt och skitigt:

Slitet blått spännband på grön gräsmatta, krokigt och smutsigt efter flera år utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett blått spännband virat runt en gren täckt med lav, med ett rep och en rostig ring, synligt använt och smutsigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Thorander. Thorander. skrev:
Ja det är ju en risk som vi försökte komma ifrån! Nu har vi haft ”koll” och bedömt att slingen ligger stadigt och minimerar risken för nötning.
Duken är 1,5 meter så den är rullad x antal varv runt grenen. Så den lär skydda ett tag. Jag är nog mer orolig för att slingen drar för hårt runt trädet men min förhoppning är att grenen pressar ut slingen om den växer sig tjockare.

Jag tror de finns bättre lösningar för o minska slitagerisken men vi valde detta pga höjden. Hade grenen vart lägre och mer lättåtkomlig hade vi nog gjort ett nytt försök med spännband. Men på denna höjd blir det ett omständigt projekt varje gång vi måste upp där och kika
vad är det för duk du pratar om? Jag skulle gärna veta mer.
 
Frangipanista Frangipanista skrev:
vad är det för duk du pratar om? Jag skulle gärna veta mer.
Vanlig markduk från biltema! Ser ut att hålla fint och inte nötas än iaf
 
Thorander. Thorander. skrev:
Vanlig markduk från biltema! Ser ut att hålla fint och inte nötas än iaf
menar du sån man lägger för att slippa ogräs mm? Sån har jag hemma . Bara resten kvar. Jag vill sätta upp en gunga i min björk. Den högra tjockare grenen. Blir det för högt upp?
 
  • Stor björk med tjock gren till höger, lämplig för gungupphängning, med hund och landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor björk med tjock gren för gungmontering, äng och skog i bakgrunden samt gammalt rött trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frangipanista Frangipanista skrev:
menar du sån man lägger för att slippa ogräs mm? Sån har jag hemma . Bara resten kvar. Jag vill sätta upp en gunga i min björk. Den högra tjockare grenen. Blir det för högt upp?
Ja precis! Ja man behöver inte speciellt mycket. Det ser bra ut! Vi har ju ca 6-7 meter upp till våran gren. Blir fantastiskt sving på gungan.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Thorander. Thorander. skrev:
Ja precis! Ja man behöver inte speciellt mycket. Det ser bra ut! Vi har ju ca 6-7 meter upp till våran gren. Blir fantastiskt sving på gungan.
Dum fråga kanske men vilken brottgräns på rep räcker att använda? Jag kommer ha 4 ändar i gungan = 2 repbitar.
 
Frangipanista Frangipanista skrev:
Dum fråga kanske men vilken brottgräns på rep räcker att använda? Jag kommer ha 4 ändar i gungan = 2 repbitar.
Vi har 10mm skotlina, inte pga brottsgräns utan för att det är rimligt tjockt att hålla i och inte blir stickigt.
 
Frangipanista Frangipanista skrev:
Dum fråga kanske men vilken brottgräns på rep räcker att använda? Jag kommer ha 4 ändar i gungan = 2 repbitar.
Vi körde på förtöjningslina till båtar. Inte så mycket pga brottgränsen utan främst att det var praktiskt. De är väderbeständig och därmed slipper vi tänka på eventuella byten av rep. Sen var de perfekta i längden och passade våra behov.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Thorander. Thorander. skrev:
Ja precis! Ja man behöver inte speciellt mycket. Det ser bra ut! Vi har ju ca 6-7 meter upp till våran gren. Blir fantastiskt sving på gungan.
Är det en fördel använda kraftiga karbinhakar så man kan byta typ av gunga om man så önskar?
 
A
Frangipanista Frangipanista skrev:
Är det en fördel använda kraftiga karbinhakar så man kan byta typ av gunga om man så önskar?
schackel.. de är säkrare
 
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
schackel.. de är säkrare
Frangipanista Frangipanista skrev:
Är det en fördel använda kraftiga karbinhakar så man kan byta typ av gunga om man så önskar?
säkrare och klart enklare vid eventuellt byte. Minskar slitningar på repen med.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
schackel.. de är säkrare
Jag ska ha shacklar mellan spännbanden och linan men nu tänkte jag mellan linan och själva fästena på gungan.
En fråga till: vilken knop är bäst för att knyta linan i sin egen del, inte med någon annan. Jag kan rita sen hur jag menar.
 
A
Thorander. Thorander. skrev:
säkrare och klart enklare vid eventuellt byte. Minskar slitningar på repen med.
Bara lite kopparpasta på gängen så håller det sig länge (y)
 
  • Gilla
Thorander.
  • Laddar…
A
Frangipanista Frangipanista skrev:
Jag ska ha shacklar mellan spännbanden och linan men nu tänkte jag mellan linan och själva fästena på gungan.
En fråga till: vilken knop är bäst för att knyta linan i sin egen del, inte med någon annan. Jag kan rita sen hur jag menar.
Jag hade kört schackel även där..
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.