oj, håller verkligen spännbandspännena den tyngden?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Lampisen Lampisen skrev:
oj, håller verkligen spännbandspännena den tyngden?
mina spännband har suttit i trädet sedan 2014 och håller fortfarande fint. Blå biltemaband.
 
Rickard.
För bil, båt, mc, skidor, cykel m.m. Försedda med spänne. Brottstyrka: 350 kg. Surrningsstyrka: 700 kg. Bredd: 25 mm. Av polyester.

Att dom klarar av vikten hade jag inte varit orolig över utan frågan är nog mer om spännet kommer rosta eller om polyestern kommer förstöras sakta av solen.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
T
Funkar finfint här också, Biltemas blåa spännband. Men bara suttit uppe sedan i våras för vår del
 
Vi testade med spännband men det höll inte var väl säkert mitt fel som köpte en variant med krok och trädde banden igenom. Överskattade krokens förmåga och de gled ur. Den korta tid de satt uppe började även banden ta skada så det vet jag inte om jag vågar mig på igen.

Ni som har lyckats får gärna visa bild på era lösningar!
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
T
Thorander. Thorander. skrev:
Vi testade med spännband men det höll inte var väl säkert mitt fel som köpte en variant med krok och trädde banden igenom. Överskattade krokens förmåga och de gled ur. Den korta tid de satt uppe började även banden ta skada så det vet jag inte om jag vågar mig på igen.

Ni som har lyckats får gärna visa bild på era lösningar!
Hej! Har tänkt på det flera gånger men här kommer äntligen en bild på hur vi gjort. Den enklaste av lösningar, Biltemas spännband snurrade runt trädgrenen och genom metallringen som sitter på gungan.

Bara suttit uppe sedan i våras men hoppas att det ska hålla över tid. Tänker mig att vi tar in gungan över vintern.
 
  • Blått spännband från Biltema fäst runt en trädgren för att hålla upp en gunga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Hej! Har tänkt på det flera gånger men här kommer äntligen en bild på hur vi gjort. Den enklaste av lösningar, Biltemas spännband snurrade runt trädgrenen och genom metallringen som sitter på gungan.

Bara suttit uppe sedan i våras men hoppas att det ska hålla över tid. Tänker mig att vi tar in gungan över vintern.
Såg mycket bättre ut än min idé! Nu har vi tänkt om helt och kört på sling för lyftteknik. Nackdelen är att de drar åt rätt hårt runt trädet men de går att lossa lätt. Vi virade en bit markduk runt grenen först med. Resultatet blev en tålig, snygg och väderbeständig gunga
 
Här bild på våran lösning. En lila rep genom ett trädgren som används i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
T
Ser snyggt ut. Och ni ser ut att ha en rejäl höjd på gungan, måste bli en bra pendelrörelse vilket jag saknar på våra gungor.
 
Ja jag tror höjden var runt 6 meter från marken. Bifogar en bild på gungan i sin helhet. Gunga hängande från ett träd i en grönskande trädgård med en person som sitter på den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Man vill ju undvika att det man lagt runt grenen rör sig (och nöter på barken).

Med lyftslingorna ser det ut att vara större risk för denna vridning än med lösningen med ring (där ringen fungerar som ett gångjärn, och den glider längs banden istället för att dra i banden).

Dock hjälper kanske duken att skydda (men det blir slitage på duken och slingorna gissar jag).
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Man vill ju undvika att det man lagt runt grenen rör sig (och nöter på barken).

Med lyftslingorna ser det ut att vara större risk för denna vridning än med lösningen med ring (där ringen fungerar som ett gångjärn, och den glider längs banden istället för att dra i banden).

Dock hjälper kanske duken att skydda (men det blir slitage på duken och slingorna gissar jag).
Ja det är ju en risk som vi försökte komma ifrån! Nu har vi haft ”koll” och bedömt att slingen ligger stadigt och minimerar risken för nötning.
Duken är 1,5 meter så den är rullad x antal varv runt grenen. Så den lär skydda ett tag. Jag är nog mer orolig för att slingen drar för hårt runt trädet men min förhoppning är att grenen pressar ut slingen om den växer sig tjockare.

Jag tror de finns bättre lösningar för o minska slitagerisken men vi valde detta pga höjden. Hade grenen vart lägre och mer lättåtkomlig hade vi nog gjort ett nytt försök med spännband. Men på denna höjd blir det ett omständigt projekt varje gång vi måste upp där och kika
 
Ja du har ju inte belastning på slingen hela tiden så grenen orkar nog pressa ut den under de tider då gungan är obelastad.
 
Ja precis så jag tänkte
 
Man bör besiktiga alla detaljer av rep/band och dylikt med jämna mellanrum. Det kan kanske vara vettigt att jämföra med rep och sling som används yrkesmässigt för fallskydd, de ska besiktigas minst en gång om året. Man bör också tänka på att den utrustningen är tillverkad enligt helt andra standarder än spännband från ex Biltema. Jag tänker själv hänga upp en gunga på ungefär samma sätt som beskrivits men kommer besiktiga noga avseende nötning och UV-nedbrytning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.