Hej
Nu när sommaren kommit tänkte jag sätta upp en gunga till knattarna. Vi har en stor ek på tomten och jag har sett ut en fin gren högt där uppe (alldeles för högt för att nå via klättring)

Så tänkte bara be om tips om hur man bäst får dit repen och fäster dom i gungan? Vill gärna att repen ska gå att ta bort från grenen nån gång i framtiden. Är skitkass på knopar och sånt, fuskade med dubbla kärringknutar och smög med en gömd tändare de få gånger jag hängde med scouterna :)
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
  • Gilla
Thessa
  • Laddar…
Det borde gå med vanliga spännband (utan spännare), det är ju inte bra att spänna för hårt. Sen bör man nog linda bandet flera varv runt grenen för att sprida trycket (minskar risken för skada på barken).

Problemet är väl om det för för högt för att nå ens med stege? Men då är ju frågan om det inte är för högt för att sätta upp en gunga också?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
På Nääs har de satt upp gungor i de gamla ekarna. Den högsta gungan har 14m upp till grenen och riktigt skön att gunga på. De har tjocka trossar ner till gungan och gummiduk runt grenen för att skydda mot skav.

De satte upp gungorna med skylift. Kanske kan passa på att rensa hängrännor och måla vindskivor samtidigt.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Spänn inte bandet runt grenen hårt. Låt det gå i en öppen ögla. Med tiden blir grenen tjockare och ett hårt spänt band skulle skada grenen.

Vi har flera träd på landet där en för liten fast ögla har "växt" in i barken.
 
dannan skrev:
Spänn inte bandet runt grenen hårt. Låt det gå i en öppen ögla. Med tiden blir grenen tjockare och ett hårt spänt band skulle skada grenen.

Vi har flera träd på landet där en för liten fast ögla har "växt" in i barken.
Rådet är helt rätt, och som jag skrev en gummiduk som skalskydd är inte heller fel.

Ursäkta men bara måste...
Öglan måste ändå varit ganska stor om den växt in i barken på flera träd! ;)
 
IMG_9174_120721.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en lång gunga...
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Jag är lite tveksam till att göra en jättegunga, jag hängde upp en under balkongen och det gick att gunga farligt högt.
Är det då någon som får för sig att hoppa så kan det gå illa.

Protte
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
T
Exostor Exostor skrev:
Slå två spännband[1] runt grenen och kroka fast gunglinorna i spännbandets ögla med en schakel[2] (inte i själva bandet, då nöts det av)

[1] billigaste av [länk]
[2] [länk]
Hej,

Får jag väcka liv i denna tråden och fråga hur du menar? Dum fråga kanske men menar du sådana här spännband där du bara krokar fast gungans ring i någon av krokarna. Tacksam för svar!

https://www.biltema.se/bil---mc/las...e/lastspannare-manuell-upprullning-2000037985
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Hej,

Får jag väcka liv i denna tråden och fråga hur du menar? Dum fråga kanske men menar du sådana här spännband där du bara krokar fast gungans ring i någon av krokarna. Tacksam för svar!

[länk]
nja, snarare den här enklare varianten. Snurra det två varv runt grenen och genom stålöglan som brukar sitta i änden på gungans rep. https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/spannband/spannband-2000016503
 
  • Gilla
Matrex
  • Laddar…
T
Ja men då så, hängde inte med på din schackel-variant 2014. :)
Kör på vanliga spännband, antar att de kommer slitas med tiden. Tack för svar!
 
T Tobbe_G skrev:
Ja men då så, hängde inte med på din schackel-variant 2014. :)
Kör på vanliga spännband, antar att de kommer slitas med tiden. Tack för svar!
från början hade jag schcacklar som jag satte fast med spännbanden, men sista 4-5 åren har jag satt banden direkt i gungans metallringar. Har fortfarande samma band :)
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Hur menar ni med spännbanden? slår ni knut på dem eller låser ni med själva spännet som följer med?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
T
Thorander. Thorander. skrev:
Hur menar ni med spännbanden? slår ni knut på dem eller låser ni med själva spännet som följer med?
Så kul att jag kan bidra med ett svar. Två varv runt trädgrenen och sen trä in spännbandet i ringen på gungan och sedan bandet genom spännet på vanligt sätt. Hm, förstår du? :) Funkar fint,
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Så kul att jag kan bidra med ett svar. Två varv runt trädgrenen och sen trä in spännbandet i ringen på gungan och sedan bandet genom spännet på vanligt sätt. Hm, förstår du? :) Funkar fint,
Tack! Då är jag med! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.