S
Hur hög är muren?
Jag skulle gissa att det ligger en 400-brunn på andra sidan muren i rörets förlängning, c:a 0,5-1,0 m ut från murens andra sida.
Kan ligga c:a 20 cm under gräsmattan. Ta och tryck ner en lång skruvmejsel eller stålstång inom området och testa om det tar emot någonstans.
 
S Stegatorparn skrev:
Hur hög är muren?
Jag skulle gissa att det ligger en 400-brunn på andra sidan muren i rörets förlängning, c:a 0,5-1,0 m ut från murens andra sida.
Kan ligga c:a 20 cm under gräsmattan. Ta och tryck ner en lång skruvmejsel eller stålstång inom området och testa om det tar emot någonstans.
1,5-2 m kanske kan ta o mäta sen.

Ligger faktiskt en brunn i närheten i rabatten tog någon bild på den nu, försökte ge mig på att lyfta på locket men satt fast helt.. man kanske ska skruva eller ngt jag kunde dock inte med handkraft

En mer närbild och en där jag försökte få brunnens position i förhållande till spygatten vid garageport
 
  • Brunnlock omgivet av gräs och växter som delvis täcker utsikten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunn nära husgrund täckt av växter med synlig stuprör och garageport i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Den låg inte riktigt där jag hade förväntat mej, men helt klart intressant.
Ser ut som ett betonglock som ska kunna lyftas rakt upp, men med åren har det packats sand och jord mellan lock och brunn.
Försök att rensa mellanrummet med en smal mejsel.
 
Kan spygatten leda till en stenkista?
Dvs inget avlopp?
 
B Bjober skrev:
Kan spygatten leda till en stenkista?
Dvs inget avlopp?
Ingen aning faktiskt, köpte huset i oktober och jag har inga papper på något sådant. Skulle väl vara om det är gjort när huset byggdes eller något kanske?
 
KristinaRT
Vi har någon slags rensslang till vår högtryckstvätt. Tror den är tänkt för avloppsrensning (?) men jag har aldrig vågat mig på att testa..... Den är böjlig men ganska hård, borde kunna fungera för att lossa en propp av jord så du kan suga bort det senare?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vi har någon slags rensslang till vår högtryckstvätt. Tror den är tänkt för avloppsrensning (?) men jag har aldrig vågat mig på att testa..... Den är böjlig men ganska hård, borde kunna fungera för att lossa en propp av jord så du kan suga bort det senare?
Ja tänkte faktiskt beställa en sådan nu och testa med, känns lite som min sista utväg innan jag måste inse att det blir mer drastiskt och ska bilas upp. Något som är långt bortom min "comfort zone" när det gäller fixa hemma.

Jag är ju dock lite nervös för att det horisontella röret kanske inte existerar längre än en liten bit in i marken.. om det totalt rostat bort så har jag ju ett snyggt problem med. Då måste väl allt göras om på något sätt, känns bra skoj o spendera massor av pengar på en brunn... argh.
 
S Stegatorparn skrev:
Den låg inte riktigt där jag hade förväntat mej, men helt klart intressant.
Ser ut som ett betonglock som ska kunna lyftas rakt upp, men med åren har det packats sand och jord mellan lock och brunn.
Försök att rensa mellanrummet med en smal mejsel.
Fick upp den, röret längst ner går någorlunda i riktning mot utebrunnen skulle jag säga och det högre upp går rakt ut mot kommunala avloppsrörets riktning
 
  • Inspektionsbrunn med rör som leder mot avlopp och brunn, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning av avloppsrör med växtlighet runt och synlig koppling mot andra rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök att få in en trädgårdsslang och spola in i röret som du tror går till brunnen.
Går inte det så spola ordentligt med mycket vatten i den brunn du nu grävt ur.
Det kan räcka för att nu få loss gruset som är kvar i röret.
Betydligt enklare än att föröka suga upp skiten.
Alternativet är ju en helt vanlig rensfjäder och mycket vatten. Går inte att rensa avlopp när det är torrt
Det skall vara mycket vatten samtidigt som man ”rör om” i det som proppat igen avloppet.
 
S
Utloppsröret från brunnen syns inte eftersom det ligger under vattenytan och brunnen är försedd med vattenlås.
En typritning på brunnen finns på sidan 7 i den här skriften https://static.byggtjanst.se/Sharep...lectiondocuments/ama_begreppsbestamningar.pdf,
Det nedre röret kan vara från spygatten eller en gemensam leding från spygatt och gammal stuprörsanslutning.
Det övre röret är troligen också en stuprörsanslutning.
Svårt att avgöra dimension och material på inloppen.
 
S Stegatorparn skrev:
Utloppsröret från brunnen syns inte eftersom det ligger under vattenytan och brunnen är försedd med vattenlås.
En typritning på brunnen finns på sidan 7 i den här skriften [länk],
Det nedre röret kan vara från spygatten eller en gemensam leding från spygatt och gammal stuprörsanslutning.
Det övre röret är troligen också en stuprörsanslutning.
Svårt att avgöra dimension och material på inloppen.
Skulle tro att även dräneringen går in i denna brunn. Kan vara det övre, då stuprören ser ut att gå ut på gräsmattan, och spygatten verkar vara rejält djupare än vad dränering brukar ligga på.
 
S Stegatorparn skrev:
Utloppsröret från brunnen syns inte eftersom det ligger under vattenytan och brunnen är försedd med vattenlås.
En typritning på brunnen finns på sidan 7 i den här skriften [länk],
Det nedre röret kan vara från spygatten eller en gemensam leding från spygatt och gammal stuprörsanslutning.
Det övre röret är troligen också en stuprörsanslutning.
Svårt att avgöra dimension och material på inloppen.
Jag vet att man gjort om tak och rännor på huset 2010, du menar att dom tidigare gick ner i marken då men att man bytte detta mot nuvarande som slutar ovanför och rakt ut i gräsmattan?

Jag skulle uppskatta dimensionen på dom rören till kanske 150mm, tänkte jag skulle prova att få ner endoskopet och titta in i röret längst ned imorgon och se om det ger något.

bifogar en bild på huset så ser du hur brunnen ligger mer i relation till spygatten och även stuprännor. Markerat position på brunn i bilden.
 
  • Tvåvåningshus med brun färg, balkong, stuprännor, och markerad brunn nära spygatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GoC GoC skrev:
Skulle tro att även dräneringen går in i denna brunn. Kan vara det övre, då stuprören ser ut att gå ut på gräsmattan, och spygatten verkar vara rejält djupare än vad dränering brukar ligga på.
Laddat upp bild så du ser position på stuprör i förhållande till brunn och spygatt.
 
S
GoC GoC skrev:
spygatten verkar vara rejält djupare än vad dränering brukar ligga på.
Dräneringen ska ligga under källargolvets betongplatta för att göra någon nytta och då borde dräneringsanslutningarna synas strax över vattennivån i brunnen.

M Montgomery skrev:
Jag vet att man gjort om tak och rännor på huset 2010, du menar att dom tidigare gick ner i marken då men att man bytte detta mot nuvarande som slutar ovanför och rakt ut i gräsmattan?
Yepp, stuprören har tidigare gått ner i markförlagda ledningar, men vid ett kraftigt skyfall har ledningarna inte kunnat svälja vattenmängden utan vatten har stigit upp ur spygatten och översvämmat källaren. Därav den ändrade stuprörsdragningen vid ombyggnaden 2010.
Jag har själv råkat ut för samma sak. Får man ut regnvattnet i gräsmattan, blir det som en buffert som räddar källaren.
 
  • Gilla
Montgomery
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Dräneringen ska ligga under källargolvets betongplatta för att göra någon nytta och då borde dräneringsanslutningarna synas strax över vattennivån i brunnen.


Yepp, stuprören har tidigare gått ner i markförlagda ledningar, men vid ett kraftigt skyfall har ledningarna inte kunnat svälja vattenmängden utan vatten har stigit upp ur spygatten och översvämmat källaren. Därav den ändrade stuprörsdragningen vid ombyggnaden 2010.
Jag har själv råkat ut för samma sak. Får man ut regnvattnet i gräsmattan, blir det som en buffert som räddar källaren.
Ah ok, så om jag skulle gräva lite rakt under stupröret där i hörnet så träffar jag på en gammal ände på röret då kanske?

Då borde det alltså vara stopp i det röret som är synligt längst ned då om jag lyckas få in kameran där och titta in? Eller det kanske är fler källor till samma rör då?

Jag trodde huset saknade dränering helt typ, mäklaren snackade om att det inte var gjort men han kanske menade "modern dränering" som står pall då och leder bort vatten bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.