Hej,

Har en utomhusbrunn som är helt igenproppad av sand o grus. Den ligger dessutom vid garageport och nedförsbacke så när vattnet inte sjunker undan riskerar det ligga mot dörren o börja tränga in.

Har skopat ut så mkt jag kan med ett ml mått fäst på en fil med ståltråd.. kommit ner kanske 30 cm på detta sätt men ingen cigarr vattnet sjunker inte undan snabbare än.

Vad göra?
 
  • Utomhusbrunn nära garageport med grus och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen utomhusbrunn med igensatt hål, hink med grus bredvid och avtaget brunnslock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Våtsug , finns billiga.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Kommer du till/får plats prova rensskopa, man brukar kunna låna en sådan av kommunen eller någon bonde. Rensskopa med långt skaft för att rensa avlopp eller brunnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet du hur rören går?
Vet du vart avloppet leds till?


Högtryckstvätt med iller samt slam-/våtsug från brunnens håll.

Går det å komma åt andra änden på röret, då går det att spola med högtryckstvätt med iller.
 
fremax fremax skrev:
Våtsug , finns billiga.

Med vänlig hälsning, fremax
Ska prova det imorgon, såg jula hade en billig och har man ju ändå förbannat sig över tidigare att man saknat när man behövde, tack för ide
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Kommer du till/får plats prova rensskopa, man brukar kunna låna en sådan av kommunen eller någon bonde. [bild]
Ser inte hur den där fungerar men tror inte jag får ner den rätt smalt hål redan från start
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vet du hur rören går?
Vet du vart avloppet leds till?


Högtryckstvätt med iller samt slam-/våtsug från brunnens håll.

Går det å komma åt andra änden på röret, då går det att spola med högtryckstvätt med iller.
Vet inte hur röret går nu, dock har jag en brunn i garaget med som kanske ligger 2-3m in bakom dörrarna där.

Får ingen kläm helt på hur hålet ser ut där heller djupt o smalt en kant en bit ner i hålet kan jag känna sen verkar det vara jord i väggen in mot garaget till så möjligt rör där mot brunn i garaget antar jag men samtidigt kan jag fortsätta o gräva djupare rakt ned med..

Huvud avloppet går bakom mig sett från första bilden där jag står uppe på muren o tagit en bild ned.

Kan brunnen vara kopplad direkt mot det röret?
 
M Montgomery skrev:
Ser inte hur den där fungerar men tror inte jag får ner den rätt smalt hål redan från start
Är det så smalt så prova sugen som fremax föreslog,
 
Röd är position på brunn och blå är avloppsrör till fastigheter i området

Får bli sugen imorgon när dom öppnat, ska man torrsuga eller i med vatten i hålet o sen köra?
 
  • Satellitbild med markerad brunn och avloppsrör i rött och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok då har jag sugit och blåst lite med våtdammsugaren fick upp en del skit till men jag är nu rätt säker på att jag har två problem.

Röret är av i kröken, ser ut som gammalt järnrör som helt sonika nötts ut i första kröken troligen rost/sand/vatten som slipat hål i det och sedan har det fortsatt ner i marken under att gräva ur. Jag får inte in sugen helt i röret iom att yttersta delen på slangen är i hårdplast så kan tyvärr inte svänga in den i kröken helt på röret och suga.

Provade att täta hålet och blåsa in luft ist vet dock inte om det gett resultat än måste fylla i vatten o se.

Bilder nedan ser ni trasiga röret, vad ska jag göra? Kan man fylla i cement enbart i hålet och täta upp till trasiga kröken på röret eller är det mer omfattande jobb som gäller?
 
  • Inblick i gammalt järnrör med synlig skada och misstänkt avbrott i kröken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett slitet och rostigt järnrör med synlig skada i kröken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nött och trasigt gammalt järnrör i kröken, som visar tydliga tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Ser ut som en spygatt av gjutjärn med ett 75 mm utlopp av bilderna att döma eller är det 100 mm?.
Röret efter böjen borde gå till en brunn med vattenlås och sandfång innan den går vidare till en avloppsledning.
Från silen ner till rörböjen borde det vara c:a 35 - 40 cm, men du får väl knappast ner handen om det är 75 mm.
Känns ju tungt att bila upp betongen så det kanske går att täta böjen med cement och sedan stryka insidan med en polyesterplast som man lagar båtar med.
https://www.biltema.se/bat/batvard/polyester/polyester-2000017196
https://www.biltema.se/bat/batvard/polyester/hardare-2000042306
 
S Stegatorparn skrev:
Ser ut som en spygatt av gjutjärn med ett 75 mm utlopp av bilderna att döma eller är det 100 mm?.
Röret efter böjen borde gå till en brunn med vattenlås och sandfång innan den går vidare till en avloppsledning.
Från silen ner till rörböjen borde det vara c:a 35 - 40 cm, men du får väl knappast ner handen om det är 75 mm.
Känns ju tungt att bila upp betongen så det kanske går att täta böjen med cement och sedan stryka insidan med en polyesterplast som man lagar båtar med.
[länk]
[länk]
Det är 75mm, jag vet inte hur röret går alls jag har dock en brunn inne i golvet i garaget som har ett vattenlås men den är av äldre typ med tror inte jag kan få bort så jag ser hur röret går där men osäker.

Kunde man konstatera att det satt ihop så kunde jag ju spola från det hållet och få rent själva röret från sand kanske sen var jag inne på just det du föreslog att täta med cement som nödlösning och för att undvika någon framtida underminering.
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
S
Borde väl gå att se åt vilket håll kröken böjer av om man lyser ner med en ficklampa eller drar i en spik eller skruv i änden på en bit läkt och pejlar med.
Eller kan det vara så illa att böjen rostat så mycket att den släppt från muffen så att gruset är frilagt runt om?
Sannolikt mynnar röret i en 400 mm betongbrunn dit även stuprören anslutits.
 
S Stegatorparn skrev:
Borde väl gå att se åt vilket håll kröken böjer av om man lyser ner med en ficklampa eller drar i en spik eller skruv i änden på en bit läkt och pejlar med.
Eller kan det vara så illa att böjen rostat så mycket att den släppt från muffen så att gruset är frilagt runt om?
Sannolikt mynnar röret i en 400 mm betongbrunn dit även stuprören anslutits.
Jag körde faktiskt med en endoskopkamera men kunde inte se något tydligt rör horisontellt åt något håll tyvärr utan fick mest "vägg" direkt, jag gissar att det beror på att det kan vara proppat med sand och sten i horisontala biten med. Då jag tog av locket på brunnen var det sand i princip upp till locket. Jag anar att det böjer av in mot huset/garaget om jag tittar på kröken som det är hål i.

Jag tänkte jag ska försöka köpa lite genomskinlig slang i morgon och tejpa fast denna på dammsugaren och sedan försöka suga lite i riktningen dit jag anar att röret kröker sig och se om jag får upp någon sand så eller kan blotta ett tydligt rör med lite tur.Jag kan tyvärr inte få ner munstycket på dammsugaren runt kröken om jag inte skär bort munstycket från slangen och vill ogärna förstöra den direkt.

Du kan ju tyvärr kanske ha en poäng, om kröken rostat och fallit ned lite i hålet menar du så att den nu pekar in i grusväggen under det horisontella röret är det så du menar?
 
Detta är brunnen i garaget, kanske 3 m från den trilskande utebrunnen. Utebrunnen ligger i pilens riktning.
 
  • Brunn i ett garage med en plastslang och rostiga kanter, gul pil pekar uppåt till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.