Ägaren till grannhuset (Järfälla) hyr ut allt och bor själv i annat hus i närheten. Vad han tar för huset vet jag inte men för det ombyggda garaget (köksvrå och badrum finns), betalar den som har sovrummet 5000kr och den som sover på soffan 4000kr. Det tycker jag inte är skäligt. Men uppenbarligen helt möjligt att ta ut.

Om din attefallare är fräsch och de kan nyttja trädgård så tycker jag det är rimligt!
 
S swe.jocke skrev:
Blev det inte klart med nya regler bara för ett par dagar sedan? 30 kvm skulle jag säga att det är nu!
Var kan man hitta detta beslut?
 
P Petter Forsen skrev:
Var kan man hitta detta beslut?
Finns inget beslut, bara ett förslag som troligen går igenom. Sannolikt enligt den utredning som Boverket gjorde 2018
 
Du kan kolla med hyresgästföreningen.
 
U Urban R skrev:
Du kan kolla med hyresgästföreningen.
En bra källa om man vill hyra ut billigt ;)
 
  • Gilla
cdx873v och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter rimligt. Fast jag hade inte skickat med el och va på köpet. Bara massa huvudbry. Finns det separat abonnemang så bör dom fixa det själv. Tänk på att desto billigare man hyr ut, desto större chans att man får någon slusk som grisar ner. Eller "glömmer" att betala hyra. Sen vill du väl tjäna något på uthyrningen? Antar att du inte är på uppdrag att lösa bostadsbristen? Låt politikerna lösa det problemet, och ta det du kan få i hyra.
 
D dennis_f skrev:
Dessutom kan man ju inte längre bli återbetalningsskyldig ifall man tagit ut för hög hyra för en privatbostad utan i värsta fall sänks hyran till "skälig" nivå efter det att hyresnämnden sagt sitt. Samma regler gäller ju dock inte hyresrätt.
Vart finns denna informationen? Läst runt på hyresnämden och allt men hittar inte detta.
 
S surfarn skrev:
[länk]
Det stämmer alltså inte?
 
KevinS KevinS skrev:
Det stämmer alltså inte?
Det där gäller normala hyresvärdar och andrahandsuthyrningar. Det är andra regler för att hyra ut t.ex. en enstaka sommarstuga eller villa som man själv äger.
 
D dennis_f skrev:
Eller här: [länk]
Det gäller ju bara hyresrätter, inte om man hyr ut en lägenhet i en villa.

Fick även svar av blocket bostad som sa samma sak, man får ta vilket pris man vill om man hyr ut i sin villa, däremot kan hyresnämden DRA ner precis, men ingent ska återbetalas då.
 
KevinS KevinS skrev:
Vart finns denna informationen? Läst runt på hyresnämden och allt men hittar inte detta.
Gammal tråd men det är skillnad på att hyra ut privatbostad (ex bostadsrätt) och hyresrätt i andra hand. Privat gäller lagen om uthyrning av privatbostad och inte hyreslagen. Då kan du få sänkt hyra förvisso, men inte retroaktivt som vid hyreslagen. Värt att notera kan vara att om du hyr ut mer än en privatbostad gäller hyreslagen för den andra.
 
KevinS KevinS skrev:
Det gäller ju bara hyresrätter, inte om man hyr ut en lägenhet i en villa.

Fick även svar av blocket bostad som sa samma sak, man får ta vilket pris man vill om man hyr ut i sin villa, däremot kan hyresnämden DRA ner precis, men ingent ska återbetalas då.

Man kan väl i princip ta vilket pris man vill men det betyder inte att man får. Hyran ska sättas efter kapital- och driftskostnader för bostaden ifråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.