A
Sir James Sir James skrev:
Vad är du ute efter när du tänker på skälig hyra...?
Jag tänker på när reglerna för ocker börjar träda in.
 
S swe.jocke skrev:
Blev det inte klart med nya regler bara för ett par dagar sedan? 30 kvm skulle jag säga att det är nu!
Dels är det inte klart och dels gäller det byggyta, inte boyta.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
https://www.samtrygg.se/s/medelhyra...-kr-man-sa-mycket-kan-din-bostad-hyras-ut-for
Enligt den sidan verkar TS ligga ganska rätt med sin hyra.

Om man däremot räknar enligt boupplysningens hemsida och ett värde på 700000:- för attefallshuset (men man kanske ska räkna mycket högre?) så hamnar man på ca 2400:-/månad + driftskostnader.
Det anser jag dock vara för lågt med tanke på att man efter 10-15 år behöver renovera bostaden man hyr ut. Och 2400:-/månad (Eller 29000/år) räcker ju knappast till att både ge avkastning på kapital samt kapital för att renovera badrum och kök efter 15år. Bara renovering av badrummet äter ju upp en tredjedel av hyresintäkten.
 
  • Gilla
John Christer och 1 till
  • Laddar…
Dessutom kan man ju inte längre bli återbetalningsskyldig ifall man tagit ut för hög hyra för en privatbostad utan i värsta fall sänks hyran till "skälig" nivå efter det att hyresnämnden sagt sitt. Samma regler gäller ju dock inte hyresrätt.
 
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Kapitalkostnad+Driftkostnad=Skälig hyra
 
Eller marknadshyra, dvs vad någon är beredd att betala. Läget är ofta avgörande och det är det svårt att sia om om man inte har hela bilden.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Eller marknadshyra, dvs vad någon är beredd att betala. Läget är ofta avgörande och det är det svårt att sia om om man inte har hela bilden.
Ja, men ts frågade om skälig. I min värld betyder det typ rimlig, måttlig, lagom. (Tänkt skälig levnadsstandard). Då tycker jag inte 10k passar in på 25kvm. Men beror väl på vad man lägger i ordet.
 
  • Gilla
tompa_62 och 1 till
  • Laddar…
https://www.viivilla.se/husliv/hyra-ut-huset/

"Lagen gäller när ett hus eller lägenhet hyrs för att användas som bostad under förutsättning att uthyrningen inte sker i en näringsverksamhet. Enligt det tidigare regelverket skulle nivån på hyran vara jämförbar med likvärdiga bostäder i samma område. I den nya lagen sätts hyran istället med hänsyn till kapital- och driftskostnader, där kapitalkostnaden beräknas som en skälig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde. Ett riktmärke för avkastningsräntan är för närvarande 3,5 till 4 %. Räntor och lånekostnader har alltså ingen betydelse längre."
 
D dennis_f skrev:
Dessutom kan man ju inte längre bli återbetalningsskyldig ifall man tagit ut för hög hyra för en privatbostad utan i värsta fall sänks hyran till "skälig" nivå efter det att hyresnämnden sagt sitt. Samma regler gäller ju dock inte hyresrätt.
Är du säker på det där? Finns det i text någonstans?
 
Fördelen med att ha en något lägre och mer attraktiv hyra är att det möjlighet till mer långsiktiga hyresgäster.

Sjukt jobbigt att leta nya hyresgäster stup i ett.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Hej!

Hur räknar man skälig hyra för attefallshus?

25 kvm + loft i Stockholmsområdet.

Är 10t med el och vatten inbakat skäligt?


Tack.
Man kan ta 10000, men den är inte försvarbar enligt mig. Jag hyr ut 30 kvadrat plus loft i nybyggt fräscht hus med hög standard 1.5 mil från södermalm i Nacka för 7000 plus el. Sen tillkommer tanktömningar då vi inte har avlopp så totalt blir det mellan ca 8000-8500 i hyra beroende på förbrukning.

När vi satte hyran utgick vi ifrån vad vi skulle kunna tänka sig att betala för att bo där. Sen skulle jag aldrig köra med hyra ink. el då hyresgästen inte har nån anledning att spara el utan kan elda för kråkorna
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
B
Läge läge läge! Ligger attefallhuset på Södermalm så är 10tkr bra. Ligger det närmare Nynäshamn så känns det mer tveksamt. Oavsett altan eller inte.

Mvh Carl

StefanEriksson skrev:
Tack!!!!


Antar att man jämför med lägenheter i området som också är nybyggda i samma storlek?

Men hur går det till om det är bättre skick samt liten altanplats med?

Tänker mig att ett attefallshus på 25kvm är större än en lägenhet på 25 kvm.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Om du hyr ut den privat behöver du inte fundera på "skälig" hyra. Hyr ut den för den summa du kan få om du inte ska vara "snäll" med din hyresgäst.

Begär du 15.000 och ingen vill hyra så får du sänka priset..

Ta alltid kallhyra, låt hyresgästen betala för el (och va) själv. Det är hyresintäkter som beskattas. Så om el ingår i hyran måste du i praktiken betala skatt för hyresgästens el.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.