A
Hej!

Hur räknar man skälig hyra för attefallshus?

25 kvm + loft i Stockholmsområdet.

Är 10t med el och vatten inbakat skäligt?


Tack.
 
Väldigt vanlig hyra i Sthlm på attefallshus. I många fall även 10k plus el.
Ett varmt tips är att el inte ingår och att du har separat elmätare som läses av en gång o månaden med hyresgästen så de själva inte kör ac på sommaren med öppna fönster eller extra element på vintern med öppna fönster...
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Nej 10k är oftast inte en skälig hyra.
Men fullt möjligt att ta ut pga bostadssituationen ser ut som den gör.
 
  • Gilla
oobum och 11 till
  • Laddar…
8000kr mer rimligt om skicket är bra.
 
A
Tack!!!!


Antar att man jämför med lägenheter i området som också är nybyggda i samma storlek?

Men hur går det till om det är bättre skick samt liten altanplats med?

Tänker mig att ett attefallshus på 25kvm är större än en lägenhet på 25 kvm.
 
  • Gilla
Funshine
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Tack!!!!


Antar att man jämför med lägenheter i området som också är nybyggda i samma storlek?

Men hur går det till om det är bättre skick samt liten altanplats med?

Tänker mig att ett attefallshus på 25kvm är större än en lägenhet på 25 kvm.
25kvm är alltid 25kvm?
Och skälig är nog inte rätt ord. För 8k hyrde jag en 90kvm vindsvåning här i Halmstad tidigare.. sen kanske det går att få ändå.
 
Tror att ska man prata ”skälig hyra” så bör man efterlikna nån nyproducerad lägenhet. Bland de dyraste jag kan minnas (Stockholm) pratar vi ca 2800kr/kvm och år, vilket med dina 25 kvadrat skulle innebära 70 000 kr per år.

Pratar vi inte skälig hyra kan du säkert ta närmare 120 000 kr per år!
 
På den hyran ska du även betala skatt så det försvinner en bra slant.
 
Ett attefallshus har aldrig 25m^2 boyta. Så den är definitivt mindre än en 25m^2 lägenhet.
 
  • Gilla
Micc och 3 till
  • Laddar…
Fadai
En skälig, ej omoralisk, hyra torde väl ligga runt 3,5-4 tusen + el. Kanske en möjlighet för en student utan rika föräldrar att kunna studera.
 
  • Gilla
  • Arg
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
En skälig, ej omoralisk, hyra torde väl ligga runt 3,5-4 tusen + el. Kanske en möjlighet för en student utan rika föräldrar att kunna studera.
Vad är det för skälighet i det? Tycker det är alldeles för billigt. Ett par lappar till kan TS gott ta utan att det ska kallas ocker! ☺️
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett attefallshus har aldrig 25m^2 boyta. Så den är definitivt mindre än en 25m^2 lägenhet.
Blev det inte klart med nya regler bara för ett par dagar sedan? 30 kvm skulle jag säga att det är nu!
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
S swe.jocke skrev:
Vad är det för skälighet i det? Tycker det är alldeles för billigt. Ett par lappar till kan TS gott ta utan att det ska kallas ocker! ☺️
En fördel man behöver inte skatta.
 
Fadai
S swe.jocke skrev:
Vad är det för skälighet i det? Tycker det är alldeles för billigt. Ett par lappar till kan TS gott ta utan att det ska kallas ocker! ☺️
Det kan man ju ha olika åsikter om. Bostadsbristen drabbar unga värst o de har ju ofta låg inkomst.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vad är du ute efter när du tänker på skälig hyra...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.