P
Är på gång att bygga ett antal lådor och är väldigt osäker på hur jag gör med höjd och expansionsbeslag osv.. för att få lådfronten att passa in med resten dvs.. detta är ett helt nytt område för mig :surprised: , har dyskalkyli så jag har lite svårt att räkna på saker :confused::( (och en liten släng av dyslexi)

Hur gör jag? finns massor med medlemmar här som visar hur ni gör era fina bänkar med lådor och diverse men ser aldrig hur ni gör med sånt.. tex i denna tråd så visar Skooda hur han använder mallbitar som referens för varje expansionsbeslag.
Men inte hur man får fronten i linje tillsammans med resten när väl lådan sitter fast på beslaget, då lådan kommer lägre på biltema beslaget?(Hur stor lådan ska vara för att få ihop allt).. är det mäta och åter mäta som gäller? eller är det jag som tänker helt galet? Hade tänkt köra på biltemas beslag.

Kanske vart en krånglig förklaring

Jag har LR32 systainern "ett av många impulsköp" :surprised: men hade tänkt att sälja iväg det då de bara ligger, men om man ska bygga detta så kanske det är bättre än med mallbitar? isåfall får jag beställa skenan..

Nu kanske denna tråd hamna fel annars får en moderator flytta på den
 
Skaffa expansionsbeslag och lägg på en skiva så kommer du snabbt förstå hur du skall göra hålbild och lådor.
Om du köper Blum beslag så har de bra måttbeskrivningar i sina informationsblad så där kan man (om man törs...) göra allt innan man har beslagen hemma.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
S
pleqtiz skrev:
Är på gång att bygga ett antal lådor och är väldigt osäker på hur jag gör med höjd och expansionsbeslag osv.. för att få lådfronten att passa in med resten dvs.. detta är ett helt nytt område för mig :surprised: , har dyskalkyli så jag har lite svårt att räkna på saker :confused::( (och en liten släng av dyslexi)

Hur gör jag? finns massor med medlemmar här som visar hur ni gör era fina bänkar med lådor och diverse men ser aldrig hur ni gör med sånt.. tex i denna tråd så visar Skooda hur han använder mallbitar som referens för varje expansionsbeslag.
Men inte hur man får fronten i linje tillsammans med resten när väl lådan sitter fast på beslaget, då lådan kommer lägre på biltema beslaget?(Hur stor lådan ska vara för att få ihop allt).. är det mäta och åter mäta som gäller? eller är det jag som tänker helt galet? Hade tänkt köra på biltemas beslag.

Kanske vart en krånglig förklaring

Jag har LR32 systainern "ett av många impulsköp" :surprised: men hade tänkt att sälja iväg det då de bara ligger, men om man ska bygga detta så kanske det är bättre än med mallbitar? isåfall får jag beställa skenan..

Nu kanske denna tråd hamna fel annars får en moderator flytta på den
Hej.

Jag ska försöka beskriva hur jag gjorde med text och bilder men det får bli i morgon.

Edit: Biltemas beslag fungerar kanon:) jag använde en enkel mall för att få till distansen mellan fronterna, postar några bilder i morgon.
 
Redigerat:
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
pleqtiz skrev:
....
Men inte hur man får fronten i linje tillsammans med resten när väl lådan sitter fast på beslaget, då lådan kommer lägre på biltema beslaget?(Hur stor lådan ska vara för att få ihop allt).. är det mäta och åter mäta som gäller? eller är det jag som tänker helt galet? Hade tänkt köra på biltemas beslag.
Jag har köpt ett par Biltemabeslag idag för uppmätning ikväll. Om du vill pleqtiz kan jag maila över funktionsmåtten till dig.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Känns som att det här blir skitbra.

Nu kommer jag också att lära mig något — gillar det här forumet!

//Ronnie
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Det beror också på vilka expansionsbeslag du använder; Biltema, Blum, Salice eller annat. Samt ifall de är monterade på sidan, under eller dolt under lådan.

Jag köpte Salice Futura (Blum alternativ) och fick med monterings beskrivning; göra lådan 5mm smalare på var sida där den ska passa in.
Vill du vara homesafe så köp de du ska ha och gör lådorna efter det mått som är kvar efter att ha monterat beslagen.

https://www.beslagsbutiken.se/produkter/expansionsbeslag-och-ladskenor.html

Best of luck !
 
P
Kane skrev:
Jag har köpt ett par Biltemabeslag idag för uppmätning ikväll. Om du vill pleqtiz kan jag maila över funktionsmåtten till dig.
Det kan du gärna få göra, eller så lägger du upp dom här för det är säkert många andra som vill veta dom :)
 
P
michfris skrev:
Det beror också på vilka expansionsbeslag du använder; Biltema, Blum, Salice eller annat. Samt ifall de är monterade på sidan, under eller dolt under lådan.

Jag köpte Salice Futura (Blum alternativ) och fick med monterings beskrivning; göra lådan 5mm smalare på var sida där den ska passa in.
Vill du vara homesafe så köp de du ska ha och gör lådorna efter det mått som är kvar efter att ha monterat beslagen.

[länk]

Best of luck !
Tack för den länken (y) vet inte hur Blum,s expansionsbeslag ser ut prismässigt? men det är ganska många lådor som är tänkt att göra så de får itne kosta ett förmögenhet! :/
 
P
Skooda skrev:
Hej.

Jag ska försöka beskriva hur jag gjorde med text och bilder men det får bli i morgon.

Edit: Biltemas beslag fungerar kanon:) jag använde en enkel mall för att få till distansen mellan fronterna, postar några bilder i morgon.
Det får du gärna göra :) allt som gör arbetet lättare är välkommet(y)
 
pleqtiz skrev:
Det kan du gärna få göra, eller så lägger du upp dom här för det är säkert många andra som vill veta dom :)
Powerpoint är det bästa CAD-verktyget.....

Måste vara bly i Kinastålet, vägde 780 gram per sida.

Skiss av skåpgavel och lådbotten med måttangivelser och monteringsdetaljer i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
pleqtiz skrev:
Tack för den länken (y) vet inte hur Blum,s expansionsbeslag ser ut prismässigt? men det är ganska många lådor som är tänkt att göra så de får itne kosta ett förmögenhet! :/
Jag har inte lyckats finna en websida för privatpersoner för Blum men fastnade för Salice. De ser sig själva som en av de ledande inom expansionsbeslag och mina skenor kan ta 22,8 g per par och passar perfekt för mina lådor. Första omgången valde jag push-to-open med soft close men nu kör jag bara soft close.

Resonerade att eftersom de ska vara i köket så ville jag ha ett par rejäla beslag som klarar daglig användning med råge och det ska bli intressant att se hur länge de klarar måttet. Samt att jag vill ha skenan dolt under lådan istället för på sidan. Små petitesser.

Än så länge har de klarat att min 2,5 åring hänger i lådan letandes efter sin sked (y)
 
P
Ja, jag får helt enkelt köpa hem ett par skenor och testa mig fram.. om det blir nåt från Biltema eller Classe återstår att se, men just Biltemas står bra i kurs.. att trycka dit ett par expanderskenor för flera hundra känns lite överkurs för en snickarbod "fast bara lite"

Blir antagligen furuplywood för lådorna då de verka finnas lätttilgängligt häruppe i bygghandeln.. björkplywood verka va mer sällsynt och vad jag förstått dyrt, men ja får åka på nån brädgård och kolla in vad som finns(y)
 
  • Gilla
1Sandin
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Om du vill handla i vårt avlånga land: [länk]
Tack så mycket, trodde det var för företag och åf.
 
pleqtiz skrev:
Blir antagligen furuplywood för lådorna då de verka finnas lätttilgängligt häruppe i bygghandeln
Prova gör långsidorna i 16mm limfog och botten av en 10mm formplyfa. Med trälim sitter det fast efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.