hsd
N neo11 skrev:
Ja, träet kanske ruttnar efter 50-100år med KC bruk.
Ingen murare drar på Kalkcementfärg på kalkbruk, om man vet att det är kalkbruk.
Känner knappt till kc färg, gissar du tänker på CD färg.
Oavestt om det skulle hända, så händer det noga bara ändå om kalkputsen är gammal.
Drar man på cd färg på en kalkputs som är 50-70 år så är den på sluttampen ändå.
Drar du på cd färg på en kalkfasad som är 30 år , så tar det 30-40 år till innan den faller sönder.
Går betydligt fortare att förstöra puts fasader med andra färger.
Silikat är hyfsat ok beroende på märke, keim bäst.
Men sen andra färger, fasaden är helt slut efter 20 år ofta.
Lånar tråden lite, jag har en halvsäck pigment och funderar på hur det dka blandas för att kunna bättra på på vissa ställen, en sk. reverterad fasad
 
N neo11 skrev:
Orkar inte riktigt, fråga expertisen här?
Tror inte du förstår vidden av sommarstugan.
Var en arkitektfirma som bara verka jobba åt dom väldigt förmögna i stockholm.
Var minst 10 st arkitekter , var en arkitekt för varje punkt, ljud, fasad, hur toaletter spolar etc, men fasaderna (puts) var det minst 3 arkitekter.
Valet av bruk landade på färgen, då det inte finns färg på någon vägg, varken inomhus eller utomhus.
Kulekalkbruk 0-2 var fin färg invändigt, därav av valet av bruk.
Då också svårlagat senare, dom sprickor som kommer nu fanns inte för 2-3 år sen.
Och det går inte att spackla och måla vägen då alla väggar är ren puts.
Vi var väl 10-12 murare i nästan 2 år, 10 betongare i 1,5 år.
Runt 30-40 man där varje dag i över 2 år, sen arkitekter.
Sen allt material som tillverkades utanför projeketet, nästan 15-30 man i kanske 1 år.
Också och kanske 6000 liter diesel i veckan och gasol för 40.000 i veckan, när det var lite kallt
Och allt material, som skulle vara det dyraste som finns.
Målarkalk var såklart inblandat i konsulation, medflera, och tror att förvattning och storleken på sandkornen fanns med i proj innan vi ens börjat mura.
Nog om detta nu.
gotland?
 
N
J JohanLun skrev:
Låter miljövänligt och billigt! Antar bilder från eländet inte får delas? 10 arkitekter, många kockar. Brukar bli hemska skapelser med bara en enda arkitekt...
Nej, sekretess.
Och ingen media vågar ens.
 
N
M maria01 skrev:
gotland?
Nej.
Stockholms län.
 
N
hsd hsd skrev:
Lånar tråden lite, jag har en halvsäck pigment och funderar på hur det dka blandas för att kunna bättra på på vissa ställen, en sk. reverterad fasad
Pigment är ju kulör, förstår inte frågan. kanske bilder på både pigment och fasad.
 
hsd
N neo11 skrev:
Pigment är ju kulör, förstår inte frågan. kanske bilder på både pigment och fasad.
Ja rent pigment, ockra har jag för mig och detta fanns när vi köpte huset så de är det som användes på fasaden men det behövs något mer än bara pigment
 
N
Ja,såklart. kan du då posta en bild på fasaden?
 
N
Och bild på ockra pigmentet, så man förstår något
 
N neo11 skrev:
Orkar inte riktigt, fråga expertisen här?
Tror inte du förstår vidden av sommarstugan.
Var en arkitektfirma som bara verka jobba åt dom väldigt förmögna i stockholm.
Var minst 10 st arkitekter , var en arkitekt för varje punkt, ljud, fasad, hur toaletter spolar etc, men fasaderna (puts) var det minst 3 arkitekter.
Valet av bruk landade på färgen, då det inte finns färg på någon vägg, varken inomhus eller utomhus.
Kulekalkbruk 0-2 var fin färg invändigt, därav av valet av bruk.
Då också svårlagat senare, dom sprickor som kommer nu fanns inte för 2-3 år sen.
Och det går inte att spackla och måla vägen då alla väggar är ren puts.
Vi var väl 10-12 murare i nästan 2 år, 10 betongare i 1,5 år.
Runt 30-40 man där varje dag i över 2 år, sen arkitekter.
Sen allt material som tillverkades utanför projeketet, nästan 15-30 man i kanske 1 år.
Också och kanske 6000 liter diesel i veckan och gasol för 40.000 i veckan, när det var lite kallt
Och allt material, som skulle vara det dyraste som finns.
Målarkalk var såklart inblandat i konsulation, medflera, och tror att förvattning och storleken på sandkornen fanns med i proj innan vi ens börjat mura.
Nog om detta nu.
Det räcker med en arkitekt för att fördärva ett hus. Med 10 arkitekter kan det bara bli katastrof.

Det låter totalt vettlöst.
 
N
H heimlaga skrev:
Det räcker med en arkitekt för att fördärva ett hus. Med 10 arkitekter kan det bara bli katastrof.

Det låter totalt vettlöst.
Och källla på det =)
Bygget blev väldigt fint.
 
N
Va på ett annat bygge för några år sen.
Privat villa, men stor.
Jag var ansvarig för fasaden.
Hela bygget sluta på en miljard, dock var 100 miljoner möbler inräknat.
Tog 5 år, privatkund.
 
hsd hsd skrev:
Lånar tråden lite, jag har en halvsäck pigment och funderar på hur det dka blandas för att kunna bättra på på vissa ställen, en sk. reverterad fasad
Bättre att du skapar dig en egen tråd med denna fråga som inte har med den ursprungliga frågan att göra. Annars blir det bara rörigt när man inte vet vilka svar som hör till vilken fråga.....
 
N
N neo11 skrev:
Va på ett annat bygge för några år sen.
Privat villa, men stor.
Jag var ansvarig för fasaden.
Hela bygget sluta på en miljard, dock var 100 miljoner möbler inräknat.
Tog 5 år, privatkund.
Och jag måste tillägga att vi putsade med hydrauliskt kalkbruk.
Måste gått 20-30 ton bruk
Så måste väl vara något positivt i allas ögon. =)
Men var tog alla vägen som brukade kritisera mig?
Känns lite tråkigt att inte få påhopp, även fast jag vet att jag har rätt =)
 
N neo11 skrev:
Och jag måste tillägga att vi putsade med hydrauliskt kalkbruk.
Måste gått 20-30 ton bruk
Så måste väl vara något positivt i allas ögon. =)
Men var tog alla vägen som brukade kritisera mig?
Känns lite tråkigt att inte få påhopp, även fast jag vet att jag har rätt =)
Vad vill du ha påhopp om?
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.