Alla kommuner kanske inte har överföringskostnad? Men det står iaf på nätfakturan - och ingen som återförsäljer eluppvärmning tar med den i kalkylen när de pratar elpris. Istället fokuserar man på elpriset.

Elöverföringskostnaden är en riktig festförstörare. :)
 
MathiasS skrev:
Jag tycker fortfarande det skulle vara intressant att höra svaret på frågan ovan Nimajneb. Du frågade vad jag tyckte och jag har svarat, nu är det din tur.
Att du precis som jag känner det omoraliskt att sälja en gåva direkt som man fått, oberoende om det är ved eller en julklapp så är det ganska naturligt. Men vad det har med min privatekonomi att göra förstår jag inte.:confused:

Eller försöker du hitta en alternativkostnadsmodell för din egen tid utanför din normala arbetstid?
 
Y
Jugend skrev:
Men det står iaf på nätfakturan - och ingen som återförsäljer eluppvärmning tar med den i kalkylen när de pratar elpris. Istället fokuserar man på elpriset.
Fast. De fasta avgifterna har man ju även om man inte har uppvärmning alls. Isf borde ju vedeldarna räkna med det i sitt pris med. Även eldare har väl någon elpatron redo ifall om att.
:p
 
Nimajneb skrev:
Att du precis som jag känner det omoraliskt att sälja en gåva direkt som man fått, oberoende om det är ved eller en julklapp så är det ganska naturligt. Men vad det har med min privatekonomi att göra förstår jag inte.:confused:

Eller försöker du hitta en alternativkostnadsmodell för din egen tid utanför din normala arbetstid?
Istället för att introducera flera nya märkliga frågeställningar, varför inte bara svara på frågan. Du har själv ställt samma fråga till mig, så jag är säker på att du också klarar av att svara. Jag är nyfiken på svaret och nu är det ju tredje gången du får frågan så nu ska du väll kunna klämma ur dig ett svar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Fast. De fasta avgifterna har man ju även om man inte har uppvärmning alls. Isf borde ju vedeldarna räkna med det i sitt pris med. Även eldare har väl någon elpatron redo ifall om att.
:p
Det är inte de fasta avgifterna som jag hakar upp mig på. Det är överföringsavgiften. Om du är ganska stor brukare av el så är det oerhört negativt. Det går i princip inte att få ett elpris under 1 krona.
 
Det är ju väldigt svårt att få hem elen utan nätet, så det är nog bara att betala till dess den biten är löst. :)
 
Yrrol skrev:
Fast. De fasta avgifterna har man ju även om man inte har uppvärmning alls. Isf borde ju vedeldarna räkna med det i sitt pris med. Även eldare har väl någon elpatron redo ifall om att.
:p
Det är nog inte den fasta biten Jugend menar utan den rörliga delen av överföringskostnaden, Måste man pga sin elvärme/värmepump säkra upp för att klara effektbehovet så ska man ta med mellanskillnaden på tarifferna.
 
Ved är inte behäftad med energiskatt, vilket är en grundläggande skillnad i resonemanget.
Om man inte behöver köpa veden, utan tillverkar den själv så drabbas man inte heller av moms.
Vi som eldar med ved är alltså sluga skatteplanerare, speciellt om vi tillverkar den själv ur egen skog!:)
 
Jag menar att överföringskostnaden är betydande och att den aldrig ingår i någon värmepumps- eller andra kalkyler som man läser samt att elpriset aldrig går ner under 1 krona i totalbelopp i princip. Därför är biobränsle klart billigare oavsett om du äger skogen själv eller inte. Att inte ens Nimanjeb gjort det, trots att han brukar vara påläst och saklig i forumet stärker bara min tes. :D
Mycke_nu bor tex enligt sin profil på Gotland. Där betalar man mindre än vad jag gör i de kommuner där jag har mina hus. Han betalar 20 öre per kwh som han förbrukar i elnätsavgift som är rörlig.
 
Med lite tur kommer man under kronan, just nu betalar jag:

0.575 kr/kWh för energi, energiskatt och moms
0.20 kr/kWh i nätavgift inkl moms
0.10 kr/kWh (ca) i högre fast avgift pga uppsäkring till 25A från 16A

Summa 0.98 kr/kWh. :)

Det är dock inte normalt, det medges. Vanligen ligger det runt 1.50 kr.
 
Y
Säkraupp för köra värmepump? Det är ju hela grejen med bergvärme att det gåråt lite el ju. ;)
 
Eftersom det har nämnts ett par mycket bra elpriser i den här tråden vill jag påminna om den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/priser...teckna-fast-pa-3-ar-eller-kora-rorligt-2.html
som har med saken att göra. Får passa på att gratulera dem som var förutseende och hade lite tur!

När man jämför energikällor är det förstås missvisande att använda tillfälliga lockpriser (eller det faktum att man fick 100 m3 ved i present på sin 43-års-dag) utan man ska ju ta det långsiktiga priset, vilket det nu blir. Elpriset framöver blir spännande med timdebitering, effekttariffer, utbyggd vindkraft, nya kraftledningar, avvecklad kärnkraft - eller inte - i Tyskland, osv.
 
Yrrol skrev:
Säkraupp för köra värmepump? Det är ju hela grejen med bergvärme att det gåråt lite el ju. ;)
Egentligen var det nog bytet från vedspis till induktionshäll som ställde till det. Vi flyttar kostnaden till matkontot!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
svartöra skrev:
Eftersom det har nämnts ett par mycket bra elpriser i den här tråden vill jag påminna om den här tråden:
[länk]
som har med saken att göra. Får passa på att gratulera dem som var förutseende och hade lite tur!

När man jämför energikällor är det förstås missvisande att använda tillfälliga lockpriser (eller det faktum att man fick 100 m3 ved i present på sin 43-års-dag) utan man ska ju ta det långsiktiga priset, vilket det nu blir. Elpriset framöver blir spännande med timdebitering, effekttariffer, utbyggd vindkraft, nya kraftledningar, avvecklad kärnkraft - eller inte - i Tyskland, osv.
Nja men man måste komma ihåg att man äntligen, efter typ trettio år av stillastående, bygger ny kapacitet för elen. Det är oerhört positivt. Skatten och överföringskostnaden är det som gör att det är mer lönsamt att köra biobränsle.
 
Mikael_L
Jugend skrev:
Nja men man måste komma ihåg att man äntligen, efter typ trettio år av stillastående, bygger ny kapacitet för elen. Det är oerhört positivt. Skatten och överföringskostnaden är det som gör att det är mer lönsamt att köra biobränsle.
Såvitt jag förstått planerades det för 800kV-ledningar i Sverige. Men det blev aldrig verklighet utan stannade vid 400kV.
Om det nu är möjligt att gå upp i spänning, så skulle vi kunna transportera 4ggr mer effekt genom att bara byta isolatorer på stolparna i kraftledningsgatorna samt byta 400kV-transformatorerna ?

Mycket frågetecken skrev jag, ty jag undrar mest över det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.