Och aningen mer on topic så eldar jag ved oavsett om det är jobbigt eller till med dyrare än annat. Det känns bra ur flera aspekter. Bl.a. just det där med att man samlar bränsle, mat och djurfoder inför vintern och sedan hämtar in den egenproducerade veden och får det varmt inne. Jag tror man underskattar den djupt liggande psykologiska biten. Och så känns det lite som en plikt att elda med egen ved om man bor mitt ute i skogen. Då kan elen användas till något för samhället bättre ändamål. Särskilt när det är väldigt kallt känns det bra när elmätaren rapporterar samma 10-20 kWh per dygn oavsett utetemperatur.
 
Nimajneb skrev:
Det är väl bara du som tjafsar runt detta...;)

Antingen vill eller kan du inte förstå resonemanget, upp till dig att stryka vilket påstående som gäller för just dig.
Det är inte likt dig att bli så stängd i ditt tänkande.

Ditt exempel med att grannen ger dig en gåva i form av ett träd är ju fullständigt irrelevant, han kunde ju lika gärna gett dig en näve med tjugor. Tyvärr så är det nog inget man kan förlita sig på att man kan leva på allmosor långsiktigt.
Svagheten med alternativ resonemang är ju om alternativet inte existerar i praktiken.. Det finns ingen som vill köpa din ved alt du kan inte hitta ett extraknäck för att tjäna extra pengar för att köpa energi för.
Jag förstår resonemanget men tycker inte det är korrekt. Tillgångar man inte vill eller kan realisera har inget monetärt värde. Således kvarstår bara att titta på anskaffningskostnaden och den är i mitt vedfall noll eftersom det alltid finns lata människor som inte orkar ta hand om veden från fällda träd själva. Vilket alternativ som gäller för mig är således klart. Vilket alternativ gäller i din privatekonomi - är anskaffningskostnaden noll eller något annat för ved du hämtar "gratis"?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Det gäller att hitta ett termodynamiskt arbetsvilligt medie för pumpen också samt utan för svåra sidokonsekvenser och lättåtkomligt osv. Där kommer fortfarande naturlagarna i form av vårt begränsade antal grndämnen in. Realistiskt tekniskt ligger vi nog ganska nära praktiskt max för COP, men som ekonomist får man kanske söka alternativanvändning för sin lilla träklubba (stödeldning?), bara man behåller sitt gröna yttre. :)
Det tror jag också. Om man har varit med ett tag så känner man igen verkningsgradssnacket. Samma tugg var det också för tio-femton år sedan och ändå står vi idag med samma verkningsgrader och samma problem nu som då (kompressorer som inte håller och feldimensionerade anläggningar)

Men visst, den dagen jag inte kan elda längre så är nog en värmepump ett starkt alternativ.
Jag borde ha bra förutsättningar för en bra VPdrift med min golvvärme.
 
http://www.energidirekt.se/index.php/energideklaration/95-energiinnehall-ved-kwh

sen är det bara att räkna, beroende på vad priset på el är
hur mycket man värderar sin "fritid" ,utrustning för vedhantering
Genomsnittspriset på leveransvirke var under år 2011:


  • tallsågtimmer: 532 kronor per m³f ub
  • gransågtimmer: 538 kronor per m³f ub
  • barrmassaved: 334 kronor per m³f ub
  • granmassaved: 344 kronor per m³f ub
  • björkmassaved: 335 kronor per m³f ub
I tabellen visas ”normalvärden” för fastmassa och priser för några vanliga vedsortiment. Dessutom visas energiinnehållet, när veden torkats till 20 % fukthalt, och vad energikostnaden i öre per kWh då blir.

Sortiment
Fastmassa
%
Energiinnehåll
kWh
Pris inkl moms
kr/m3
Energikostnad
öre/kWh
Massaved, 1m3fbarr1002100280-320*13-15
björk1002500ca 320*ca 13
Brännved, 1 m3tbarr50-551050ca 12512
björk45-551250ca 15012,5
Kluven ved, 1 m3 stjälptbarr40-50945340-36036-38
björk40-501125400-43036-38
Travad ved, 1 m3tbarr60-701365
björk60-701625
* massavedspriserna är omräknade till m3f på bark, inkl moms


Fastmassan i en trave långved beror på vedlängd, vedens diameter och krokighet. Grov, rak massaved av gran kan ha en fastmassa på 65 % medan klen, krokig lövved kan ha en fastmassa på under 40 %. Normalt bör man inte räkna med mer än ca 50 % fastmassa i en trave blandved. Priset 125-150 kr per travad kubikmeter, exkl. transport, ligger minst i nivå med priset på massaved och säljaren kan då leverera trädslag och kvaliteter som inte betalas som massaved. Å andra sidan brukar säljaren också stå för hemtransporten till en låg merkostnad.

Handeln med kapad och kluven ved sker i stjälpt mått, m3s, och veden mäts i vagn eller container där rymdmåttet är lätt att bestämma. Fastmassan är lägre ju kortare och mer finkluven veden är. Ett riktvärde för fastmassan i en hög kluven ved är ca 45 %. När veden sedan travas minskar volymen eftersom den packas bättre. Det är bara naturligt om dom 30 m3 man köpt bara blir 20 när veden travas. Veden krymper också under torkningen och volymen kan minska med ytterligare ca 5-10 %.

Priset på färdig, otorkad ved motsvarar ett energipris på ca 25-31 öre per kWh, förutsatt att den eldas torr. Då har köparen lite arbete med att stapla och hantera veden. Det är annars det billigaste bränsle man kan köpa. Pellets kostar ungefär 10 öre mer per kWh och oljan är mer än dubbelt så dyr som ved!
 
  • Gilla
arvid0 och 1 till
  • Laddar…
Med dom priserna och ett elpris på ca 1 :- blir energikostnaden ganska lika mellan en VP (coop c:a 3) och brännved. Så om man inte ser till dom övriga fasta kostnaderna tex sotare, pannförluster, eget arbete mm så är det ingen större skillnad. Ungefär som jag kom fram till för ungefär 6 år sedan när jag investerade i VP efter ca 25 års eldande kastade in handuken.
Ps
Jag har egen skog, egen motorsåg, traktor mm mm.
 
A
Det finns en variant till förutom anskaffningskostnad och alternativkostnad och det är ersättningskostnad. I TS fall skulle det kunna vara kostnaden att ersätta de nersågade träden med nya likadana träd antingen direkt eller genom att köpa plantor och plantera och låta de växa upp och försöka värdera vad det kan kosta i slutändan att göra så.

Edit: dåligt formulerat försök till skämt borttaget.
 
Redigerat av moderator:
Särdeles underligt uttryckssätt du anlägger bra_byggare, varför söka argument mot vedeldare i fikarummet (byggboden?). Diskutera med dem istället och argumentera för din syn, betydligt mer fruktbart och intressant.

Risken (chansen?) man löper är att man även i deras led ibland träffar mycket intresserade och kunniga individer som inte faller i farstun inför sandlådans först inärda och begagnade ekonomiska begrepp och synsätt. Man kan börja med lite etymologi i ärendet för att få en fond för vidare mer esoteriska utvidgningar. Ofta framstår kejsaren snart på sagans kända sätt som tämligen naken.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Men om man skall göra det enkelt för sig så får man ju räkna med köpt ved. :) Då är väl kalkylen enklare.

Ett vanligt hus förbrukar väl en 20 kubikmeter ved?
Sedan basal uträkning. I och med att du köper ved har du noll investeringar i såg-/kapanläggning. Du har dock sotning, vilket ifs jag har med min värmepump för jag har ju två eldstäder iaf.
Om du inte köper någon österrikisk kvalitetspanna så borde skillnaden mellan en vedpanna och bergvärmepump vara minst 40 000 kr. Jag tror det är mer skillnad mot bergvärme, synpunkter?

Ved - årskostnad
Sotare: 750
Ved: 20 * 400 = 8000
Besparing i investering: 5% * 40 000 = 2000

Årskostnad:
8000 + 750 - 2000 = 6750

Känns som en bergvärmepump har svårt att slå det måste jag säga. Men jag har säkert missat något. :D
 
Roligt att läsa att om man gör något på sin fritid, ska man inte göra det åt sig själv, utan till högst betalande..

Speciellt av folk som postat ca 10.000 inlägg på ett internet forum.
-Räkna på vad det kostat dem i förlorad inkomst....
 
  • Gilla
Ingenjören och 7 till
  • Laddar…
A
GK100 skrev:
Särdeles underligt uttryckssätt du anlägger bra_byggare, varför söka argument mot vedeldare i fikarummet (byggboden?). Diskutera med dem istället och argumentera för din syn, betydligt mer fruktbart och intressant.

Risken (chansen?) man löper är att man även i deras led ibland träffar mycket intresserade och kunniga individer som inte faller i farstun inför sandlådans först inärda och begagnade ekonomiska begrepp och synsätt. Man kan börja med lite etymologi i ärendet för att få en fond för vidare mer esoteriska utvidgningar. Ofta framstår kejsaren snart på sagans kända sätt som tämligen naken.
Jag håller med att det var klantigt uttryckt när jag läser mitt eget inlägg, ber om ursäkt för det. Tack för påpekandet, jag har editerat inlägget.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jugend skrev:
Men om man skall göra det enkelt för sig så får man ju räkna med köpt ved. :) Då är väl kalkylen enklare.

Ett vanligt hus förbrukar väl en 20 kubikmeter ved?
Sedan basal uträkning. I och med att du köper ved har du noll investeringar i såg-/kapanläggning. Du har dock sotning, vilket ifs jag har med min värmepump för jag har ju två eldstäder iaf.
Om du inte köper någon österrikisk kvalitetspanna så borde skillnaden mellan en vedpanna och bergvärmepump vara minst 40 000 kr. Jag tror det är mer skillnad mot bergvärme, synpunkter?

Ved - årskostnad
Sotare: 750
Ved: 20 * 400 = 8000
Besparing i investering: 5% * 40 000 = 2000

Årskostnad:
8000 + 750 - 2000 = 6750

Känns som en bergvärmepump har svårt att slå det måste jag säga. Men jag har säkert missat något. :D
Antar du menar 20m3 = 20.000kWh.
Om du tar det mot VP och en COP på 3 så betyder det 6667kWh el.

Om nu elen kostar 1 kr/kWh så blir kostnaden densamma med ditt exempel, tar vi dagsläget med låga elpriser, jag betalar tex 72öre i vinter så betyder det 4800kr.
Har man då möjligheten att elda både med VP och ved så skulle jag välja el och hade man ved liggandes hade man sålt den och tjänat närmare 2000kr :)
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Antar du menar 20m3 = 20.000kWh.
Om du tar det mot VP och en COP på 3 så betyder det 6667kWh el.

Om nu elen kostar 1 kr/kWh så blir kostnaden densamma med ditt exempel, tar vi dagsläget med låga elpriser, jag betalar tex 72öre i vinter så betyder det 4800kr.
Har man då möjligheten att elda både med VP och ved så skulle jag välja el och hade man ved liggandes hade man sålt den och tjänat närmare 2000kr :)

20 m3 ved är 33000 kwh

till elpiset kommer överföringsavgift så det blir runt 95 öre/kwh
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Värsta av allt, Nimajneb går miste om en vacker fin blålåga i en härlig vedpanna när han snarkar på kökssoffan i takt med värmepumpen sin.. ;) (y)
 
  • Gilla
darth_vader
  • Laddar…
För att dra upp Nimanjebs kommentar fast byter till värmepump. :)
Ett oerhört vanligt fel som många som sitter som mig, alltså med värmepump, gör är att man exkluderar överföringskostnaden. Överföringskostnaden är betydande och gör att Kwh alltid blir runt kronan även när elen är "billig". Jag kör inte ved för vi reser mycket, har flera hus. Listan kan göras lång. Men det är en bekvämlighetsfråga i vårt fall. Prismässigt är det helt överlägset med ved även om du inkluderar in att du måste köpa ved. Det som alltid sabbar kalkylen för el är överföringskostnaden.
 
blackadder skrev:
Kostnaden för anläggningen är väl ung. lika stor? Om vi inte snackar kamin alltså.
Under förutsättning att byggnaden har skorsten:

8 kw värmepump med hål i backen efter rot ca 130000:-

Vedpanna lämplig till ett hus som klarar sig med ovansående värmepump ca 70000:-

Tex detta paket som kostar 51700:- + rördelar +montering -rot
http://www.blocket.se/stockholm/Vedpanna_calmarpannan_V33_31266150.htm?ca=7&w=3&last=1
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.