Jag byter minst en gång per år. Tar ofta erbjudanden sim gäller 6-12 mån, obundet, och byter när de går ut.
Jag har två fastigheter och gör av med drygt 30000 kWh per år. Det blir ofta en besparing på 2000-3000 kr per år jämfört med normalpris.
Har just bytt från Göta Energi. Blev uppringd av dem två gånger, inte för att försöka locka tillbaka mig, utan för att skälla ut mig. Så Göta Energi blir det aldrig mer.
 
Gör samma. Dock band jag 2 år denna gången, e-on 0,43 tror jag det va. Bra för att vara 2 år.
 
Har alltid Det elavtal som äger ledningarna för minsta bekymmer.

Binder 1-3år och priset brukar ligga på topp 10 i pris på Elskling så känns helt ok för mina ~14.000kWh
 
Var vänder man sej om man vill förhandla energiskatten som man sedan betalar moms på?!...
 
Skrot-Nisse Skrot-Nisse skrev:
Var vänder man sej om man vill förhandla energiskatten som man sedan betalar moms på?!...
Det är riksdagsval i höst. Försök där :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Skrot-Nisse Skrot-Nisse skrev:
Var vänder man sej om man vill förhandla energiskatten som man sedan betalar moms på?!...
Stoppa rätt lapp i kuvertet i höst.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har aldrig bytt
Men det beror på att jag bor på ett litet ställe där elbolaget har ett kontor, då det är lite dåligt med jobb på landsbygden så byter jag inte utan hoppas att min (och andras) 50lapp mer i månaden kan göra så kontoret blir kvar.
 
  • Gilla
MammaScan och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker inte alls det är särskilt enkelt att jämföra priser. Det finns ju helt rörliga avtal, delvis bundna och helt bundna. Eftersom vi gör av med förhållandevis lite el och jag tycker det är svårt att förutse framtida elpriser kör vi på med samma leverantör och väljer den form av avtal som de rekommenderar.
Vad jag skulle vilja kunna välja är nätägare.

Det enda jag kan se att man kan tjäna några stora pengar på att jämföra är bilförsäkringen. Till skillnad mot villaförsäkringen är den relativt lätt att jämföra mellan bolagen också.
 
F FRS05 skrev:
Jag har en påminnelse i kalendern 3 månader innan avtalet går ut. Då går jag inte och kollar priset och jämför med det jag har nu. Är det mycket dyrare så avvaktar jag någon månad eller två till och ser om det blir billigare. Ofta har jag det här i bakhuvudet och tänker på det. Börjar det pratas om att det ska bli extrem torka under sommaren med låga vattennivåer då kanske jag ser till att binda avtalet så tidigt jag kan. Ja, man får försöka göra sin energianalys över landet Sverige:).
Vill ge ett tips om ni vill analysera energimarknaden och försöka förutspå elpriserna.
Här kan ni se hur läget är i Sverige: https://www.energiforetagen.se/statistik/kraftlaget/
De producerar en veckorapport
Ladda ner pdf'en "aktuellt kraftläge". En orgie kurvor för oss som gillar det.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
P pilen skrev:
Vill ge ett tips om ni vill analysera energimarknaden och försöka förutspå elpriserna.
Här kan ni se hur läget är i Sverige: [länk]
De producerar en veckorapport
Ladda ner pdf'en "aktuellt kraftläge". En orgie kurvor för oss som gillar det.
Roligt med lite mer nörderi!
 
Det brukar ringa par nöter, är riktigt irriterande. Senaste veckan ringde en varje dag (bara för jag inte kunde svara på skiten).

Blivit idiotförklarad, när jag jäklades med en försäljare att jag var nöjd att betala överpris. Att ta dessa erbjudanden på telefon är inget jag gör, du får par månader/ett år billigt och sen kanske priset går upp med 300% i stället.
 
Ja dom brukar bli skapligt irriterade när man säger att man gärna betalar lite extra
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
A
Kör numera med Telinet. 100% förnyelsebar el till bra pris (sist bättre än övriga jag jämförde med): http://www.telinet.se/
 
Redigerat av moderator:
Snailman
Brukar ha treårsavtal, så jag slipper byta ofta, brukar även slippa fasta avgiften då.

Och normalt måste man byta bolag varje gång, men det går att hoppa mellan samma två bolag varannan gång.
 
Kan konstatera att när jag tecknade ett nytt avtal (fast pris i 1 år) i juli -17 fick jag ett pris på 27,0 öre/kWh (+ moms).
Motsvarande lägsta pris är just nu (enligt Elskling.se) 35,37 öre/kWh (+ moms).
För mig som gör åt 17 000 kWh/år blir skillnaden 1779 skattade kr på ett år.
Enligt SCB's statistik lönade det sig att teckna 1-årsavtal under sommarhalvåret 2016 (se länkade kurvor nedan) och det verkar som det lönat sig 2017 också.
Man kan även konstatera att det mellan 2011 och 2016 inte lönade sig att ha 1-årigt avtal jämfört med rörligt.
Här kommer länkar till lite kurvor för den som vill nörda ner sig. Nerds for curves! :geek:

http://www.energimarknadsbyran.se/Documents/Prisstatistik/Rödgrön 31 jan-18.pdf?epslanguage=sv

http://www.energimarknadsbyran.se/D...k/Elhandelspris för småhus.pdf?epslanguage=sv

Dessa kurvor kommer från Konsumenternas Energimarknadsbyrå, där det finns mycket info att hämta om ämnet för denna tråd. http://www.energimarknadsbyran.se/
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.