Blev lite nyfiken på vad det innebär för elförsäljningsbolagen om alla prutar 1 öre per kWh.
Elförsäljning till hushåll i Sverige uppgick 2016 till 75 TWh.
75 000 000 000 kWh X 0,01 kr = 750 000 000 kr i uteblivna intäkter. :surprised:
Det lönar sig för elbolagen att hålla upp priset!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Jag tecknar alltid nytt elavtal varje år
Försöker också göra detta, för ofta får man första året utan den fasta avgiften.

Konstigt att inte någon webbsajt har hakat på det, och erbjuder gratis byte av elhandelsbolag en gång per år.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Omständigt att byta så jag har ett standardmail jag skickar till min nuvarande leverantör där jag förklarar läget att jag tänker byta om de inte åtminstone närmar sig toppen på elskling. Då brukar jag få ett erbjudande tillbaka som i alla fall är i närheten av topp 3 på elskling (nån hundring i skillnad) bara jag binder upp mig att inte byta leverantör på 12 månader som jag accepterar. Tar 10 mins och samma mail jag cut’n’paste:ar.
 
  • Gilla
Fjallman och 2 till
  • Laddar…
Byter väldigt sällan. Har dedicerad kärnkraftsel och det är det inte många som erbjuder.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Byter varje, varannat eller var tredje år, beroende på vem som vinner Kundkrafts upphandling. Jag tycker det är en bekväm lösning.
Tycker det funkar perfekt. Och för mig, kanske inte behöver ha lägsta pris, då det inte skiljer så många kronor totalt. Men principen att kunna byta gillar jag. Och praktiskt då kundkraft sköter det.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag brukar också byta en gång per år. Har satt en notifikation i kalendern som påminner mig.

Det tar väl lite tid att genomföra ett byte. Därför brukar jag fundera på när man egentligen bör/kan byta. Ni som byter varje år, byter ni någon vecka innan eller samma dag som avtalet går ut? Det kanske kvittar?
 
Jag byter också via elskling varje år. Tar kanske tio minuter. Brukar göra det någon månad innan, man väljer sedan startdatum själv. Smidigt och jag får ett lågt pris kommande år också. Använder bara hushållsel, så jag sparar "bara" några hundra per år, men varför betala mer än man måste.
 
Tomture61
Om jag tittar på tex Telge Energi så via Elskling ser jag ett pris men via deras hemsida blir priset mycket högre ?
13 000 kwh / år , rörligt avtal .
Telge Energi 6684:- / år
Telge Energ via Elskling 5581:- / år
Vad har jag missat ?
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om jag tittar på tex Telge Energi så via Elskling ser jag ett pris men via deras hemsida blir priset mycket högre ?
13 000 kwh / år , rörligt avtal .
Telge Energi 6684:- / år
Telge Energ via Elskling 5581:- / år
Vad har jag missat ?
Att de har lockpris på elskling.se där de antagligen bl a tagit bort den fasta månadsavgiften
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om jag tittar på tex Telge Energi så via Elskling ser jag ett pris men via deras hemsida blir priset mycket högre ?
13 000 kwh / år , rörligt avtal .
Telge Energi 6684:- / år
Telge Energ via Elskling 5581:- / år
Vad har jag missat ?
Att de erbjuder en nykundsrabatt via elskling på 8.59 öre/kWh.
 
Jag vill slå ett slag för Tibber (www.tibber.se). El till lägsta möjliga inköpspris, 39 kr/mån fast avgift. För mig med ca 16 000 kWh/år motsvarar det ett påslag på 2,9 öre/kWh. Schyst app också där man kan följa och analysera förbrukningen samt köpa smarta tillbehör som sänker ens uppvärmningskostnader, delvis mha AI och smarta algoritmer. (Har ej provat, men tror säkert att det fungerar.)
 
K kia2 skrev:
Jag brukar också byta en gång per år. Har satt en notifikation i kalendern som påminner mig.

Det tar väl lite tid att genomföra ett byte. Därför brukar jag fundera på när man egentligen bör/kan byta. Ni som byter varje år, byter ni någon vecka innan eller samma dag som avtalet går ut? Det kanske kvittar?
Jag har en påminnelse i kalendern 3 månader innan avtalet går ut. Då går jag inte och kollar priset och jämför med det jag har nu. Är det mycket dyrare så avvaktar jag någon månad eller två till och ser om det blir billigare. Ofta har jag det här i bakhuvudet och tänker på det. Börjar det pratas om att det ska bli extrem torka under sommaren med låga vattennivåer då kanske jag ser till att binda avtalet så tidigt jag kan. Ja, man får försöka göra sin energianalys över landet Sverige:).
 
  • Gilla
pilen
  • Laddar…
Byter varje år. Alltid spotpris utan fast avgift, ofta med inget påslag heller.
Förr gick det att ringa och be dem ta bort fast avgift varje år men nu funkar det bara om jag byter först och då får det vara.

Har satt ett alarm i mobilen och brukar byta mha compriser.se medan jag käkar frukost.

För alla som inte använder el för uppvärmning är den fasta avgiften oftast det största påslaget!,
 
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Jag vill slå ett slag för Tibber (www.tibber.se). El till lägsta möjliga inköpspris, 39 kr/mån fast avgift. För mig med ca 16 000 kWh/år motsvarar det ett påslag på 2,9 öre/kWh. Schyst app också där man kan följa och analysera förbrukningen samt köpa smarta tillbehör som sänker ens uppvärmningskostnader, delvis mha AI och smarta algoritmer. (Har ej provat, men tror säkert att det fungerar.)
Tibber verkar ganska oseriöst, genom att bara fylla i boende och antal personer så påstår de att det blir en besparing på 552:-/år, detta utan att fylla i vilken leverantör och till vilket pris.
När man på pekar detta i deras meddelanderuta där det står att man ska få svar inom ett par minuter, istället så får man upp att fylla i sin mailadress, sannolik för att kunna dränkas i reklam.
 
Jag/vi Byter om vi får et bra offert, nu fik vi (sommar 2017) et Offert från Alltid.se , vi betaler 1284 skr / månad sommar och vinter. Det är incl Nät avgift och alt . Før betalta vi rundt 1500-1600 pr månad och upp til 3500 skr (fel på varmepump). Vi fik också en Gratis månad i början. så vi är ganska nöjda. Vi bor i Villa på 121 kvm, är 4-5 person och använder ca 11000-11500 Kwh pr år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.