Hej. Jag blir inte klok på hur mycket ved jag får elda i vår kamin. Vill inte elda för hårt och förstöra den.
Det hjälper föga att all information är på danska 😅
 
  • Etikett med tekniska specifikationer, rotationsvisat foto, svenska texter, installationsanvisningar, mobils gränssnitt synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vriden bild på etikett med teknisk information, svensk text, mätningsdiagram, energieffektivitet, år 2011.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ved = vid
Ved hjörne opstilling = vid installation i hörn.

Kolla manualen istället
 
G Genomklok skrev:
Ved = vid
Ved hjörne opstilling = vid installation i hörn.

Kolla manualen istället
Har tyvärr ingen manual då kaminen redan va installerad när vi flyttade in. Hittar ingen på nätet heller.
 
F fatman91 skrev:
Har tyvärr ingen manual då kaminen redan va installerad när vi flyttade in. Hittar ingen på nätet heller.
Ta en bild så man ser hela kaminen.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ta en bild så man ser hela kaminen.
 
  • En brinnande kamin med verktyg, belägen i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O

Bästa svaret

det går att räkna på som en indikation i max vedmängd per tid....


5.1 kW (angiven effekt för kamin) / 4.8 kW/kg (för träpelletstorr ved @ 7-8% vatten ) = 1.06 kg/h - om det är avgiven effekt som anges som effekt och 80% verkningsgrad så kan man ta värdet gånger 1/0.8 = 1.33 kg/h i genomsnitt - är det mer normaltorr ved runt 1.4 kg/h som mest skulle jag tro.

Nu är det alltid en start innan värmeavgivningen kommer igång ordentligt och en ganska lång eftervärme och glöd efter att du slutat att fylla på med mer ved, men bränner du mer än 8.4 kg ved på 6 timmar så kör du på för hårt för att det skall vara bra i längden.

du får väga vedkorgen före och efter på personvåg och räkna timmar och den vägen får en känsla på vad som får matas på som max i vedväg in i kaminen.
 
  • Gilla
hp73 och 2 till
  • Laddar…
Tack för tydlig info! Ska väga vedkorgenbinför morgondagens eldning
 
  • Gilla
Arjeplog1 och 1 till
  • Laddar…
D
F fatman91 skrev:
Hej. Jag blir inte klok på hur mycket ved jag får elda i vår kamin. Vill inte elda för hårt och förstöra den.
Det hjälper föga att all information är på danska 😅
Det är ju inte bara kaminen som begränsar utan även skorstenen.
 
Redigerat:
Purre Purre skrev:
1,5kg/h tolkar jag denna sida som. Ni verkar ha en Lotus Mondo 1
[länk]


Lite manualer/instruktioner jag hittade, är nog inte helt dumt att spara/skriva ut för framtiden.
[länk]
[länk]
[länk]
1,5 kg i timmen är ju ingenting, typ 2 klabbar i timmen alltså🤔
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
1,5 kg i timmen är ju ingenting, typ 2 klabbar i timmen alltså🤔
Hur mycket hade du velat trycka in i något som ska leverera 5kW?
 
  • Gilla
claes b
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Hur mycket hade du velat trycka in i något som ska leverera 5kW?
Det lät bara lite, men jag kanske inte eldar så mycket mer själv egentligen. Typ 3 klabbar i timmen. Skulle bli cirka 2 kilo i timmen i min keddy kassett då.
 
M Mapet890 skrev:
Det lät bara lite, men jag kanske inte eldar så mycket mer själv egentligen. Typ 3 klabbar i timmen. Skulle bli cirka 2 kilo i timmen i min keddy kassett då.
Eldar du så det är en lugn låga i kaminen så borde du landa på en lämplig mängd. Sen kan det finnas restriktioner hur länge man får elda.

Contura(annat märk) säger att normalt är 2-3 kg/h, och att det sen beror på storleken/effekten.

Sen beror det på vad man har för skorsten också. Jag har en murstock och den blir ljummen om man eldat en hel dag.
 
  • Gilla
Nisse1952 och 4 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Eldar du så det är en lugn låga i kaminen så borde du landa på en lämplig mängd. Sen kan det finnas restriktioner hur länge man får elda.

Contura(annat märk) säger att normalt är 2-3 kg/h, och att det sen beror på storleken/effekten.

Sen beror det på vad man har för skorsten också. Jag har en murstock och den blir ljummen om man eldat en hel dag.
Ja, men jag tycker det är svårt att veta vad som är lagom egentligen, men jag tippar på att jag eldar cirka 2-2,5 kg i timmen, men jag eldar sällan över 3-4 timmar. Har murstock med slang i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.