Jag har beställt en Raspberry Pi som dator för fjärrlogin till huset. Den drar runt 5W. Min gamla Windows-dator drar runt 50W när den inte används. Uppåt 300W när den används. Genom att kunna stänga av denna datorn när jag inte är hemma så sparar jag en hel del el. Det blir drygt 32kWh/mån. Raspberryn betalar av sig på ett drygt år (jag hade en liten gammal SSD liggande i en kasserad laptop så den var gratis).

Jag räknar med all minskad energiförbrukning som en vinst då jag har en värmepump som är mycket mer effektiv på att alstra värme än vad en dator är (runt 7ggr effektivare per instoppad W).

Men stänger du av datorn när den inte används så är ju kostnaden försumbar eftersom du ändå använder den och att den då har ett värde.
 
Jag har en dator med ungefär din specifikation (2070 Super som GPU). Den drar 2W i standby och ca 70W vid normal användning (webb och office-program). När jag kör Microsoft Flight Simulator drar den 300-400W.
 
A och O är att sätta en grendosa med brytare till alla komponenter på ett smidigt ställe, buntband runt skrivbordsbenet tex., grabbens skärm drar 48W när han bara stängde av datorn och skärmen hamnar i stand by, är nog väldigt vanligt, nu har han lärt sig att slå av brytaren efter att ha stängt ner datorn.
 
Jag är lite skadad sen förr i tiden (tänk Windows 98). Det var näst intill en naturlag att något hängde sig om man använde strömspar- eller viloläge, tex att ljudet försvann efter uppvaknandet eller liknande. Min numera gamla men ändå skapligt moderna MacBook Pro har aldrig riktigt funkat med strömsparläge heller, plötsligt märker man att den ligger ihopvikt och vaken eller så vaknar den inte upp då man öppnar den. Så här hemma är det av eller på som gäller.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Ser ut som grabbarnas setuper ligger på ~3W i stdby läge.
 
A AndersS skrev:
Svarar du i rätt tråd;) finns andra trådar för dina tankar.
Nah den hamnade lite fel
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag räknar med all minskad energiförbrukning som en vinst då jag har en värmepump som är mycket mer effektiv på att alstra värme än vad en dator är (runt 7ggr effektivare per instoppad W).
Oj! Den värmepumpen skulle jag också vilja ha! Övriga ligger på ca 3-4 ggr i verkligheten, i alla fall vintertid.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Svarar du i rätt tråd;) finns andra trådar för dina tankar.
Hej Anders. Svarar du i rätt tråd? Det finns trådar där folk kan gnälla på andra i onödan. Jag tycker posten var bra och nära ämnet nog.
 
elpaco elpaco skrev:
Hej Anders. Svarar du i rätt tråd? Det finns trådar där folk kan gnälla på andra i onödan. Jag tycker posten var bra och nära ämnet nog.
Kolla inlägg #22:crysmile:
 
MrJay
Jag som precis skall bygga ihop en ny 7950X maskin med RTX 4090 FE :cool:
 
Jag har mätt på min "kontorsplats" med en stationär dator, en HP Z book två skärmar KVA switch rejäla datorhögtalare och headset på laddning. Det blev 4-5 kWh per vecka. Z boken och skärmarna används nonstop kontorstid och den stationära står mest i viloläge.
 
Cheesen
L Linus Hässelmo skrev:
Hej,
Nu i tider när el-priserna springer iväg har jag börjat tänka allt mer på hur mycket min stationära dator förbrukar i jämförelse med andra prylar i hemmet som drar mycket ström. Hur kan jag gå till väga för att få ett någorlunda realistiskt svar på dess förbrukning?

Komponenterna till datorn ser ut som följande:
* 750W Nätaggregat
* AMD Ryzen 7 3700X Processor samt medföljande kylare
* Geforce GTX 2070 Grafikkort
* 2x DDR4 8GB 3200MHz RAM minne
* 1TB SSD M.2 Hårddisk

Tack på förhand!
Det beror helt på vad du gör med datorn.
Allt från 35W - kanske ungefär 500W
Vad har du för skärm? på tomgång så drar den antagligen mer.
Om du verkligen vill veta så måste du investera i en elmätare som loggar under tid så du kan få en snittförbrukning på ditt datoranvändande.
 
Cheesen
MrJay MrJay skrev:
Jag som precis skall bygga ihop en ny 7950X maskin med RTX 4090 FE :cool:
Kolla in Jayz2Cent om dennes 4090 på youtube
Han har ett Asus 4090 som inte botade med AMDprocessorn. FE funkade hur bra som helst tydligen
 
MrJay
Cheesen Cheesen skrev:
Kolla in Jayz2Cent om dennes 4090 på youtube
Han har ett Asus 4090 som inte botade med AMDprocessorn. FE funkade hur bra som helst tydligen
Därav skulle jag ha FE, dessutom är den mindre, snyggare och billigare. Är välinsatt i ämnet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.