Känns som vår myseldning i kaminen gör lite på värmekostnaderna. Har fjärrvärme.
Men räknar man tid och resor till å från skogen (har egen skog) så går jag säkert minus. Hade nog varit mer ekonomiskt och arbetat dom timmarna istället!
Men mysigt är det ju!
 
Om du hugger för hand kan du ju räkna av kostnad för gymkort?
 
Fast det blir ganska ensidig träning. Eller har du tips på spännande vedhuggningstekniker så man tränar hela kroppen? Helst utan att hugga sig benen? ;)
 
pelle242 skrev:
Fast det blir ganska ensidig träning. Eller har du tips på spännande vedhuggningstekniker så man tränar hela kroppen? Helst utan att hugga sig benen? ;)
Först gå ut i skogen och såga ner träden (om man inte som pappa bara är snäll och hjälper till att ta hand om bäverfällen som ligger i vägen (efter att ha frågat markägaren om lov förståss)), sedan såga upp dem och trava dem, sedan vänta på vintern och dra dem ut ur skogen på vedkälken, sedan såga upp dem i lagom korta bitar, sedan hugga dem och trava dem, för att slutligen bära ner dem i källaren och få in dem i pannan. Skulle vilja säga att det tar större delen av kroppen :-D
 
Tippar på att jag tjänar runt 10000:- om året på att elda i kakelugn och vedspis. Har egen skog och den måste ju ändå skötas och då tar jag vara på veden. Givetvis räknar jag inte timpeng när jag hugger min egna ved och inte heller när jag odlar mina egna grönsaker och potatis. Men visst vore det säkert bättre ekonomiskt att åka till jobbet de timmar jag lägger ner på ved och odling.
Men inte lika roligt :)
 
Man får inte betalt framför tv:n eller på gymmet heller..
 
  • Gilla
TomHed75 och 1 till
  • Laddar…
Jag mäter inte åtgången på veden. Vi äger inte egen skog, men det brukar lösa sig i alla fall om håller sig framme. Lägger väl ett par hundralappar i bensinpengar på att hämta ved för sedan själv kapa och klyva. Jag ser det som träning och framförallt som en rejäl besparing. Tror jag sparar runt 10' om året på att elda själv idag. Har som målsättning att spara ytterligare genom att skaffa en vedpanna vid sidan av min värmepump.Då kör vi nog mindre med kaminerna. VP kostar ju oss primärt i dec-feb.

Jag tycker många tänker fel. Att man kan tjäna de pengarna istället. Men det är för dålig timpeng för en amatör som mig. Däremot om jag sparar 10' om året så är det 20' brutto. Det är mycket pengar.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Jag har väldigt dålig koll på hur mycket jag sparar när jag eldar i kaminen, det är kanske ett par tusenlappar om året då det mest eldas när jag känner för det några gånger i veckan.

Men jag har egen skog och senaste åren har jag röjt bort en del träd som varit ivägen så veden har ju varit billig.
 
Hur mycket jag sparar på min kamin är lika svårt att svara på som frågan om hur mycket jag sparar på att köra skoter, gå på hockey, hyra en film eller ta en kall öl. Dvs jag eldar inte för att spara pengar, jag eldar för att det är roligt, tillfredställande och ger livskvalitet. Jag har lagt en hel del tid på att designa och bygga min egen kaminlösning (http://www.byggahus.se/forum/biobransle/218406-bygga-eldstad-i-nybygge.html) och eftersom jag är intresserad av energiteknik så ser jag det som en hobby.
Sen att det är ett utmärkt sätt att höja tempen inne under kvällarna är ju såklart en stor bonus.
Jag håller inte med om att en kamin gör sig bäst i ett gammalt dragigt hus, jag tycker att en eldstad passar precis lika bra i ett nybygge. Under förutsättning att den anpassas efter rådande omständigheter såklart.
 
  • Gilla
KTM RTR
  • Laddar…
Ja sparar väll åxå bara nån 1000ing per år på min kamin, en morsö 8150 täljstens inklädd, å de är när verkningsgraden på min LLVP börjar minska vid en -20 å kallare, men som så många andra skriver är det ju mysfaktorn som lockar mest med kaminen, sen är det ju fortfarande mycket billigare mot att ha direkt el. Typ halva priset om ja räknat rätt, köper ved för 350kr kbm. Å fint att veta att man kan värma kåken och grilla korv om det blir strömavbrott, vilket dock inte händer så ofta här hemma.
 
pelle242 skrev:
Fast det blir ganska ensidig träning. Eller har du tips på spännande vedhuggningstekniker så man tränar hela kroppen? Helst utan att hugga sig benen? ;)
Man skulle nog kunna kalla det funktionell träning och det ger bra resultat. Jag ökar rejälti alla ryggövninger i gymmet efter varje års vedhuggningsperiod
 
Nja, till att börja med borde man ju hugga lika mycket med vänster som med höger för att det skall bli bra, hur många gör det?
 
pelle242 skrev:
Nja, till att börja med borde man ju hugga lika mycket med vänster som med höger för att det skall bli bra, hur många gör det?
Helt rätt, ska det vara nån ide att göra nått överhuvudtaget så ska man naturligtvis fördela allt man gör jämnt mellan höger och vänster kroppshalva. Lätt att glömma bort att detta även gäller när man skriver, hanterar fjärrkontroll eller telefon, växelspaken i bilen och andra mer privata sysslor.

Hur många gör det?
 
jensaro skrev:
Helt rätt, ska det vara nån ide att göra nått överhuvudtaget så ska man naturligtvis fördela allt man gör jämnt mellan höger och vänster kroppshalva. Lätt att glömma bort att detta även gäller när man skriver, hanterar fjärrkontroll eller telefon, växelspaken i bilen och andra mer privata sysslor.

Hur många gör det?
Att hålla på och byta hand man växlar med i bilen känns som om att gå lite för långt ;)
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.