tommib
M merbanan skrev:
Det domstolsscenario jag tänker mig är en advokat för styrelsen som proklamerar energibesparingsåtgärdernas lovsång i Tingsrätten för nämndemän från Miljöpartiet som efter det kör över domaren. Det är här jag ser en möjlighet till att utfallet inte är glasklart.

Om motparten tar upp att solceller är en elproduktionsanläggning så kan andra sidan kontra med att det inte är det utan det är istället en apparat för energibesparingsändamål som faller inom styrelsens kompetensområde att besluta om.

Allt detta är högst teoretiskt men jag går efter devisen att om jag kan argumentera för en linje som håller ihop hjälpligt så kan det definitivt "lura" en nämndeman. Speciellt om det gäller för miljöns skull eller barnen osv.
Nej, det skulle en advokat inte göra eftersom det utan tvekan är helt fel.

En solcellsanläggning är faktiskt explicit definierad som en elproduktionsanläggning. Du och/eller din advokat kan försöka övertyga elsäkerhetsverket och skatteverket om annat men ni lär förlora.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
tommib
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker pragmatiskt att de inte behöver helt avinstalleras, de kan sitta kvar där på taket. De behöver bara försäljas så att samfällighetsföreningen inte är ägare och verksamhetsutövare. Någon annan part får ta över det. T ex gamla styrelsens ledamöter, eller kanske vill de bilda något typ av ekonomisk förening för ägandet av solcellerna.
Ja, det är ju en väldigt pragmatisk lösning. Den ekonomiska föreningen får hyra plats av samfällighetsföreningen till sina solceller. Hyran behöver ju inte vara ockermässig. Ungefär i det läget kan man också börja diskutera den där växelriktaren i TS garage, inte dessförinnan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
tommib
K Klacken skrev:
Jaha, men sänka kostnaderna för föreningens medlemmar att t ex ladda bilen i garaget är olagligt?
Ja. Faktiskt explicit så om det involverar att uppföra en elproduktionsanläggning som inte finns med i anläggningsbeslutet.
K Klacken skrev:
Att ett påstående från TS sida att installationen skulle skett utan stämmans medgivande är bara ett påstående från TS sida!
Ja, för all del. TS kan teoretiskt ljuga sig blå kring detta. Då blir det helt meningslöst att diskutera.

K Klacken skrev:
Vad hände på stämmorna 2021,2022?
Det beskrivs explicit av TS. På stämman 2021 röstades förslaget ner.
K Klacken skrev:
I en fastighet använd el, alltså kan alltså el ingå i en fastighets verksamhet
Ett nonsensargument.
 
  • Gilla
mattie_river och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Klacken skrev:
Jaha, men sänka kostnaderna för föreningens medlemmar att t ex ladda bilen i garaget är olagligt?
Om en verksamhet sänker kostnaden eller inte för samfällighetsföreningen är inte avgörande för om den är tillåtet eller inte. Det som avgör är om verksamheten är en del av drift och utförande av gemensamhetsanläggningen eller inte.

K Klacken skrev:
Att ett påstående från TS sida att installationen skulle skett utan stämmans medgivande är bara ett påstående från TS sida! Vad hände på stämmorna 2021,2022? TS verkar inte ens ha varit där!
Det är helt irrelevant vad stämmorna röstade. Eller om TS var där. En stämma kan inte ändra på anlägningsbeslutet, endast Lantmäteriet kan göra det vid en anläggningsförrättning.

K Klacken skrev:
I en fastighet använd el, alltså kan alltså el ingå i en fastighets verksamhet
Ja man får använda el men inte producera den.

Ungefär som att en vägförening får använda diesel till sina väghållningsmaskiner men man får inte köpa in sig i ett oljeraffinaderi för det.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
M
tommib tommib skrev:
Ja. Faktiskt explicit så om det involverar att uppföra en elproduktionsanläggning som inte finns med i anläggningsbeslutet.

Ja, för all del. TS kan teoretiskt ljuga sig blå kring detta. Då blir det helt meningslöst att diskutera.


Det beskrivs explicit av TS. På stämman 2021 röstades förslaget ner.

Ett nonsensargument.
Teoretiskt sett kan alla på hela Byggahus ha ljugit ihop sina historier. Frågan är bara vad uppsidan skulle vara med det... 🤔🤔
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K
M mattie_river skrev:
Teoretiskt sett kan alla på hela Byggahus ha ljugit ihop sina historier. Frågan är bara vad uppsidan skulle vara med det... 🤔🤔
Nej, det har naturligtvis aldrig hänt.....
 
M
tommib tommib skrev:
Ja, det är ju en väldigt pragmatisk lösning. Den ekonomiska föreningen får hyra plats av samfällighetsföreningen till sina solceller. Hyran behöver ju inte vara ockermässig. Ungefär i det läget kan man också börja diskutera den där växelriktaren i TS garage, inte dessförinnan.
Hade det varit jag som rattat föreningen då så hade jag tagit hjälp av områdeskunnig jurist så allt hamnat rätt.
 
tommib
Låter som en bra plan. Spara den tanken tills du sitter som ordförande. Faktum är att du kan lägga fram det på stämman. Det kan vara värt att hosta upp några tiotusen kronor för att utreda exakt väg framåt i just er situation. Dessutom kan det vara ett bra sätt att desarmera frågan utan att det blir personkonflikter av allt att ta in en extern part som får skriva en rapport.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M
tommib tommib skrev:
Låter som en bra plan. Spara den tanken tills du sitter som ordförande. Faktum är att du kan lägga fram det på stämman. Det kan vara värt att hosta upp några tiotusen kronor för att utreda exakt väg framåt i just er situation. Dessutom kan det vara ett bra sätt att desarmera frågan utan att det blir personkonflikter av allt att ta in en extern part som får skriva en rapport.
Det är ju iofs snubblande nära att de hade fått betala för anläggningen som skadestånd. Ändå.

Då har vi "bara" frågan kvar med laddboxarna som installerades för något år sedan och som garanterat inte heller ingår i anläggningsbeslutet men som öppnar för överklagan av debiteringen...
 
tommib
M mattie_river skrev:
Det är ju iofs snubblande nära att de hade fått betala för anläggningen som skadestånd.
Nej. Som sagt är solpaneler främmande verksamhet även om ni kommer över dem gratis. Så jag skulle avråda från att ta upp det.

Laddboxarna kan jag inte uttala mig om, det tror jag är luddigare om det är specificerat att det ska finnas eluttag i garagen. En "laddbox" är egentligen bara ett lite mer intelligent eluttag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B bygges skrev:
Claes och Bygges vill ha varsin dator i samfällighetsföreningens lokal för att kunna argumentera på byggahusforumet. Frause som är ordförande säger då att datorer inte ingår i någon av gemensamhetsanläggningarna beskrivna i anläggningsbeslutet. Claes och bygges säger då, vi köper varsin bärbar dator själva, vi sätter en elmätare och betalar för förbrukad el. Hela samfälligheten instämmer i att den fuktskadade städskrubben där datorerna placeras ändå inte används och att detta inte kommer innebära någon olägenhet för övriga medlemmar. Elanvändningen bedöms försumbar och inte ha någon negativ effekt på samfällighetens elanläggning.

Detta är villaägarnas riksförbunds alternativ för installation av laddboxar utanför anläggningsbeslut.
Så i det här fallet är det troligt att det det i anläggningsbeslutet och samfällighetslagen skulle rymmas upplåtelse av lokaler till annan verksamhet än samfällighetens?

Och i TS fall upplåtelse av mark eller takyta för en elproduktionsanläggning?
 
tommib tommib skrev:
Laddboxarna kan jag inte uttala mig om, det tror jag är luddigare om det är specificerat att det ska finnas eluttag i garagen. En "laddbox" är egentligen bara ett lite mer intelligent eluttag.
Samtidigt skulle man kunna argumentera för att det är att likställa med att man tex för 20 år sen hade installerat en bensinmack. Bara för att det är ett eluttag är inte syftet med det samma som när anläggningsbeslutet skrevs.
 
M
tommib tommib skrev:
Nej. Som sagt är solpaneler främmande verksamhet även om ni kommer över dem gratis. Så jag skulle avråda från att ta upp det.

Laddboxarna kan jag inte uttala mig om, det tror jag är luddigare om det är specificerat att det ska finnas eluttag i garagen. En "laddbox" är egentligen bara ett lite mer intelligent eluttag.
Inte för att jag tänker driva det (men egentligen tycker jag det är åt helsicke att insistera på att få smeta ut kostnaden på alla medlemmar trots att det går att lösa på så sätt att de som vill ha laddmöjlighet får betala själva), dock kan ju ev någon annan överklaga debiteringen.
 
B
F frause skrev:
Så i det här fallet är det troligt att det det i anläggningsbeslutet och samfällighetslagen skulle rymmas upplåtelse av lokaler till annan verksamhet än samfällighetens?

Och i TS fall upplåtelse av mark eller takyta för en elproduktionsanläggning?
Ett anläggningsbeslut är sällan så detaljerat. Det är oftast ett antal rader om vilka materiella tillgångar, ytor och t.ex. tekniska system som förvaltas. Det blir en fråga om rimlighet och vad som är en olägenhet. Att installera en solcellsanläggning utanför anläggningsbeslutet skulle innebära, förutom att positiva medlemmar själva ska stå för planering, kontakt med entreprenör, likvida medel för inköp och installation, teknisk förvaltning och underhåll, också kan installeras på ett sådant sätt att det inte skapar en olägenhet för andra negativt inställda. Det får heller inte påverka befintlig elanläggning negativt på något sätt. Just solcellsanläggning är ju vanligtvis en omfattande installation som kan hindra t.ex. byte av tak och vara estetiskt mindre tilltalande. Det blir lite svårt att tänka sig hur det ska gå till. När det gäller t.ex. laddboxinstallation för ett antal eller flera fastighetsägare är det mer görbart.

Skärmdump av ett diskussionsforum om installation av egen laddstolpe i samfällighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Laddboxarna kan jag inte uttala mig om, det tror jag är luddigare om det är specificerat att det ska finnas eluttag i garagen. En "laddbox" är egentligen bara ett lite mer intelligent eluttag.
Problemet med laddboxarna är hur man debiterar för förbrukningen. Som jag fattat så saknas möjligheten att uttaxera denna kostnad via anläggningsbeslutet i detta fall. Då kan man endast snällt be medlemmen att betala. Men detta är ganska självreglerande om medlemmen fortsatt vill ha möjlighet att ladda sin elbil eftersom till slut så stänger nog någon av elen till laddboxen. Men om styrelsen inte riktigt ligger på så kan det nog ta ett antal månader innan man kopplar att ingen betalar.

Det finns vägar kring detta genom att låta en extern part agera mellanhand. Då får den boende teckna avtal med den parten som sedan sköter den ekonomiska administrationen. Att samfälligheten har någon form av serviceavtal för administration av samfällighetens kontakter i garagen tycker jag landar precis inom lagrummet för vad samfälligheter kan göra utan ny förrättning där uttaxering efter förbrukning medges.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.