Har för egen del alltid tyckt att man ska betala tillbaka lånade pengar, men dom flesta bekanta som tar lån idag tar amorteringsfria lån! Själv amorterar jag 3% (vilket jag tycker man ska klara av att betala på sitt lån, har man inte mer i buffert bör man kanske låna mindre pengar!?)
Gör jag fel?? Hur gör ni??
 
amorterar 50k om året, men amorteringsfritt nu i ett halvår innan barn #2 kommer... så vi har extra renoveringsfond och slipper bo i ett bygge med detta barn också ;D
 
Det beror väl på, topplån är ju mer eller mindre krav på att man skall amortera. Lagom amorteringshastighet är väl så att man blir av med dem till dess att man skall börja betala fastighetsskatt. Vi amorterar 50-60.000 kr per år på vårat topplån och räknar med att det skall vara borta relativt snart.

Vad det gäller bottenlån så anser jag att pengarna man får över gör mer nytta på huset än att betala av ett lån med dagens ränteförhållanden. Även om huset är nybyggt finns det ju ofta saker kvar att göra som kostar pengar t.ex. altan, uterum, infart, staket, gräsmatta, trädgård, pool eller vad man nu kan tänkas vilja göra. Detta ger ju dessutom förhoppningsvis en värdeökning av huset.

På ett 2 mkr lån är 3 % 60.000 kr, eller 5.000 kr i månaden vilket låter väl saftigt att amortera på ett bottenlån. Jag skulle snarare lägga pengarna på att förgylla tillvaron med resor, bil, båt eller dylikt. Men mycket handlar väl om vilket utrymme man har ekonomiskt, behöver man avstå från något för att man skall betala av topplån skulle jag prioritera annat.

 
Vi amorterar ingenting just nu då vi resonerat som så att vi under de första 1-2 åren i huset har så mycket utgifter ändå eftersom vi bland annat ska göra iordning trädgården, bygga en altan och eventuellt inreda ett badrum.
Så snart vi gjort de stora investeringarna ska vi börja amortera. Vi har valt att inte ha någon jämkning så vi kommer att få ca 30000:- (så länge avdraget är 30%)tillbaka på skatten varje år och de pengarna ska gå till amortering.
 
TiGGrE skrev:
amorterar 50k om året, men amorteringsfritt nu i ett halvår innan barn #2 kommer... så vi har extra renoveringsfond och slipper bo i ett bygge med detta barn också  ;D
Rätt tänkt ;)
 
3% verkar vara lite högt med tanke på att banker oftast lägger upp lån på mellan 40 och 75 år (bottenlån). Topplån ska man få bort så fort som möjligt, högre ränta och amorteringskrav från banken. Kan i och för sig lösas genom att man omvärderar huset och då kan ju värdet ha stigit mot inköpspris.

Man ska nog också ta i beaktande att värdet på lånet minskar om det råder inflation. Jag skulle nog säga max 2%. Att vara helt skuldfri blir bara förmögenhetsskatt i alla fall i stockholm och andra områden med höga fastighetsvärden.

Tåbe
 
...amorterar? :)
 
Hejsan,

Vi kommer att amortera varje månad, även om vi inte kommer få något topplån. Det är ju faktiskt så att efter 5 år blir det ju halv fastighetsskatt och efter ytterligare 5 år så blir det ju hel fastighetsskatt, så om ni inte amorterar direkt, så kommer ni få en högre månadskostnad om 5 år och ännu högre om 10 år än vad ni har idag. Det är ju bättre att ha hunnit amortera av en del av lånet, så att de månatliga utgifterna för boendet inte stiger, utan förblir samma eller lägre. Däremot planerar vi att kanske ändra till amorteringsfritt under framtida föräldraledighet, då inkomsten då sjunker. För oss och er som inte har barn, passa på att amortera innan barnen kommer, för det blir nog inte bättre ställt då.

Jag rekommenderar verkligen amortering, men ni behöver ju inte amortera så det bara blir makaroner och falukorv till middag var eviga dag.
 
F
Amorterar inte, men la in ca 1 miljon i huset.
Vill också passa på och resa och leva lite medan man är hemma. Är också föräldrarlediga ett tag framöver och har dessutom behov av pengar till altan, trädgård, garage mm.

Vi har sparat runt 200tkr som vi tänkte investera istället för att lägga på huset.
Kanske bättre avkastning.....
 
Amorterar ingenting. Med lånet vi har blir en realistisk (efter vår ekonomi) amortering knapp kännbar. Sätter istället av pengar på ett sparande med någorlunda hög avkastning som kan täcka oförutsedda utgifter eller en hejdundrandes fest när man fyller 50.
 
Kommer också köra amorteringsfritt... Och sätta undan pengar i sparande med bättre avkastning....
Om det blir en kraftig sväng, och räntorna stiger mycket, då börjar jag amortera, men inte förän räntorna stiger över ca 10%... För jag snittar bra mycket högre än så på börsen.. ;D

Plus att jag vill bestämma över min egen ekonomi... och inte ha en bankman som "godkänner" mina månadsutgifter... >:(

Och sist men inte minst... Om jag har pengarna i eget sparande så kan jag ta av dem ifall oförutsägbara saker händer, och jag slipper då belåna huset.. alternativt sälja, bara för att vi får ett väldigt tufft år.... 8)
 
hej
jag tycker att ni är många som svarat på denna tråden som amorterar mycket. De jag känner som byggt nytt verkar amortera mer i stil med 25 - 30 papp per år. 50 - 60 tusen låter väldigt mycket tycker jag ...
mvh Fiddeli
 
Nu ska jag berätta, som kontrast till alla högamorterare ;), hur vi gör i vår familj och säkert är det många som tycker att vi är totalt ::)
Vi amorterar ingenting, mer än högst symboliskt ca. 600-700 kr/mån, har alltså vårat bottenlån amorteringsfritt så när som på den där symboliska summan, vi har iof. inget topplån.
Varför?, jo det är därför att vi istället "sparar" dessa amorteringspengar och istället är helt lediga bägge två, med våra barn juni-augusti varje år.
Detta låter säkert helknasigt ur planerings/placerings/
"börsekonomiskt" hänseende och säkert alla andra ekonomiska hänseenden också ;) men vi har resonerat så att det är så få år som barnen är "små" och vi vill ta vara på de åren så länge det går, för barnens skull men lika mycket eller ännu mer för vår egen skull.
Sen när de blir större och klarar sig mer själva så kan vi också jobba mer och i förlängningen amortera mer.

//Christina.
 
Min åsikt är att man bör amortera, speciellt med dagens låga inflation. För 15 år sen så fixade inflationen amorteringarna men nui får man nog gott klara de själva. Varför inte amortera nu när ränteläget är lågt?

En annan aspekt är att man efter ca 15-40 år behöver göra om och byta ut stora delar av huset. Har man inte amorterat så finns inget utrymme att låna upp mer pengar. Om man nu inte är så naiv att man tror att fastighetspriserna kommer att stiga uppåt i all evighet
 
Är det naivt att tro att fastighetspriserna har stigit på 40 år? Då är jag oerhört naiv....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.