ullberg
K Karriärmamman skrev:
1, Hur många procent av er skuld amorterar ni ?
2, Hur många procent av er disponibla inkomst (efter skatt) amorterar ni?
3, Hur många procent av er disponibla inkomst spara i på annat sätt
4, ev värdehöjande investeringar till huset
1. Knappt 5% per år
2. Ca 5% av nettolön
3. Ca 15% av nettolön
4. Gjort: Totalrenovering, fiber, fixat trädgård som var ordentligt igenvuxen. Att göra: tillbyggnad (oklart när dock)

Även om jag inser att ränta är avdragsgillt och andra sparanden kan ge mer avkastning så känns det för min inre frid bra att amortera, när jag provade appen bofink fick jag dock underkänt:
Skärmdump av en app med betyget "1 av 10" för amortering och texten "Oacceptabel amortering! Du borde inte amortera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
Redigerat:
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
ullberg
S johd01 skrev:
Precis köpt
Lån 2,295
Belåningsgrad: 85%
Amorterar det vi måste, runt 3800 kr eller nåt och resten sparar vi på börsen.

Jag tror det är avbetalt på 35 år eller nåt.. får se om vi ökar amorteringstakten senare om vi kan.
Om ovanstående siffror stämmer är det snarare 50 år...
 
M Markarbetaren skrev:
Jag förstår att du inte är aktieägare eftersom du inte förstår hur börsen fungerar. Ditt påstående är helt felaktigt tyvärr.
Stämmer bra, inte aktieägare av större mått mätt, men någon måste ändå betala, eller är det så att alla kan tjäna pengar samtidigt, så varje hundralapp är värd 108:- om man väljer att spekulera på börsen, helt rätt att jag inte förstår ekonomi i så fall.

Mvh P-A
 
M Markarbetaren skrev:
Krullert>>Den stora skillnaden är att sitter du på ett aktie eller fond-ägande så sätter du en stopp, dvs. en nedre gräns där du anser att din nivå ligger. Ett knapptryck och nån annan tar över din risk. Ett boende som tappar i värde är inget som man springer och säljer på en eftermiddag. Där sitter man kvar när värdet faller och räntorna stiger.

Det sista du skriver är nog något som dagens bostadsköpare bara kan drömma om. Du skriver själv om problem att lösa 4% ränta på 3Msek som pensionär i 14Msek boende. Jag tror att om du har så dålig pension att du inte löser det så får du nog ett roligare pensionärsliv om du säljer det stora 14miljonershuset och skaffar dig något mindre och har redigt sköj för resterande pengar.
Visst är det så, men jag hoppas folk tänker på hur deras lån kan påverka deras situation som pensionär. D.v.s. om deras hus efter några decennier kostar 14 miljoner, så är det troligen inte helt billigt att bo någonstans i närheten eller alls i samma standard heller.
Som man hör dagens pensionärer idag, där det inte lönar sig att sälja deras hus, för det blir i princip dyrare med alla skatter och höga månadsavgifter att flytta till och bo i en dräglig lägenhet.

Att sätta stop-loss på aktierna kan man såklart göra, men då ska man vara väl insatt, intresserad och riskbenägen.

Personligen är jag inte helt emot att låna för att investera. Men ska jag göra det blir det i närheten av vad jag tror är botten av en konjunkturcykel, inte i en av låga räntor inducerad aktiebubbla med höga värderingar :)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Okej, så om du köpt en kåk för 600K, betalat 100K i insats och amorterar som en tok, 300K på några år så är dom pengarna värda 30K, då har inte dom amorterade pengarna tappat i värde? Hade du satt dom på lönekontot till 0% ränta hade du fortfarande haft det ursprungliga värdet kvar.
Hade ju varit smidigt om lånet följde husets värdeminskning men så är knappast fallet. Jobbigt att sitta med 600k lån på ett hus som bara är värt 30k. Amortera du inte på billånet heller?
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Okej, så om du köpt en kåk för 600K, betalat 100K i insats och amorterar som en tok, 300K på några år så är dom pengarna värda 30K, då har inte dom amorterade pengarna tappat i värde? Hade du satt dom på lönekontot till 0% ränta hade du fortfarande haft det ursprungliga värdet kvar.
Då hade jag visserligen haft pengarna kvar, men en skuld som var ännu större. Skulden följer inte husets värde utan din amortering.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Blir nyfiken på varför du inte vill amortera?


T Polos skrev:
0% finns absolut ingen anledning att amortera
2,3 miljoner i lån
 
Vi ligger på cirka 50% i belåning, 3 milj i skuld. Har hört från folk att det är bra att amortera, "man kan ju alltid låna mer sen om man behöver!". Men nej, så är det inte alltid. Jag blev tex nekad ett lån på 150000kr (byta avlopp) förra året eftersom jag startat eget senaste året. Spelade ingen roll att jag tjänat 60000/mån i flera år och ännu mer nu. Helt bisarrt. Man skall inte bli för gammal heller har jag hört.

Nej, det finns betydligt bättre saker att plöja ner sitt eventuella överskott i än att amortera, särskilt med denna låga ränta. Vi svenskar är väl generellt lite för trygghetssökande för att våga satsa på något annat än amortering eller fonder...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Nej, det finns betydligt bättre saker att plöja ner sitt eventuella överskott i än att amortera, särskilt med denna låga ränta. Vi svenskar är väl generellt lite för trygghetssökande för att våga satsa på något annat än amortering eller fonder...
Det beror ju lite på hur man ser det.
I efterhand, och i rent ekonomiska termer, är det ju ingen tvekan om att det under de senaste åren hade varit bättre med andra investeringar än att amortera.
Men om man som person är sådan att man får magsår och sömnproblem av att ligga med pengar på börsen så är det kanske inget bra alternativ ändå?

/C
 
1. 2,67 %
2. 5,56 % förra året, nu — då jag är arbetslös — runt 10 %
3. >3,33 % månads plus klump när det finns utrymme. Dock plockas t.ex ny spis från sparade potten. Har ca tre (normal-)månadsinkomster på banken.
4. Ifjol: ca 170 kr (säkert mer, men det var de stora sakerna; bergvärme och några fönster - största delen av detta på lån) I år: ca 60-70 kr (renovering av vattenskada - mestadels med fådda pengar). Procentsatser oväsentligt då det inte tas från lönekontot.

Belåningsgrad: 0,64-0,56 % beroende på vilken värdering man går på.
Skulle vilja öka amortering och bli av med lånet på tio år.
 
M Markarbetaren skrev:
I år ligger min avkastning på "sparandet" på ca. 8% hittills och jag har 1,5% på bolånet. Dvs. hittills i år ligger jag över 7% med mitt tänk.
Tänk dock på att du betalar 30% av de där 8 procenten i skatt när du realiserar den. Minskningen av lånet däremot är en investering som om (när) ränteavdraget försvinner vinner 30(?) procent per år på varje amorterad krona.

Med det i åtanke kanske inte en osäker vinst på börsen inte riktigt lika attraktiv. Allt är inte helt glasklart.

// J
 
G genie330 skrev:
Tänk dock på att du betalar 30% av de där 8 procenten i skatt när du realiserar den. Minskningen av lånet däremot är en investering som om (när) ränteavdraget försvinner vinner 30(?) procent per år på varje amorterad krona.

Med det i åtanke kanske inte en osäker vinst på börsen inte riktigt lika attraktiv. Allt är inte helt glasklart.

// J
Ingen skatt på vinsten på sparandet! -det var isk. Däremot ska de 8% minskas med schablonskatten.

Om ränteavdraget tas bort ökar räntan från 70% av 1,5% till 100% av 1,5% dvs räntekostnaden ökar med 43%
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hus är så väldigt dyra idag, i alla fall i storstäders närhet och lånen på många miljoner, så att amortera bort hela lånet måste vara i princip omöjligt.

[...]

Själva ligger vi på ca 50-55% i belåningsgrad och vi amorterar ingenting. Vi har istället sparat på andra sätt med bättre avkastning.
Jag tycker er inställning är sund, men vill bara flika in att om man går från att vara student till att ha ett jobb och sparar (investerar i typ index- och räntefonder) så är det inom räckhåll för många att bli miljonärer innan de är 40. På individnivå då. Tittar man på hushåll så går det givetvis ännu snabbare. Om man sparar 7000kr / månad och har en snittavkastning på 7% så bör man ha cirka 1,2 miljoner efter 10 år (eller tänker jag fel?). Är man två personer så 2,4 miljoner. Fortsätter man likadant i tio år till är man uppe i 3,7 miljoner per person.

Så visst kan folk spara ihop till boende. Men de flesta väljer att inte göra det (för att man vill bo najs NU / leva najs NU, jag var själv likadan). Och tänker man på dagens unga så kommer det ju eventuellt ske någon form av prisjustering på marknaden innan de är allt för gamla också.
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
K Karriärmamman skrev:
1, Hur många procent av er skuld amorterar ni ?
2, Hur många procent av er disponibla inkomst (efter skatt) amorterar ni?
3, Hur många procent av er disponibla inkomst spara i på annat sätt
4, ev värdehöjande investeringar till huset
21% av inkomsten amoterar vi.
 
Blir lite fascinerad att folk amorterar så mycket.

Så här ser det ut för mig (och min fru) för en bostadsrätt i Solna:

Belåningsgrad: 51% (Försiktig värdering enl banken, värderad högre enl två mäklare)
Amortering: En symbolisk tusenlapp, ~2% av disponibel inkomst.
Sparande: 20-50% av disponibel inkomst.
Värdehöjande: Inget vi gör, men stambyte på g i föreningen. Blir nytt badrum och en uppfräschning av kök.

Min filosofi är att man ska amortera om man har höga lån, dålig marginal i sin privatekonomi eller om man måste. Annars får man betydligt bättre avkastning på sina surt förvärvade slantar. Och om man tycker det är riskabelt att investera (dom som kallar det spekulera är dåligt insatta) på börsen borde läsa på. :)

Disclaimer: Hoppas jag inte retade upp någon, det är inte mitt syfte / mening.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.