Blev av med lånet för ca 3 månader sedan (lägenhet i Stockholm), men jag amorterade 10.000kr i månaden . Helt sjukt vad mycket pengar man har över när man inte har några lån!
 
  • Gilla
Per72 och 3 till
  • Laddar…
1) 30%
2) 40%
3) 10%
4) Bygger en gäststuga just nu.
 
1: 1.1% / mån, ca 70% belåning
2: 7.5%
3: 12%
4: 8-10k/mån
 
Bor i lägenhet i storstad. Inget amorteringskrav på lånen, men vi amorterar ändå 5 000 kr/mån för tillfället. Vi tycker det är bra att vara vana vid utgiften när räntorna börjar krypa uppåt och nu är räntorna så fånigt låga så om det är någon gång det ska amorteras så är det väl nu. Vi kan alltid minska på amorteringen om/när räntan blir 5, 6 eller 7%… Har en belåning på ca 52% av marknadsvärdet. Räknar med att vara skuldfria år 2102 med nuvarande amorteringstakt. :)
 
  • Gilla
Per72 och 1 till
  • Laddar…
Duttarmajster
Inget alls
 
Vi valde att amortera med en egentligen på tok för hög amorteringstakt och ändå har vi ökat på den i takt med det lägre ränteläget och den allt lägre räntebärande skulden.
Vi sa alltid på skoj "när vi är skuldfria så slutar vi jobba". Det löftet/skämtet blev allvar när vi fyllde 55 respektive 57. Och det är det livet vi nu lever.
Äger vårt hus och vår sommarbostad och är skuldfria. Men nog var det tufft för 20 år sen med den amorteringstakt vi valde.
 
  • Gilla
Per72 och 1 till
  • Laddar…
Gjorde slut med banken för snart ett år sen (runt 10 månader i förtid). Efter att jag la om amorteringen på lånet la jag ungefär 25% av inkomsten (arbetslös just då) på amorteringen.
 
Vi byggde nytt och har lån på 4.5 miljoner. Huset är nu (åtta år senare) värderat till drygt sex miljoner. Vi har aldrig amorterat utan har prioriterat sparande samt pengar över till annat under småbarnsåldern.
Har flera gånger tänkt att det hade ju varit fint att amortera men samtidigt har det känts så fjuttigt med ett par tusenlappar i månaden.
För att det skulle göra ordentlig skillnad att amortera så har det känts som att det skulle påverka våra ekonomiska möjligheter för resor, sparande, konsumtion m.m.
Vet inte om det är rätt eller fel egentligen men vi har låtit värdeökningen sänka vår belåningsgrad och istället ha pengar till annat.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Själv köpte jag innan amorteringskravet samt att priserna gått upp så pass mycket att jag har råd att flytta även vid en nedgång på 50 %. Så jag amorterar inget alls eftersom jag sparar/tjänar mycket mer genom att ha pengarna på andra ställen t.ex fonder.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
0 % vi är 69 år och har två fastigheter en utomlands och en i sverige.
Så småningom kommer ränteavdraget försvinna samt att räntorna på ett par års sikt går upp till runt 5-7 %
Lån 2000000 och kuligare att ha en ansenlig summa på banken att roa sig för innan man lägger näsan i vädret. :) fastigheterna är också relativt nya så det behövs ingen renovering de närmsta 10 åren.
 
Tillräckligt för att vara skuldfri till pension så att jag kan bo kvar så länge jag orkar.
 
B
K Karriärmamman skrev:
1, Hur många procent av er skuld amorterar ni ?
2, Hur många procent av er disponibla inkomst (efter skatt) amorterar ni?
3, Hur många procent av er disponibla inkomst spara i på annat sätt
4, ev värdehöjande investeringar till huset
1) 1% per år (vi har <50% belåning, därav låg takt).
2) 2% per år.
3) 25% (bygger upp kapital i fonder/aktier).
4) finansierar allt underhåll/renovering/förbättringar via löpande löner, brukar bli ca 10 - 15% av disponibel inkomst, då vi haft ett riktigt renoveringsobjekt, och ständigt hittar på nya projekt såsom inglasat uterum, bastu, garage etc.
 
Har 2st "fastigheter"
Hus: 35% belåningsgrad, ingen amortering.
Lägenhet: 58% belåningsgrad, amorterar ner de sista 8% på 10år.

1. 8%
2. 7-8%
3. Varierar. Avanza konto med fonder och aktier.
4. Just nu går de mesta pengar till renovering av huset.

Om jag skulle vilja så skulle jag kunna få ner belåningsgraden på lägenheten genom att göra en värdering. Dock blir det marginellt och är en ganska sund summa att amortera. Anledningen till att inte ha högre lång på huset är att slippa ta ut nya pantbrev.
När renoveringen av huset är färdig renoveratså räknar jag med under 25% belåningsgrad.
 
Bor på liten gård på landet med mark.
0.- i lån och jobbar på gården = låga kostnader.
Sparande renoveras det med, eget virke & arbete som insats ger bra värdeökning.
Utvecklar samtidigt gården, bra med lite mark så förhoppningsvis blir det lite extra.

Nackdelar: Inte så fint hus från början och att man får kavla upp ärmarna lite.
 
Det är svårt att svara på; var befinner man sig i livet och landet?
- Nybliven villaägare, och i vilken ålder då?
- Småbarnsförälder med ny bostad?
- Villaägare med utflugna barn och utan barnbarn?
- Villaägare med utflugna barn och med barnbarn (barnbarn kostar också)?
- Pensionär som har amorterat ordentligt?
- Villa i storstadsområde eller småstad eller glesbygd?
osv

Själv sätter jag av 10 Kkr per månad för ränta och amortering för en villa i Stockholmsområdet och är pensionär med barn och barnbarn.
Utgifter som byte av kyl/frys eller luftvärmepump eller tvättmaskin tas från löpande budget (än så länge).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.