Tja. Tänkte det kunde va kul o se hur era gräsmattor mår i sommarhettan😎
I fjol vattnade jag och gödade och skötte min noga. I år har jag inte gjort ett skit. Tänkte att alla 100 tals kubik med vatten från min egen bjup borra jag vattnade med i fjol ska jag spara på nu, för det känns bara dumt att vattna gräsmattan just nu när klimatet är som det är…🤓
Den ena bilden pr från 2022!!
Trevlig midsommar
 
  • Altan med utsikt över en trädgård, en svensk flagga i vinden, gröna träd och blå himmel med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lummig trädgård med grönt gräs, blommande träd, flaggstång och en vit stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Ser ju 100 gånger bättre ut än vår egen. Kör du med robotgräsklippare? Den ser väldigt jämn ut, det resultatet får man inte med en rotor.

Med tanke på att det med undantag för igår och fredags inte regnat här på två månader ser vår graäsmatta hygglig ut. Sådde nytt gräs på en plätt för 2 månader sen, där växer det bara ogräs, trots vattnande 3 ggr om dagen. Finns små grässtrån där med men de har stannat i växten.

/
 
F
Öken, men har inte regnat på 1.5 månad nu i skåne. Blir peeling av fötterna när man går barfota!

En solbelyst gräsmatta, träd och buskar, röd trästaket i bakgrunden, sommardag, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men skönt att slippa klippa gräset. Behövdes bara 2 klippningar i början. Funderat på robot men verkar som att torka blir allt vanligare så är nog bortkastat.
 
  • Gilla
  • Haha
Hullken och 4 till
  • Laddar…
Imponerande fin gräsmatta!
Vi har fläckar med fin grön gräsmatta men det mesta är sönderbränd savann..

Det vatten vi har lägger vi på odlingarna istället!
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Ser ju 100 gånger bättre ut än vår egen. Kör du med robotgräsklippare? Den ser väldigt jämn ut, det resultatet får man inte med en rotor.

Med tanke på att det med undantag för igår och fredags inte regnat här på två månader ser vår graäsmatta hygglig ut. Sådde nytt gräs på en plätt för 2 månader sen, där växer det bara ogräs, trots vattnande 3 ggr om dagen. Finns små grässtrån där med men de har stannat i växten.

/
Tråkigt att lägga ner jobb och sedan blir det bara mög av allt ihopa….
 
K Klass0n skrev:
Imponerande fin gräsmatta!
Vi har fläckar med fin grön gräsmatta men det mesta är sönderbränd savann..

Det vatten vi har lägger vi på odlingarna istället!
Den ena bilden är från 2022. I år är den inte så fin längre….
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Ser ju 100 gånger bättre ut än vår egen. Kör du med robotgräsklippare? Den ser väldigt jämn ut, det resultatet får man inte med en rotor.

Med tanke på att det med undantag för igår och fredags inte regnat här på två månader ser vår graäsmatta hygglig ut. Sådde nytt gräs på en plätt för 2 månader sen, där växer det bara ogräs, trots vattnande 3 ggr om dagen. Finns små grässtrån där med men de har stannat i växten.

/
Ja robot. Ibland med rotor..
 
Gräsmattan är ju dålig i grunden då den regnade sönder vid plantering. Sen lite isbränna i våras.
Har pumpmöjligheter så har vattnat lite i sommar men det räcker inte långt.

Vattnar och prioriterar 3000kvm så det är ju 30 kubik för att motsvara ett litet 10mm regn.

Har nog fått ut ca 100 kubik på 2 större regnsimuleringar i snitt på ytan genom att punkta ca 10% åt gången. men det skulle behövas mer.
 
P Pligg85 skrev:
Gräsmattan är ju dålig i grunden då den regnade sönder vid plantering. Sen lite isbränna i våras.
Har pumpmöjligheter så har vattnat lite i sommar men det räcker inte långt.

Vattnar och prioriterar 3000kvm så det är ju 30 kubik för att motsvara ett litet 10mm regn.

Har nog fått ut ca 100 kubik på 2 större regnsimuleringar i snitt på ytan genom att punkta ca 10% åt gången. men det skulle behövas mer.
Ja det går åt fruktansvärt mycket vatten för att det ska ge någon rotblöta till gräset. Vattna lite fjuttigt varannan dag som grannen gör är nog helt meningslöst….
 
H Husärlivet skrev:
Ja det går åt fruktansvärt mycket vatten för att det ska ge någon rotblöta till gräset. Vattna lite fjuttigt varannan dag som grannen gör är nog helt meningslöst….
Nä det är till att punkta och låta det gå ner. Ytan man kört på kvällen ska fortfarande vara genomblöt på morgonen.

Vattna i hettan och i mindre mängder ger nog inget alls.
 
E
😍
 
  • Vältrimmad trädgård, prydliga häckar, formklippta buskar, grön gräsmatta, vit husfasad, stor fönstervägg, utsmyckande urna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
cpalm och 13 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag har slutat med gräsmatta pga insåg (för sent möjligen) att det är fullständigt värdelöst. Har nu en äng istället på den del av tomten som tidigare var en golfbana.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 16 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Öken, men har inte regnat på 1.5 månad nu i skåne. Blir peeling av fötterna när man går barfota!

[bild]

Men skönt att slippa klippa gräset. Behövdes bara 2 klippningar i början. Funderat på robot men verkar som att torka blir allt vanligare så är nog bortkastat.
Ja man behöver inte klippa många gånger per sommar nu för tiden.
 
F
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag har slutat med gräsmatta pga insåg (för sent möjligen) att det är fullständigt värdelöst. Har nu en äng istället på den del av tomten som tidigare var en golfbana.
Är väl på gott och ont. Använder man gräsmattan mycket, t ex slänger ut ungarna på grönbete, så är det bra om gräset är tillräckligt kort så man ser dem iaf.
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Min är nästan helt grön överallt. Regnat lite sista veckan. Annars regnfritt över en månad.
Men vi har har väldigt fuktiga nätter så de har varit blött i gräset varje morgon.

Såg till att riva all mossa och göda lite i våras. Kommer köra nån omgång till =)

Har robot till 85% och vanlig bensinare till resten.
 
  • Gilla
Skogsbysen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.