Du har ju även en tråd till där du berättar att plattsättaren plockat ner plattor och gjort om, sånna grejer tar ju väldigt mycket extra tid när man får göra om saker för att kunden inte har koll på hur man vill ha det, göra om tätskiktet och sen sätta nya plattor igen är ju ganska mycket arbete

Är ni på det klara med vad och hur badrummet ska göras? Så att inte massa diskussioner osv gör att allt tar längre tid.

Min erfarenhet av polska plattsättare är att det tar en massa mer tid än en vanlig svensk firma så i slutändan blir det i stort sätt samma pris ändå, har de blivit de gånger jag testat.

Min svenska firma tog ca 6 dagar på sig att göra mitt badrum klart från att bara vara gips till att vara helt klart, men då satte vi matta först och sen hade vi lite knepiga fönster som satt på dum höjd.

Det jag förstår minst av är att TS i andra trådar haft problem med icke certifierade plattsättare, hantverkare som inte kunde sitt jobb och samtidigt fått så många råd här på forumet om vad TS ska se upp med, men än en gång tar in en firma där personalen inte ens kan kommunicera med kunden. Och till råga på allt så verkar man inte kunna ge intyg utan istället foto på arbetet.

Om man gör om sina misstag om och om igen så får man till slut skylla sig själv om det blir fel............

• Gilla
HenrikP och 5 till
  • Laddar…
...och 300:- - rot ????????????????

Jag förutsätter att du som konsument då pratar inkl. moms ?!

Jobbar ens polacker för en timpeng på 240:- exkl moms ???

Men grattis då för du lär inte hitta en enda seriös hantverkare svensk eller ickesvensk som jobbar för de pengarna för det är totalt omöjligt att driva en verksamhet lagligt i detta landet om man bara debiterar de pengarna... !!

Billig arbetskraft kanske man kan ta om man har full koll som beställare. Men även då kan det blir problem. Men som novice borde man köra en entreprenörer med yrkesstolthet som vill leverera kvalitet även med lite röriga krav som du verkar haft. Synd att sådana firmor inte växer på träd

det tog 10-15 min att ta bort kaklet det var bara en rad och 3 stora plattor, han hade inte gjort om tätskikt. det är jag som sa att han får måla med tätskikt massa eller vad den kan hitta. ja dem är poliska, och det tog lång tid vi ska prata med företagare på fre får se vad han säger om priset.
jag har sökt svenska men dem flesta orkade inte med att bytta golvbrunn m.m eller så tog dem jävla mycket för den här lila. kanske den första offerten vi fick var det bästa det var 84 000 efter rot men även möbler var ingår´. fast utan golvvärme! men vi tänkte kolla några till men det blev värre och värre på slutet nu vi vill bara bli färdigt men detta skiten vi är väldigt trötta nu. men visst vill inte betala massor hellre.

Om tätskiktet har skadas måste det repareras på ett av tillverkaren godkänt sätt. Instruktion ang Kiiltos system finns här. Repareras tätskiktet på annat sätt är det inte godkänt.
Tyvärr är det så att om man vill få ett jobb utfört på en gång och vänder sig till tjänster på nätet för att få offerter så råkar man ofta ut för oseriösa hantverkare. Om någon svarar att de kan börja omgående börjar iaf mina varningsklockor att ringa. Här i Stockholmstrakten har de mest seriösa hantverkarna ofta lång väntetid och vill man ha jobbet utfört på en gång så ser många möjligheten att dra till med ett högt pris eller försöka skicka utländsk arbetskraft. Nu säger jag inte att det är något fel på all utländsk arbetskraft. Det finns jätteduktiga hantverkare men problemet är att man inte kan kommunicera med dem.

TS: om du förväntar dig 20 000 ytterligare så är det bara att räkna baklänges; 20 000 / 300 = 66h. Skulle summan 300 vara exkl. moms så blir det istället 20 000 / 375 = 53h.

Jag är osäker, men jag hade nog gjort var jag kunnat för att slänga ut clownen. Mest för att det verkar som att han inte tillhör eliten så att säga.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
elisa_82 skrev:
det tog 10-15 min att ta bort kaklet det var bara en rad och 3 stora plattor, han hade inte gjort om tätskikt. det är jag som sa att han får måla med tätskikt massa eller vad den kan hitta. ja dem är poliska, och det tog lång tid vi ska prata med företagare på fre får se vad han säger om priset.
.
Om det inte står bruksanvisning på "poliska" på förpackningarna kan man inte räkna med att det blir rätt gjort, om de orkar läsa sådant vill säga.
Har man otur kan de skicka någon som knappt hållit i en hammare innan och då blir det hur som helst.
Blir det vattenskada på det här lär ju inte försäkringsbolagen betala någon ersättning om det kommer fram hur det gått till.

Lustigt att man väljer den offert som passar ens budget bäst i stället för att ta någon av dom som ligger i samma prisklass och sedan förväntar sig ett lika bra jobb som dom med högre offerter.
Om någon offert är betydligt billigare så är det oftast av en anledning!

//Patrik

• Gilla
Dr.L och 4 till
  • Laddar…
Det som verkligen hade förvånat mig, var om detta arbete ens hade hamnat i närheten av bra utfört.
En beställare som uppenbart inte förstår varför man tar in flera offerter och referenser, utan tar in offerter för att köra på den billigaste, vilket kommer att visa sig bli den dyraste utan att det blir ens i närheten av bra.

Jag blir förbannad när jag läser trådarna.. Betala den tiden han har lagt, har du valt en hantverkare som debiterar 300kr i timmen, så kan du inte räkna med att det ska gå fort. Som många skriver, polackerna har billig timpeng, men det går oftast väldigt långsamt.

Hur kommer det sig att du råkar ut för alla dessa bekymmer?

Va ärlig och tänk efter.. Så kommer nästa renovering gå betydligt smidigare. Men duktiga hantverkare behöver inte jobba för 300kr dom har fullt upp trots en mycket högre debitering..

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Väldigt ofta får man vad man betalar för...

• Gilla
Putt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.