9 066 läst · 41 svar
9k läst
41 svar
hur många timmar ta att kakla den här vägg?
Ah okej, aldrig hört. Men jag är inte i branschen längre heller.hempularen skrev:
Nä, kakelkryss använder väl ingen? Möjligen om man skulle skära bort en av pinnarna som får agera distans vid behov.
Som amatör, sjukt petig och inte kaklat på 5-10 år, så satte jag 10 plattor i timmen. Ungefär samma takt som din plattsättare jobbar vilket tyder på att han också är amatör.
Jag hade många skärningar och borrningar, nästan var tredje platta skulle skäras. Och i tiden räknar jag in att blanda fix, tvätta verktyg, skära om plattor som inte blev perfekta mm. Och då hade jag som sagt två sneväggar, 5 eldosor, 7 rör och 2 avlopp i väggarna, 39 bitar aluminiumlister (!), en halvvägg, ett runt tvättnedkast, två nischer och konstiga fönster.
Mvh,
Andreas
Jag hade många skärningar och borrningar, nästan var tredje platta skulle skäras. Och i tiden räknar jag in att blanda fix, tvätta verktyg, skära om plattor som inte blev perfekta mm. Och då hade jag som sagt två sneväggar, 5 eldosor, 7 rör och 2 avlopp i väggarna, 39 bitar aluminiumlister (!), en halvvägg, ett runt tvättnedkast, två nischer och konstiga fönster.
Mvh,
Andreas
Andreas Lundgren skrev:Som amatör, sjukt petig och inte kaklat på 5-10 år, så satte jag 10 plattor i timmen. Ungefär samma takt som din plattsättare jobbar vilket tyder på att han också är amatör.
Mvh,
Andreas
Helt okej om det t ex är 120x90cm-plattor. Sämre om det är 1x1 cm
Hade en plattsättare i vintras som kaklade badrummets alla fyra väggar på två dagar, i ett badrum på 6 kvm med 15x15-plattor. Ett fönster med kakellister runt om och en dörr samt urtag för badrumsfläkt. I övrigt inga konstiga vinklar, utan bara raka väggar. Sen tog det en dag till att foga. Resultatet blev över förväntan. Konsekvent lika breda fogar och rakt och fint.
Det vore orimligt om din vägg tar mer än två dagar att kakla, även om det är mycket kapningar och en del planering på grund av plattornas form.
Det vore orimligt om din vägg tar mer än två dagar att kakla, även om det är mycket kapningar och en del planering på grund av plattornas form.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Inget golv?Vanbeasten skrev:Hade en plattsättare i vintras som kaklade badrummets alla fyra väggar på två dagar, i ett badrum på 6 kvm med 15x15-plattor. Ett fönster med kakellister runt om och en dörr samt urtag för badrumsfläkt. I övrigt inga konstiga vinklar, utan bara raka väggar. Sen tog det en dag till att foga. Resultatet blev över förväntan. Konsekvent lika breda fogar och rakt och fint.
Men jo, med antingen 15x15 och upp till 20x25 går snabbast att sätta samt 10x10 i fallet och övriga golvet 20x20. Om man väljer sådan plattor så kan man räkna med 2 dagar. Om där är en fönstersmyg, ytterhörn och annat lulllull så får man lägga på allt ifrån en halv dag till en hel.
Renoverare
· Skåne
· 8 512 inlägg
Jag sätter normalt väggarna på max två dagar med alla urtag och hörnor m.m...
Dag 3 fogar jag väggarna, lägger Silicon i väggvinklarna och lägger golvet.
Dag 4 fogas golvet...
Efter lunch dag 4 kommer vvs och börjar fixa sitt och dag 5 avslutas vvs och elektriska inkopplingar.
Dessa 5 arbetsdagar har då försigåtts av 5 arbetsdagar för utrivning och ombyggnad, fallbyggnad/flytspackling samt tätskiktning.
VIPS... 2 veckor så var det klart
Dag 4 fogas golvet...
Efter lunch dag 4 kommer vvs och börjar fixa sitt och dag 5 avslutas vvs och elektriska inkopplingar.
Dessa 5 arbetsdagar har då försigåtts av 5 arbetsdagar för utrivning och ombyggnad, fallbyggnad/flytspackling samt tätskiktning.
Jo, klinker lades in på en dag och så fogning en dag, så totalt tog all kakel och klinker fem dagar. Men eftersom frågan gällde väggen så tog jag inte med golvet i svarettank77 skrev:
Brukar silikona efter golvfogningen, varför göra det samma dag som golvläggning, risk att man "kluddar" till silikonet då ju. Men men, jag har sett andra göra också så du är inte ensammmenPaul-Staffanstorp skrev:Jag sätter normalt väggarna på max två dagar med alla urtag och hörnor m.m...
Dag 4 fogas golvet...
Hur drar du silikonet? Frihand, tejpar eller använder redskap såsom glasspinne, silifix eller tillspetstat VP-rör?
Renoverare
· Skåne
· 8 512 inlägg
Fördelen med att silicona innan golvläggningen är att siliconet hinner torka till vvs kommer vid lunch dag 4tank77 skrev:Brukar silikona efter golvfogningen, varför göra det samma dag som golvläggning, risk att man "kluddar" till silikonet då ju. Men men, jag har sett andra göra också så du är inte ensammmen
Hur drar du silikonet? Frihand, tejpar eller använder redskap såsom glasspinne, silifix eller tillspetstat VP-rör?
På så sätt sparar man ju en del tid och det är MYCKET större risk att rörisen kladdar till mitt Silicon i väggvinklarna än att jag gör det när jag lägger golvplattorna
Tejpar och fingret... mest känsla med det tycker jag
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Tror jag läst i någontråd att du aldrig använder mjukfog i någon vinkel?tank77 skrev:Brukar silikona efter golvfogningen, varför göra det samma dag som golvläggning, risk att man "kluddar" till silikonet då ju. Men men, jag har sett andra göra också så du är inte ensammmen
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
jebe : ja jag tror han tejpade bara för att hålla sig i plats klart han tar bort den sen. nej vi har inte betalat nåt och därför jag frågar för att vi misstänker det går väldigt långsamt, så när vi diskuterar priset så vet vi hur mycket ska vi betala. han är snickare men plattsättar också. han har gjort allt snickare och ska kakla badrummet och montera möbler hur mycket är rimligt att betala honom efter rot?? vi har letat länge ca 5 mån, på slutet blev rekommenderat av en kompis som var nöjde med deras jobb och som han sa bra och billigt men vet inte hur billigt kommer den att bli. för att så här långt tid kommer inte länge att vara billigt.
dem tar 300 kr - rot.
vi hade fått offerter från andra företag bara handarbete mellan 30 000- 36 000 efter rot.
men det ingår i priset el och rör mockar fast dem tog väldigt mycket för material. nu han köper material vi betalar som det står på kvittot inget moms igen.
vet inte om han är medlem i någon organisationer, men han är anställd hos någon annan företagare. den här kan knappt prata svenska , men ägare brukar komma och översätta.
alltså nu vi betalar till el 10 000 kr , så nu han bör ta mindre än 20 000 kr. men vi får se hur mycket säger dem??
ja han har gjort tätskikt också men dem sa att dem lämnar bilder på allting.
dem tar 300 kr - rot.
vi hade fått offerter från andra företag bara handarbete mellan 30 000- 36 000 efter rot.
men det ingår i priset el och rör mockar fast dem tog väldigt mycket för material. nu han köper material vi betalar som det står på kvittot inget moms igen.
vet inte om han är medlem i någon organisationer, men han är anställd hos någon annan företagare. den här kan knappt prata svenska , men ägare brukar komma och översätta.
alltså nu vi betalar till el 10 000 kr , så nu han bör ta mindre än 20 000 kr. men vi får se hur mycket säger dem??
ja han har gjort tätskikt också men dem sa att dem lämnar bilder på allting.