Har en kakelugn (en totalt) som har förbud. Har släppt från bakväggen + frostsprängningar pga. felaktigt renoverad med vanlig murbruk. Skulle hemskt gärna få igång den med det är tyvärr inte gratis
 
Har en kakelugn som det trivseleldas i under vinterhalvåret. Den har inte eldningsförbud, men när den provtrycktes häromåret pga att komunen skulle spränga i gatan upptäcktes att rökkanalen läcker till en annan kanal. Denna kanal är dock intakt så det läcker inte ut någon rök på "fel ställe". Är detta tillräckligt för att få eldningsförbud? Sotarn känner nog inte till det...
 
Jag har tre kakelugnar kvar av totalt fem, två vedspisar och en vedeldad ugn är tyvärr borttagen...

Kakelugn 1 är godkänd och tyvärr har förre ägaren dragit ett rör till denna..
Kakelugn 2 ej godkänt: Provtryckning godkänd men murstocken på öv är inbyggd och det går ej att se om brännbart material ligger för nära. Ska åtgärdas snarast...
Kakelugn 3 ej godkänd: ca 1 meter ner från skorstenen går kanalen ihop med imkanalen från köket... Detta ska vi åtgärda på något sätt.. Förslag?

Bor i Mjölby komun...
 
Dublin: Det viktiga är att sotaren rensar i rätt kanal för att undvika soteld. Därför antar jag det vore en fördel att upplysa honom, för den händelsen att han inte själv redan upptäckt det när har gjort sitt jobb.
 
wirsen: Kakelugn 3 åtgärdas troligen bäst genom att du anlägger en separat imkanal från köket rakt upp genom eventuell ovanvåning och yttertak.
 
billy_baver skrev:
Dublin: Det viktiga är att sotaren rensar i rätt kanal för att undvika soteld. Därför antar jag det vore en fördel att upplysa honom, för den händelsen att han inte själv redan upptäckt det när har gjort sitt jobb.
Jo, fast i normal fallet kommer röken ur "rätt" kanal. Det är ju skillnad när man provtrycker och täpper till kanalen... Men en vacker dag så ska kanalen fixas.
 
Ja, det viktiga är ju att sotaren avlägsnar sotet där det faktiskt samlats.
 
Åtta eldstäder.
En öppen spis
två kaminer
fyra kakelugnar och en vedspis.
Alla eldningsbara men en kakelugn kommer snart att behöva sättas om.

Vi eldar normalt bara i vedspisen och en centralt placerad Contura 660T.

Den nye sotaren orkade inte ens gå upp på taket? Annat var det förr.
Dags att gå sotningskurs!
 
När vi flyttade in i vårt hus, med 4 kakelugnar, så hade man inte eldat i dem de senaste 30 åren. Vi var ganska nervösa när sotarmästaren kom och skull provtrycka men helt i onödan. Vår stora på nedervåningen hade lite sprickor i bruket mellan kakelugnarna och murstocken. På övervåningen har vi två som är lite mindre och där kunde vi börja elda direkt i en av dem och den andra har släppt hela vägen i bakkant. Har funderat tidigare på att få den omsatt men eftersom den står i vårt sovrum där man vill ha de svalt så är det inte aktuellt.
Vi använder våra för att hålla nere elräkningen på vinterhalvåret och de gör de :)
 
Vi har 6 kakelugnar. Samtliga hade eldningsförbud. 5 st fick nya kanaler och två stycken helt eller delvis omsatta. Summa blev 4 godkända vilket är helt ok med tanke på att vi bara hade garanti på att få 2 st godkända.
De övriga två eldar vi med en speciell etanol-insats som är gjord för trasiga kakelugnar. Myseldning alltså.
 
Idag fick vi igång en av rörspisarna å trycktesta den själv med rökgranat :) , fick laga ett hål stort som en knappnål, med goda resultat så nu skall vi se vad vår gode vän sotarn säger, Har 3 rörspisar en gjutgärnskamin samt en öppenspis , en rörspis kommer aldrig i bruk igen eftersom att skorstenen är borta då man morderniserade huset med inomhus toalett en gång i tiden... :)
 
En gammal kakelugn är alltid vackrare än en nyproducerad. Den nyproducerade kommer i stora block, kräver inte samma hantverksskicklighet och kärlek.

En gammal kakelugn är en del av huset, inte en skrytprodukt.

Precis som en gammal veteranbil har en själ långt mer än en modern Volvo. Veteranbilen OCH de gamla kakelugnarna kommer med all säkerhet att överleva de nya.
 
Per_N skrev:
ROT-avdraget ja, det borde man förstås nyttja. Gäller bara att hitta någon vettig kakelugnsexpert i krokarna... och de växer knappast på träd. Eller rötter.
Lite off topic: Ni som varit med förr: Vad är en tänkbar kostnad, på ett ungefär, för omsättning av en tämligen enkel ugn, två meter hög?
Kan tipsa om Ljusterö Kakelugnsmakeri. Både tillverkar, renoverar och sätter om kakelugnar. Finns på www.ljustero.info på nätet.
 
Nu håller tråden på att skena iväg, som vanligt...

Rent praktiskt så har jag svårt att förstå om några procents skillnad i verkningsgrad har någon praktisk betydelse för oss vedeldare? Personligen skulle jag inte märka någon skillnad om det går åt 12 vedklabbar istället för 10 för att få ugnen varm...

Angående priser så är min verklighet att jag köpte en nerplockad ugn för 6000:- sedan köpte jag tegel och lera ett par nya ventiler, mm. för ca 4000:- Jobbet gjorde jag själv och har nu en fin kakelugn från sekelskiftet för ca 10000:-



Jag är medveten om att alla inte är lika galna som jag och ger sig på såna projekt utan extern hjälp, men att så många ugnar står med förbud var en liten överrakning!?

Min urspungsfråga hade en liten baktanke då jag fiskar efter om ni som inte vill, kan eller har råd att sätta om en ugn skulle uppskatta att få ha ugen kvar och ändå få ut värme ur den?
 
Låter som TorpAnders ursprungliga syfte med tråden är en eller annan affärsidé. ;)

Jag skulle tro att han frågar efter flera tänkbara målgrupper med våldsamt heterogen profil. Några har redan skaffat primär uppvärmning på annat sätt. Andra låter ugnarna stå kvar, trots att de står ivägen mitt i en sönderbyggd stuga. Åter andra grillar redan äpplen på tre andra ställen i stugan. Slutligen finns en liten grupp pietetsfulla bevarare fastfrusna vid en trasig elkamin i en jungfrulig 1600-talsstuga och bara VÄNTAR på rätta chansen.

Avslöja affärsidén nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.