Vi skulle gärna sätta om samtliga våra ugnar, men det är en kostnads- och prioriteringsfråga också. Tyvärr. Om jag vinner på Lotto så...
Fast man kansk måste SPELA på Lotto då - eller?
 
Jag misstänker att andelen kakelugnar med eldningsförbud är ganska hög framförallt i städerna. Jag vet att murstockar har blivit knäckta av sprängningsarbeten av tunnlar i bl.a Stockholm. Det är nog många som låter det vara pluggat eller orenoverat, i stället för att renovera. På landsbygden är det ju ett värdefullt tillskott i uppvärmningen av äldre hus. Goda vänner har en dotter som utryckte sin förvåning i sin klass i vintras, varför dom inte eldade kakelugn om dom frös!! För henne var det ju självklart! Kakelugnsmakare finns, och dom har fullt upp. Kan vara svårt att hitta dom som är bra på riktigt gamla ugnar som inte är fabriksgjorda. Dom skall ju också ha lite fantasi och kunskap hur man får till lösningar där nya regler krockar med ambitioner om byggnadsvård. En bra relation med sotaren är också bra.

Orka Lotto!! ; )

PS vi har inte fått räkningen än... men räkna med 15-20 sköna lappar per styck beroende på storlek DS
 
Redigerat:
Hm..det är inte utan att man får lite spännande idéer...
Nu är inte jag någon expert men jag satte min ugn helt själv och tyckte dessutom att det var väldigt roligt.
Jag kan utan överdrift säga att jag känner min ugn nu!
 
imported_Benno skrev:
Eldningsförbudet inträder väl per automatik om man inte eldat på fem år och då kommer väl flera med, även de felfria. Vårt Meissnermonster (eg. öppenspis i kakel) hade eldningsförbud med all rätt. Trots det så eldades det en mysig brasa vid visningen av huset. Det läckte både här och där i skorstenen så det blev en dyr fin slamning av kanalen.
Det är tre år som gäller.

/Kent
 
Jag hade två rörspisar med eldningsförbud,en är nedplockad och ersatt med
kamin den andra väntar vacker på åtgärd.
 
Vi har två kakelugnar i vårt gamla hus. De hade eldningsförbud (huset hade stått tomt en hel del år) och åtminstone en var sprucken. Vår byggmästare hittade två gubbar som lagade båda för 10.000 kr i handen. De sattes inte om, vilket säkert hade varit bäst, men den kostnaden ville vi inte ha.
Nu eldar vi ganska mycket, särskilt i den som står i vardagsrummet.
 
Problemet här är att det bara finns en kakelugnsmurare i hela regionen och han har flera års väntetid. Annars hade jag nog sett till att få det gjort på en gång eftersom vi har massor av ved liggande och ingen godkänd eldstad...
 
Två kakelugnar, en med eldningsförbud. Proveldar den fungerande just nu i denna stund för första gången.
 
Av de ursprungliga fem som fanns i kåken finns två kvar - båda hade eldningsförbud när vi köpte huset. Den ena kakelugnen är numera fixad inklusive rör och skorsten, men eftersom den andra finns i ett av sovrummen har vi den enbart som prydnad.

Tveksamt om jag verkligen är intresserad av att slänga ut 20 papp för att kunna ha 30 grader i sovrummet på vintern... :)
 
En av två kakelugnar kvar. Senast provtryckt för ett år sedan med godkänt resultat.


frhe skrev:
Problemet här är att det bara finns en kakelugnsmurare i hela regionen och han har flera års väntetid.
Kanske skulle du gå en kurs? Peder kommer förmodligen att hålla en till kakelugnskurs i Historiska hus regi (www.historiskahus.se/system/visa.asp?HID=96&FID=166&HSID=5849).
Sedan har ju Byggnadsvård Nääs två kurser per år.
 
När man grundligt renoverar en byggnad med befintlig eldstad hamnar man i ett vägval. Man kan rusta upp den till brukbart skick. Man kan låta den stå kvar som en (mer eller mindre) dekorativ klenod. Och man kan ersätta den med nytillverkad anläggning. Vilket man väljer beror på om eldstaden ska användas som primär värmekälla eller endast som reserv, komplement och/eller mysfaktor.

Att rusta upp en äldre eldstad medför en delvis okänd totalkalkyl. Verkningsgraden är lägre än i nytillverkade ugnar. Energiutbytet är svårberäknat. Den som har otur kan till och med råka ut för att en nyss upprustad gammal kakelugn beläggs med eldningsförbud exempelvis därför att intilliggande brännbara byggdelar blir för varma när man eldar.

Det man mera säkert i förväg vet är om ugnen är en dekorativ inredningsdetalj eller ej. Så länge de inte står ivägen för effektivare uppvärming får de alltså oftast numera stå kvar (vilket de inte fick i mitten av 1900-talet).
 
Idag är oftast kakelugnar ett värdefullt komplement till ett annat värmesystem. Variabeln på den effektiva värmen kan man kanske godta då !`; ) En duktig murare kan ju faktiskt ge ett vettigt pris i förhand. Att en omsatt kakelugn skulle få eldningsförbud för att det skulle alstra för mycket värme till intilliggande material håller jag för osannolikt. Då har det varit en klåpare i farten och inte en murare. Självklart ingår det i murarens uppgift att sörja för luftspalter mm. Bevara era kakelugnar! Bli kakelugnskramare! : D
 
En kompetent murare upplyser om den faktiska risken att en proveldning KAN visa att man måste exempelvis riva ner byggnadsdetaljer som ansluter direkt mot murstocken. Det finns ingen metod att i förväg beräkna vilken faktiskt temperatur en gammal murstock kommer att uppnå vid full eldning. Med andra ord: Ibland måste man experimentera, och kan inte i förväg upplysa om hur kostsam upprustningen blir.
 
Hej har nyss fått min kakelugn helrenoverad + att skorstener drogs. Kostade 20000kr med rotoavdrag. Nu ska den bara stå o torka i 3 månader.
 
En av trådens grundfrågor löd vad man är beredd att betala för att få en gammal utslagen kakelugn i funktion. Svaret är sannolikt detsamma som för alla andra antikverade klenoder: Deras marknadsvärde maximeras av priset för motsvarande produkt nytillverkad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.